Még a nyár folyamán hangzott el az unortodox megoldásairól ismert Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter fémjelezte gazdasági kormányzat egyik ötlete, miszerint különleges gazdasági övezeteket (szabad vállalkozási zónákat) hoznának létre Magyarország legszegényebb kistérségeiben. A különleges gazdasági övezetek (kgö) létrehozása egyike az Orbán-kormány azon kevés ötleteinek, amelyek az Európai Unióban és a világ más pontjain már bizonyították, hogy koherens és kiszámítható döntéshozói környezetben óriási sikerrel járhatnak. Nem véletlenül vetette fel kgö-k létrehozását a gazdaságpolitikailag meglehetősen konzervatív nézeteket valló Angela Merkel német kancellár is az euróövezet gazdasági nehézségekkel küzdő déli országaiban.
A tapasztalatok ugyanis azt bizonyítják, hogy az egyszerűsített ügyintézés, a befektetőknek juttatott jelentős adókedvezmények, illetve egyes szélsőséges esetekben a lazított munkavédelmi és környezetvédelmi szabályozás jelentős befektetési kedvet generál az érintett térségekben. A különleges gazdasági övezetekben tapasztalható fejlődés pedig a környező térségeket is „magával húzza”, így indultak robbanásszerű fejlődésnek például a kínai keleti parti szupervárosok, amelyek először sárkányfogakként kezdték egy-egy övezet magjaként, míg végül felnövekedve immár a világ pénzügyi-ipari központjainak, igazi gazdasági sárkányoknak számítanak. A különleges gazdasági övezetekre azonban az az örök érvényű szabály is igaz, hogy nagy befektetésből lesz nagy nyereség: az Orbán-kormány ötletében szereplő – azaz a legelmaradottabb - magyar kistérségekben nagyléptékű infrastrukturális fejlesztésekre lenne szükség ahhoz, hogy valóban a befektetők számára csábító területté válhassanak.
Magyar terv: kevés konkrétum, kevés forrás
Mint a kiszivárgott kormányzati tervekből is látszik, a szabad vállalkozási zónák elsősorban adminisztratív eszközökkel megtámogatott fejlesztési területek lennének. Ettől azonban még nem válik például az Ormánság Közép-Európa kistigrisévé. A kormányzat által preferált kistérségekben ugyanis sem az infrastruktúra, sem az elérhető szolgáltatások minősége nem megfelelő. A már említett Ormánságban ugyanis a teljes több mint 220 kilométeres úthálózatnak csak alig a fele rendelkezik burkolattal és ennek minősége is sok helyütt meglehetősen kérdéses. A terület Baranya és Somogy megye határán, a horvátországi határszakaszon fekszik, délről a Dráva határolja, elhelyezkedése ellenére a 100 kilométeres határszakaszon nincs egyetlen határátkelő sem, a Dráván pedig nincs teherkikötő. A területet nem köti össze közvetlen vasútvonal a Dunával, így a vasúti szállítás a Duna irányába csak közvetett módon, Pécsen keresztül történhet. Hasonlóan lesújtó a szolgáltatások helyzete: mindössze egyetlen országos hálózattal rendelkező bank tart fent egy darab fiókot a kistérségben, az országos átlagtól messze elmarad a vendéglátóipari egységek száma, a térség kisebb falvaiban mobilposta üzemel. Az ipart mindössze néhány mikrovállalkozás, az élelmiszeripart csak egy-két pékség képviseli, így beszállítói szempontból is rossz a helyzet. A területen nincs nagyobb, ipari célokra is szolgáló energiatermelő kapacitás.
Márpedig ahhoz, hogy a példaként tárgyalt Ormánságban megjelenjenek a munkahelyeket teremtő befektetők és a legszegényebb kistérségek egyike magyar tigrissé válhasson, legalább az infrastrukturális fejlesztéseket végre kellene hajtani. Aszfaltozni kellene az utak jelentős részét, közvetlen gyorsforgalmi, vagy autópálya összeköttetést kellene teremteni a déli irányba tartó M6-os, illetve a nyugati irányba tartó M7-es sztrádával. Vasúti összeköttetést kellene teremteni a mohácsi átrakodó-kikötővel, Dráva-hidak építésével legalább két határátkelőt kellene nyitni dél felé, Horvátország irányába. A fejlesztéseket pedig egy későbbi fellendülés reményében az államnak – tehát az adófizetőknek - kellene finanszíroznia. Még uniós források igénybevételével is egyedül a leromlott úthálózat fejlesztése több tízmilliárdos nagyságrendű terhet róna a költségvetésre, amire belátható időn belül nem lesznek források a költségvetésben. Ez azonban nem azt jelenti, hogy átgondolt, hosszú távú stratégia mentén végrehajtott fejlesztési terv keretében egy elmaradott kistérség fejlesztése ne lenne sikeres, erre több külföldi példát is láthatunk.
