A használati szokások értékelésekor érdemes külön kezelni a szükségszerű és a preferált használatot. A hagyományos bolti vásárlások során, az online is vásárló lakosság 61 százaléka rendszeresen nyúl készpénz helyett inkább bankkártyájához, ugyanakkor nagyobb összegű vásárlás vagy átmeneti készpénz-hiány esetén, további 24 százalék is hajlandó kártyáját használni – derült ki a GKI Digital januárban készített lakossági kutatásából.
Vásárlás során a bankkártya-használat nagymértékben függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely méretétől, és a jellemző napi tevékenységtől. Az iskolai végzettség növekedésével együtt, folyamatosan nő bankkártyával fizetők aránya is, ugyanakkor a legfeljebb 8 általános iskolát végzett online vásárlók közel felének egyáltalán nincs bankkártyája. Míg a budapestiek 72 százaléka gyakorlott kártyahasználó, addig a községekben élők esetében csupán minden második emberről mondható el, hogy kártyáját rendszeresen használja bolti vásárlásai során.
Fizetési szokások internetes vásárlás során
Ami az online vásárlások kifizetését illeti, a megkérdezettek több mint háromnegyede még mindig a készpénzt részesíti előnyben, ráadásul közülük minden második vásárló - ha van rá lehetősége, személyesen vagy utánvéttel - inkább így fizet. Bankkártyához kötött online fizetési megoldással a megkérdezettek 48 százaléka hajlandó fizetni, sőt a vásárlók 18%-a számára már ezek a megoldások jelentik az elsődleges preferenciát.
Azonban ez az arány a kínálati oldalon, forgalmi részesedés tekintetében még nem ennyire magas. A GKI Digital Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozata egyebek mellett rendszeresen vizsgálja a webáruházak fizetési megoldásainak helyzetét is. A kutatássorozat vonatkozó, legfrissebb (2015. március) adatai szerint a webáruházak forgalmának csupán 9%-a folyik be bankkártyához kötött online fizetési megoldások segítségével. Vevői oldalon, tehát egyelőre csak a kisebb értékű vásárlások eszköze a bankkártya!
Az e-kereskedők által kínált fizetési megoldások száma egyértelműen hatással van a vásárlási kedvre: minél több fizetési megoldás áll rendelkezésre, annál nagyobb esély nyílik arra, hogy a vásárló talál olyan fizetési módot, melyet szívesen és - legfőképp - bizalommal használ.
Ez a bizalom pedig jelenleg leginkább a készpénzes fizetés (bolti vagy utánvétes) kapcsán áll fenn. A bankkártyához kötött online fizetési megoldások esetében 30 százalék azon vásárlók aránya, akik - más lehetőség hiányában - hajlandóak a saját komfortzónájukból kimozdulva kártyájukkal fizetni. A vásárlók fele viszont ilyen esetben inkább más webáruház után néz.
Érdekesség, hogy a banki átutalás az a fizetési mód, amit a legtöbb online vásárló választ, abban az esetben, ha preferált fizetési módját valamiért nem tudja igénybe venni.
Az interneten is vásárló lakosság fele még sose találkozott negatív tapasztalattal bolti kártyás fizetései alkalmával, másképp fogalmazva, viszont minden második vásárlónak már volt valamilyen negatív élménye kártyahasználat során. Hagyományos bolti vásárlások kapcsán, egyértelműen a POS terminálokhoz köthető problémák okozzák a legtöbb kellemetlenséget.
Online bankkártyás fizetés kapcsán a negatív tapasztalatok csak kisebb százalékban vannak jelen. Az online is fizető vásárlók közel háromnegyede ugyanis, saját bevallása szerint még nem találkozott az online bankkártyás fizetést érintő problémával. Ezen a téren a fizetési folyamat valamely okból történő megszakadása, megakadása a legkritikusabb terület.
Az online bankkártyás fizetési megoldást kínáló szolgáltatók közül az OTP-s fizetési felületet minden második, a CIB bank és a PayPal megoldását minden harmadik, míg a PayU-t minden negyedik online fizető vette már igénybe online fizetései során. A vizsgált további, kevésbé elterjedt megoldásoknál nagyon magas a szolgáltatásokat még egyáltalán nem ismerő online fizetők száma.