Friss cikkeink
Gyorsan szaporodó ipari parkok
A Széchenyi-terv keretében Matolcsy György gazdasági miniszter 2001. szeptember 15-i döntése alapján öt pályázó, 2001. november 29-i döntése alapján nyolc újabb pályázó jogosult az Ipari Park cím viselésére. Ezzel a magyarországi ipari parkok száma 146-ra emelkedett. (1997-ben 28, 1998-ban 47, 1999-ben 37, 2000-ben 21 park nyerte el az “Ipari Park” címet.). A döntést Cséfalfay Zoltán helyettes államtitkár jelentette be Debrecenben, 2001. november 30-án, a Széchenyi Terv 2002. évi, regionális pályázatait ismertető fórumon, ahol az Észak-Alföld Régió szakemberi jelentek meg.
Doktor úr, csak receptet írjon, táppénzes papírt ne!
Doktor úr, csak receptet írjon, táppénzes papírt ne! – néhány évvel ezelőtt erre a mondatra még igencsak elcsodálkozott az orvos, majd legyintett egyet, hogy nyilván vállalkozóval van dolga, ma már azonban minden második betegtől ezt hallja.
Schillinger Attila az amerikai BSU tanácsadó testületében
A Ball State University (BSU), a public relations oktatásának egyik vezető amerikai felsőoktatási intézménye, egyetemi Public Relations Tanácsadó Testületébe választotta 2001. november végén dr. Schillinger Attilát, a Waggener Edstrom Strategic Communications németországi irodájának ügyvezető igazgatóját. Az egyetem volt nemzetközi diákjai közül elsőként került a testületbe.
Információs társadalom szakmai nap (december 13.)
2001. december 13-án rendezi meg a BME Információs Társadalom- és Trendkutató Központ az Első Információs Társadalom Szakmai Napot. A konferencia célja, hogy képet adjon az információs társadalommal kapcsolatos tudományos kutatások és oktatási alkalmazások legújabb eredményeiről.
Kapitány István (Shell) a Hewitt toplistáján
Félszáz vállalat több mint 6 ezer alkalmazottjánál végzett felmérést a Hewitt Inside Consulting. A "Legjobb munkahelyeket" és „Legjobb vezetőket” feltérképezni hivatott felméréséből kitűnt, hogy a Shell Hungary és elnök-vezérigazgatója egyaránt a legjobbakat tartalmazó listán szerepel. A Shell Hungary az első tíz cég között végzett, míg Kapitány István megosztva az első helyet érdemelte ki. A díj ünnepélyes átadására
Közép-kelet Európa gazdasága tovább fejlődik (Jones Lang LaSalle)
Az év vége közeledtével mind több elemző készíti el az idei esztendő mérlegét, és az elkövetkező időszakra előrejelzését. A Healey & Baker és a Jones Lang LaSalle közelmúltban közzétett elemzése szerint a beruházó cégek a magyar gazdaság további növekedésére, és a magyar főváros térségi szerepének erősödésére számítanak.
Mindennapos szokássá vált a kártyás vásárlás
A Visa kártyák forgalma a tavalyi 350 millióról 422 millióra nőtt Magyarországon, bár ebből az összegből 136 millió dollárt a hazánkba látogató külföldiek vásárlásai tettek ki. Ám a magyar kártyabirtokosok részesedése (több mint 286 millió dollár) még így is meghaladja a 65 százalékot – derül ki a Visa 2001. évi harmadik negyedéves adataiból.
Apenta, a regényes ásványvíz
Regényes története van az Apenta ásványvíznek, melyet napjainkban az ásványvizet vásárló magyarok 46 százaléka választ, és egy friss piaci felmérés szerint Magyarországon ezt a márkát ismerik legtöbben az ásványvizek közül. De miként üzen a múlt?
A recesszió kedvezőtlen hat a magyar gazdaságra is (KSH összefoglaló)
A világ gazdaságilag fejlett térségeiben a dekonjunktúra erősödött az év folyamán, és a kedvezőtlen külső hatások az utóbbi hónapokban Magyarországon is felerősödtek - áll a KSH 2001. november végi összefoglaló elemzésében.
Enyhén csökkentek az ipari termelői árak
Az ipari termelői árak 2001 októberében 0,3%-kal elmaradtak az előző havitól, a május-júniusi árszintcsökkenések után ebben az évben harmadszor csökkentek - derül ki a KSH jelentéséből.