A nyitott kapuk politikája
Különleges gazdasági övezetekre a legjobb példát a kínai tengerparti régiók kínálnak a világban. A hetvenes években gazdaságilag rendkívül elmaradott régiók az 1979-es nyitás óta a világ vezető ipari-pénzügyi központjaivá nőtték ki magukat. A kulturális forradalom után a végletekig lezüllött kínai gazdasági központokat szinte a semmiből kellett felfejleszteni, ami nem történhetett egyik pillanatról a másikra, főként mivel a kínai államnak akkor (igaz, teljesen más okokból) ugyanúgy nem futotta ezekben a zónákban nagy infrastruktúra-fejlesztési kiadásokra, mint most Magyarországnak. A nyitás, illetve a gazdasági zónák kialakítása lépésről, lépésre történt meg, a helyi adottságok (mezőgazdasági és munkaerő-potenciál, tengeri és folyami kikötők stb.) figyelembe vételével. A különleges gazdasági övezetnek nyilvánított városokban először a gazdaság alapjait képező mezőgazdaságra és könnyű feldolgozóiparra vonatkozó szabályozást liberalizálták, így megjelent, illetve felfutott az élelmiszeripar és a textilipar. A könnyített szabályozás – gyakorlatilag alig voltak munkavédelmi, környezetvédelmi szabályok – valamint az olcsó, képzett és óriási létszámú kínai munkaerő és nem utolsósorban a térség logisztikailag előnyös elhelyezkedése vonzotta a külföldi tőkét, amely elsősorban exportra termelt, így emelkedtek az ezekből a térségekből származó adó- és vámbevételek, amelyek egy jelentős részét már infrastruktúra-fejlesztésre és szakképzésre fordíthatta a helyi és központi kínai kormányzat.
Lengyel tigriskarmok
Lengyelország 1995-ben hozta létre első különleges gazdasági zónáit. Ezek mindegyike közigazgatásilag elkülönített területet képez, amelyek kedvező körülmények teremtenek a gazdasági tevékenység folytatására. A lengyel kgö-k speciális, kedvezményes adózás alá eső területek. , Ha egy vállalkozó egy kgö-ben való beruházás mellett dönt, jövedelme, amelyet annak területén folytatott gazdasági tevékenységből szerez, mentesül a jövedelmi adó megfizetésének kötelezettsége alól. Az adómentesség mellett a vállalkozók további kedvezményeket kapnak: a beruházás számára teljesen előkészített telkek versenyképes áron, térítésmentes segítségnyújtás a beruházással kapcsolatos ügyintézés során, illetve az ingatlanadó alóli felmentés. Ezek az intézkedések az elmúlt tizenhét évben az elmaradott lengyel régiók fellendülését hozták. Csak a tavalyi évben a különleges gazdasági övezetekben megvalósuló új beruházások mértéke meghaladta a 4,7 milliárd zlotyit (mintegy 315 milliárd forintot), és idén legalább három gazdasági övezet zárja az idei évet minimum egymilliárd złoty (67 milliárd forint) értékű beruházással. A vállalkozásösztönző intézkedések mellett a szakképzett lengyel munkaerő és a kiszámítható szabályozási környezet is vonzó a befektetők számára.
A lengyel példa is mutatja, hogy már középtávon is jó befektetés az állam számára a különleges vállalkozási övezet létrehozása, azonban csak adminisztratív intézkedésekkel még nem feltétlenül lehet a vállalkozásokat arra csábítani, hogy áttelepedjenek az olcsóbb adózású területekre. Amíg ugyanis az egymást váltó gazdasági kormányzatok egyetlen tollvonással szabják át az addigi feltételeket, a gazdasági tevékenység csak nehezen tervezhető. Az adóterhek mérséklése és a szabályozási környezet lazítása mellett komoly infrastrukturális beruházásokra is szükség lenne, hogy a külföldi, vagy a magyar vállalkozások munkahelyeket teremtsenek a legszegényebb kistérségekben.