2010 és 2013 után harmadik alkalommal készítette el a PwC Magyarország a magyarországi szolgáltató központokra (SSC – Shared Service Center) vonatkozó részletes iparági felmérését, melynek eredményei megerősítik a tényt, hogy a szolgáltató központok jelentik a magyar gazdaság egyik legstabilabban növekvő és legsikeresebb iparágát. A 2013-as felmérés óta eltelt időben a szektor jelentős mértékben, mintegy 25%-kal növekedett, és immáron több mint 100 szolgáltató központban mintegy 38 000 főt foglalkoztat. Ezek a szolgáltató központok jellemzően magasan képzett, felsőfokú végzettségű és több idegen nyelvet magas színvonalon beszélő munkavállalókat alkalmaznak, a nemzetgazdasági átlagbért jóval meghaladó fizetésért, mindezt ráadásul átláthatóan és a jogszabályoknak teljes mértékben megfelelve teszik. Ennek köszönhetően jelentős adóbevételt generálnak a költségvetésnek, valamint hozzájárulnak a hazai foglalkoztatási helyzet javulásához is. Jelenleg is ssc-kben dolgozik a legtöbb magyar munkavállaló.
„Bár rendszeresen jelennek meg új piaci szereplők, az iparág növekedése túlnyomórészt mégis a meglévő központok folyamatos bővüléséből származik. Ez a jelenség is rávilágít a szolgáltató központok kiváló teljesítményére: mivel az elért eredményeik nagyon gyakran meghaladják a velük szemben támasztott elvárásokat, az így kivívott bizalom révén a magyarországi szolgáltató központok képesek további feladatok átvételére, így a folyamatos bővülésre” – hangsúlyozta Loós András, a PwC Magyarország könyvvizsgálati osztálynak igazgatója.
Felmérésünk szerint a magyarországi szolgáltató központok az elvárásokhoz képest is magasabb költség- és létszám-megtakarítást értek el tevékenységük révén. Sőt, az elért 30-40% közötti átlagos költségmegtakarítás a globális átlaghoz képest is kedvezőbb képet mutat. Az iparág fejlődése azonban nemcsak mennyiségi, hanem minőségi kérdés is: a magyarországi szolgáltató központok túlnyomó része immáron magas hozzáadott értékű, komplex szolgáltatásokat nyújt ügyfelei számára.
Olcsóság helyett minőség
„Az egyszerű, tranzakcionális szolgáltatások ellátása jellemzően már a múlté. Magyarország a globális szolgáltatóiparon belül már nem elsősorban az olcsó munkaerővel, hanem a nyújtott szolgáltatások minőségével hívja fel magára a figyelmet” - mondta Loós András.
A PwC felmérésének eredménye igazolja, hogy a magyar SSC iparág teljes mértékben követi a globális trendeket, sőt bizonyos területeken a hazai teljesítmény még a globális átlagnál is kedvezőbb. A korábban már említett, a globális eredményeket meghaladó költség- és létszám-megtakarítás mellett a hazai szolgáltató központok a világszintű átlagot meghaladó mértékű ügyfél- és alkalmazotti elégedettségi szintről számolnak be. A nyelvtudás tekintetében is az átlagnál jobban teljesít a magyar szektor: a szolgáltató központokban dolgozó alkalmazottak 54%-a beszél legalább két idegen nyelven - ez világszinten mindössze 37%. A korábbi évekhez képest ugyanakkor növekvő mértékű fluktuációról árulkodnak a hazai adatok, így a munkaerő megtartása, motiválása és a tehetséggondozás továbbra is az első számú feladatok között marad. (
„Nagyon pozitív fejlemény, hogy az iparág által nyújtott lehetőségek bekerültek a vidéki nagyvárosi önkormányzatok látókörébe, és így például Debrecenben vagy Szegeden erre specializálódott önkormányzati intézmények támogatják kimondottan ebben az iparágban a befektetésösztönzést. A szektor magyarországi jövőjét ugyanakkor egyértelműen a megfelelő képzettségű munkaerő megléte és költségszintje fogja meghatározni” – mutatott rá Loós András.
Az egyre általánosabbá váló munkaerőhiány, a mára már valóban nemzetközivé vált verseny a képzett és nyelveket beszélő fiatalokért, a hazai bérek nyugat-európai szinthez való közelítése mind-mind komoly kihívást jelent ezen iparág számára is. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a magyar oktatási rendszer jelentőségét az iparág jövője szempontjából: magasan képzett, több nyelven beszélő, nemzetközileg is versenyképes, az élethosszig tartó tanulás mellett elkötelezett fiatalok képzésére, majd a tapasztalt munkaerő hazánkban tartására van szükség a szektor stabilitásának megőrzése, illetve további bővülésének biztosítása érdekében.
Jönnek a robotok?
Várakozásunk szerint a szolgáltató központok jövőjét egy globális trend is komolyan befolyásolni fogja: az egyre növekvő mértékű automatizálás, a szoftveres megoldások térnyerése vagy akár a mesterséges intelligencia alkalmazása komoly mértékben válthatja ki az emberi munkaerőt a könnyen elvégezhető, egyszerűbb tevékenységek esetén. A digitális technológiai forradalom komolyan átalakíthatja az egész iparág helyzetét, ezért is kiemelten fontos, hogy a magyarországi szolgáltató központok minél magasabb hozzáadott értékű és komplex feladatokat lássanak el, így csökkentve kitettségüket az automatizálás jelentette esetleges, a foglalkoztatottság szempontjából negatív következményeknek.