„A növekedés nem elhatározás kérdése, meg kell teremteni a feltételeket”

A magyar vállalatok versenyképessége messze elmarad a kívánatostól Pitti Zoltán volt APEH-elnök szerint. Az okokat a szabályozók és ösztönzők területén kell keresni a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kara Gazdaságpolitikai Tanszékének tudományos kutatója szerint.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A makroszinten kedvező mutatók ellenére a hazai vállalati szféra komoly kihívásokkal néz szembe – mutatott rá Pitti Zoltán az Objektív Kutató Intézet Adózás és foglalkoztatáspolitika című konferenciáján. Szerinte a 400 ezer hazai vállalat maximum 30%-a minősíthető növekedés orientáltnak, márpedig dinamikus növekedés nélkül Magyarország egyértelműen lemarad a nemzetközi versenyben. Orbán Viktor miniszterelnök legutóbb Veszprémben beszélt arról, hogy 5%-os növekedés mellett tudnánk kihasználni a gazdaságban rejlő potenciált és csökkenteni a távolságot az életminőség tekintetében a hozzánk képest szerencsésebb országokhoz viszonyítva.

– A növekedés nem elhatározás kérdése, annak meg kell teremteni a feltételeit. Úgy tűnik, eddig nem sikerült, hiszen Magyarország a 28. helyről a 63-ra esett vissza a nemzetközi versenyképességi rangsorban – mondta a szakember, aki szerint a magyar GDP előállításban meghatározó és meredeken növekvő trendet mutat a nem pénzügyi vállalatok teljesítménye, így, ha az ország versenyképességét szeretnénk fokozni, erre a szektorra kell fókuszálni.

Kép:MiniCRM

– Olyan vállalkozási környezetet kell kialakítani, amely nem fékezi, hanem ösztönzi a nem pénzügyi szektor cégeinek teljesítményét. Ebben jócskán van lemaradásunk: a magyar termelékenységet veszélyeztetik a demográfiai folyamatok, az oktatási politikából eredően a képzett, képezhető és motiválható munkaerő hiánya, valamint a magasabb képzettségű, termelékenyebb munkaerő külföldre távozása – mutatott rá Pitti Zoltán.

Tartsuk itthon a dolgozókat!
Míg néhány éve a magyarországi vállalatok arra panaszkodtak, hogy a magyar munkaerő röghöz kötött, és még egyik városból a másikba sem könnyű elcsábítani, mára kifejezetten mobilakká váltak a magyarok. Szakképzettek és friss diplomások egyaránt tőlünk nyugatabbra keresik a boldogulást. Anélkül, hogy kísérletet tennénk arra, hogy bebizonyítsuk, hogy a KSH adata – amely szerint 2013-ban 350 ezer körül voltak az országot elhagyók – súlyosan alulbecsüli a kivándorlók valós nagyságát, a magyarországi kisebb és nagyobb cégek egybehangzó véleménye alapján kijelenthetjük: egyre nagyobb a gond a hazai munkaerőpiacon. A jól képzett munkaerő hiánya lassan a vállalkozások versenyképességét és így az ország gazdasági növekedését befolyásolja.
Sok kicsi nem pótolja a nagyot

A vállalatok teljesítményét rontja a szétaprózódott vállalati szerkezet, amely helyzeten rontanak a hatályos adózási szabályok is.

– A KIVA, KATA, EVA alkalmazását árbevételhez, vagy alkalmazotti létszámhoz kötik, a kreatív magyar vállalkozó pedig igyekszik ennek megfelelni, akár úgy, hogy szétdarabolja a cégét. A szabályozás azonban figyelmen kívül hagyja a mérethatékonyságból származó előnyöket. A hazai vállalkozások 90%-a mikro- és kisvállalat, miközben érdemi növekedést főképp a külföldi érdekeltségű nagyobbak és az első körös beszállítók mutatnak. A kisvállalatok és a startupok – minden tiszteletem az övék – nem tudják pótolni a nagyok gazdasági struktúrájában rejlő erőt – mutatott rá előadásában Pitti Zoltán.

Például nagyon kevés magyar vállalat tud helytállni a nemzetközi piacokon, holott a globális világban a nemzetköziesedés alapfeltétele a növekedésnek. A hazai szabályozási gyakorlatban, adózási környezetben nincs összhang a befektető, a tulajdonos, a menedzser, a munkavállaló és a makrogazdasági elvárások eltérő érdekei között, a szabályok döntően nagyvállalatokra szabottak, a kis- és középvállalatokra rakódó teher pedig óriási.

Rosszul állunk

A növekedés legnagyobb hátráltató tényezője a vállalakozások alacsony átlagos kibocsátási aránya és a lokális jellegük. A mikro- és kisvállalkozások tőkeellátottsága elégtelen, nehezen jutnak külső forráshoz, és nem azért, mert a bankok nem akarnak adni, hanem azért, mert a vállalati mutatók nem adnak elég garanciát a bankoknak, hogy hitelezzenek.

A hazai K+F alacsony, az elhasználódott vagyon és a pótlása közötti olló pedig nyílik, miközben egy dinamikusan fejlődő, a robottechnológia felé mozduló világban kellene a cégeknek helyt állniuk. Erre kicsi az esély tudás növelése, a fogadókészség javítása, a szabályozási környezet megváltozása nélkül.

Pitti Zoltán egy japán közmondással írta le a helyzetet: a jövőkép cselekvés nélkül álom, a cselekvés jövőkép nélkül, rémálom.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo