1. Alkalmazotti költségek
Minden cégben van némi fluktuáció, még a legjobb helyekről is mennek el alkalmazottak. De év közben az is lehet, hogy éppen új pozíciókat kell kreálni, vagy megszüntetni valamelyiket. A szakértők szerint viszont rengeteget spórolhatunk azon, hogy ha valaki elhagyja a cégünket, megpróbálunk ellenállni a késztetésnek, hogy azonnal töltsük be a megüresedett pozíciót.
A szakemberek tapasztalatai szerint ha várunk egy kicsit, mielőtt új embert keresnénk, gyakran magától bezáródik a feladatokban keletkezett „szakadék”, egy-egy ambiciózus munkatárs átvette a szerepet, vagy épp kiderül, hogy a feladatok könnyen szétoszthatók több kolléga között. Ha a rés nem tűnik el, akkor fel kell vennünk új embert, de erre egyáltalán nem biztos, hogy minden esetben szükség lesz.
Spórolhatunk a fejvadászon is: ha jutalékkal ösztönözzük az alkalmazottakat, hogy ajánljanak megbízható jelölteket, az a motivációt is nagyban növeli, de annak az esélyét is, hogy egy hosszú távon megbízható új munkatársat ajánlunk. Ezzel az eszközzel sok nagyvállalat él sikeresen.
A személyzeti költségeket úgy is lejjebb nyomhatjuk, hogy alacsonyabb képzettségű vagy pályakezdő munkavállalókat veszünk fel egyes pozíciókba. Természetesen csak minimális számban lehet erről szó, és jól átgondolt munkakörök esetében. Ha viszont képezni kezdjük őket, egy különösen lojális munkatársra tehetünk szert.
2. Energiafelhasználás
A Carbon Trust 2013 végén megjelent kutatása szerint bár szinte valamennyi munkavállaló (92%) foglalkozik energiaspórolással, hiszen az otthonának a számláit fizeti, csupán kevesebb, mint a felük (47%) gondol arra, hogy a munkáltatót is ugyanúgy terheli az energiafelhasználás nem csekély költsége. Ezért nem túl meglepő, hogy a többség (79%) nem gondol az energiatakarékos munkavégzésre. Ugyanakkor a megkérdezett dolgozók többsége szívesen tenne lépéseket, hogy az energiafelhasználást csökkentse, ha kapna hozzá instrukciókat.
A szakértők szerint a vállalatoknak ösztönözni kell a munkatársaikat arra, hogy az energiatudatosan használják az irodát. Például a számítógépek le kell állítani, ha nem használjuk, az éjszakai és a nappali világítási rendszereket úgy kell beállítani, hogy ahol nem szükséges, ne menjenek feleslegesen. A LED technológia elsőre komoly kiadásnak tűnhet, de hosszú távon jelentős megtakarításokat érhetünk el a használatával. Ugyanez igaz a modern fűtési rendszerekre is. Már azzal is sokat spórolhatunk, ha hétvégén, amikor senki nincs az irodában, nem kapcsol be a kazán, vagy csak minimumértéken megy a fűtés. Itt pedig az irodai PC-k energiatakarékos használatára adunk tippeket.
Meglepő, hogy milyen sok vállalkozó tudna jelentős összegeket spórolni az alábbi tippel. Ez az egyszerű lépés rövid és hosszú távon is jelentős kiadáscsökkentést eredményez. A beszállítónk számláit automatikusan elfogadjuk, és aláírjuk. Pedig az alkalmazottak például gondolkozás nélkül rendelik a következő adag irodaszert – a tapasztalatok szerint sok esetben teljesen feleslegesen. Egy kommunikációs cég vezetője minden évben, véletlenszerűen megtiltja, hogy egy hónapban új rendelést adjanak le. Ezzel mintegy 8-9 százalékos megtakarítást ér el, és a tapasztalatai szerint még soha senkinek nem okozott problémát a kollégáknak, hogy megtalálják az erre az időszakra szükséges mappákat, tollakat és kapcsokat a fiókok mélyén.
4. A nem fizetők kiszervezése
A nem fizetők, az adósságot halmozók hatalmas problémát jelentenek minden vállalatnál a mikrocégtől a mamutvállalatig. Az alkalmazottak rengeteg időt töltenek a kifizetetlen számlák kergetésével, de szélsőséges esetben akár a pénzügyi kár mellett egyéb kellemetlenséget is okozhat a vállalkozásnak. A fennmaradás érdekében használt folyószámlahitel kamatterhei megsokszorozzák a kiadásokat, ha fennakadás van, áttételesen negatív hatással lehet cég a hitelminősítésére. Magától értetődő, hogy minden vállalat körültekintően válasszon új ügyfelet, az átvilágítás nagyon fontos, de nem számít, mennyire óvatos egy vállalkozás, a kifizetetlen számlák valószínűleg mindenkinél okoztak már gondot időről időre. (Szakértőnk itt ad tanácsokat, hogyan biztosítsuk be magunkat.) A szakemberek azt javasolják, az üzlettulajdonosok tegyék le ezt a terhet, és használjanak szakembereket, akik üldözőbe veszik a rossz ügyfeleket, az adósainkat. A követeléskezelés szakértőink szerint mind az adóst, mind a hitelezőt egyaránt számos kellemetlenségtől és költségtől kímélhet meg ez a szolgáltatás. Így ahelyett, hogy adósságbehajtással töltenénk az időnket, foglalkozhatunk azokkal a vevőkkel, akik előre viszik az üzletünket.