A hazai bériroda-piac jellemzői
A kilencvenes években beindult hazai iroda-beruházási hullám - néhány év visszaesés után - az elmúlt egy-két évben újra felerősödött. Eredményeként – az elemző cégek adatai szerint -- a budapesti irodapiac csupán a tavaly mintegy 180 ezer négyzetméterrel, idén pedig várhatóan újabb 160-180 ezer négyzetméterrel bővül, így a bérelt és bérelhető területek aránya év végére várhatóan megközelíti a másfél millió négyzetmétert.
Kényszerből előny – a K&H Életbiztosító Rt. a bankbiztosítási piacon
A K&H Életbiztosító Rt. a 175 fiókot számláló országos hálózattal rendelkező Kereskedelmi és Hitelbank Rt-re és a szintén a KBC Csoporthoz tartozó Argosz Biztosítóra támaszkodva a piacon kiugróan rugalmas életbiztosítási szolgáltatást nyújt elsősorban a bank lakossági és vállalati ügyfelei részére.
Utak a természetben
A természet számára a legkedvezőbb az lenne, ha egyáltalán nem épülnének újabb utak. Új utakra azonban szükség van. A XXI. században lehetséges, sőt elérendő cél, hogy az ember gazdasági tevékenysége s annak révén az élet minőségének javítása ne okozzon környezeti és egyéb hátrányokat, az építések, fejlesztések környezetbarát módon valósuljanak meg. Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter szerint a környezetvédelemnek egyenrangú szerepet kell kapnia a szociális és gazdasági feladatok tervezésének, megoldásának folyamatában minden szinten.
1 milliárd forintos keretszerződést kötött
1 milliárd forintos keretszerződést kötött a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága (MKGI) és a Novell. A szerződés keretében 2002. december 31-ig a Novell teljes terméksora mellett a kapcsolódó szolgáltatások, mint a konzultáció, a támogatás, illetve az oktatás is jelentős kedvezménnyel válik hozzáférhetővé az intézmények számára. A Novell szoftverlicencek szállítását és a szolgáltatások biztosítását a szerződésben meghatározott Minősített Szállítók végezhetik.
Sikeres évet zárt a KÜRT Rt.
Sajtótájékoztatón számolt be elmúlt évéről a KÜRT Computer Rendszerház Rt. Az informatikát sújtó recesszió ellenére sikeres évet zárnak 2001-ben. Legnagyobb eredményének a cég azt tekinti, hogy az a portfólióváltás, amelyre az egész ágazat kényszerült a piaci trendek miatt, sikerrel zárult a KÜRT Rt. életében.
Hasznosak a szövetségek
Két évvel azután, hogy az IBM bejelentette: abbahagyja az alkalmazásfejlesztést, és az igényeket stratégiai szövetségek útján elégíti ki, mintegy 3 milliárdnyi árbevételt könyvelhetett el az átépített üzletágból.
Szerényen tovább nőtt a kiskereskedelmi forgalom
A kiskereskedelmi forgalom volumene 2001. első kilenc hónapjában (a felülvizsgált második negyedévi adatok figyelembevételével) 5,6%-kal, ezen belül szeptemberben 3,4%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet.
2002. évi adóváltozások (összefoglaló)
Alapjaiban nem, de részleteiben több ponton is változtak az adószabályok, 2002-től – derült ki azon a konferencián, amit 2001. november 27-én, egy sorozat keretében immár 17. alkalommal, az Elitexpo Kft a MTESZ Kossuth téri központjában tartott. A rendezvényt ügyviteli, számviteli szoftver és hardver szalon egészítette ki.
Nehéz helyzetben a hazai szakkönyvkiadás
Annak ellenére, hogy a magyar könyvpiac az utóbbi négy évben reálértékben mintegy 17%-kal növekedett, nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy az értékesített példányszám az 1989. évi 113 millióról 1997-re 52 millióra, 2000-re pedig 35 millióra csökkent. A forgalomnövekedést tehát az árak inflációt lényegesen meghaladó emelkedése biztosította.
Lassuló gazdaság - növekvő fogyasztás
A GKI Rt.-nek a K&H Bank együttműködésével készült előrejelzése szerint a világgazdaság lassulása, az amerikai és német recessziós jelenségek hatása alól Magyarország sem vonhatja ki magát. A magyar gazdaság idén a tavalyinál lényegesen lassabban nő, a külső egyensúly viszont kedvezően alakul. A lakosság jövedelme és fogyasztása dinamikusan emelkedik, a beruházások azonban viszonylag szerény mértékben bővülnek. Az infláció nyár óta tartó csökkenése folytatódik.
Önkormányzati válaszolórendszer
A Fővárosi Közgyűlés Informatikai Bizottsága által szervezett "Informatikai fejleszté-sek az önkormányzatokban" konferencián a kormány, a főváros, Pest megye, vala-mint a Megyei Jogú Városok Szövetségének jövőbeli és megvalósult terveiből hang-zottak el előadások, és kiállításokon hazai cégek mutatták be az önkormányzatok fel-adatait megkönnyítő informatikai megoldásokat.
Csökkent a munkanélküliségi ráta
A munkanélküliségi ráta az augusztus-októberi időszakban 5,5 százalék volt, 0,7 százalékponttal alacsonyabb mint egy évvel korábban - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.
Biztonságtechnika a Prím-Online-on
Néhány évvel ezelőtt alig-alig volt ilyen jellegű munkakör a cégeknél, de mostanában egyre több az olyan beosztásban dolgozó szakember, mint az IT biztonsági szakértő vagy a vírusvédelmi rendszergazda.
Asia center – kelet és nyugat közötti híd
A gomba módra szaporodó bevásárlóközpontok, hiper- és szupermarketek mellett nem csak Magyarország, hanem egész Európa egyik legnagyobb nagykereskedelmi, kiállítási és szórakoztató központja épül Budapest tizenötödik kerületében, a Szentmihályi úton. A gigantikus méretű épületkomplexum olyan hiányt igyekszik pótolni, amely nemcsak a hazai, de az európai üzletemberek igényeit is messzemenően kielégíti.
A magyar gazdaságról, miniszteri optimizmussal
A világgazdaság egyre inkább recesszióba hajlik, miközben Magyarország továbbra is növekedési pályán van, köszönhetően az anticiklikus gazdaságpolitikának - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a Svájci-Magyar Kereskedelmi Kamara üzleti ebédjén november 26-án, Budapesten. Martonyi János külügyminiszter ugyanaznap a Magyarországi Exportálók Szövetsége (MESZ) és a Magyar Külkereskedelmi Szövetség (MKSZ) egyesülő közgyűlésén szintén arról beszélt, hogy a külső körülmények ellenére a magyar külgazdaság helyzete stabil, az idén a kivitel várhatóan eléri a 30 milliárd dollárt, ami 10 százalékos növekedés 2000-hez képest.
Az Auchan már Székesfehérvárott is
Az Auchan, 4 kontinens 15 országában jelen lévő francia hipermarketlánc november 26-án Székesfehérváron is felavatta negyedik magyarországi, és egyben az első vidéki hipermarketjét. Az áruház 2001. november 28-án 9 órától várja első vásárlóit. Az Auchan 10 milliárd forintot invesztált a bevásárlóközpont építésébe és a hozzá kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekbe, ezzel a vállalat magyarországi befektetései meghaladják az évi 30 milliárd forintot.
Márkák kedveltsége a vásárlók körében
Szórakoztató elektronika, cipő és kozmetika. Ezeknél legfontosabb a fiatalok számára vásárlás során, hogy a termék neves márka legyen. Utána sorrendben az üdítőital, többi élelmiszer, egyéb ruhanemű, továbbá a farmer ruházat következik. Többek között ezt tárta fel meg a GfK Piackutató Intézet vizsgálata a fiatalok fogyasztói magatartásáról.
500 milliós pályázati lehetőség az IKB-tól
A 2001. november 23-án a Miniszterelnöki Hivatal Informatikai Kormánybiztossága pályázatot hirdetett kis- és középvállalkozások számára, amit a Piac és Profit konferenciáján jelentett be. A Széchenyi Terv Információs Társadalom- és Gazdaságfejlesztési programja keretében meghirdetett legújabb pályázat 500 milliós keretösszegéből a tervek szerint közel 600 vállalkozás kaphat lehetőséget üzletmenete fejlesztésére.
Globális küzdelem az agyakért
A „tegnap” üzleti világában a vezető beosztásúaknak elsősorban a külső veszélyekkel kellett megbirkózniuk. Mára a konkurenciaharc átalakult: a belső megmérettetésekre tevődött a hangsúly.
Üzleti Etikai Díj 2001
November 23-án este, a Piac és Profit konferenciazáró estélyén, ünnepélyes keretek között került sor az ez évi Üzleti Etikai Díjak átadására. A díjat a Budapest Klub Alapítvány hozta létre, évente egyszer ítélik oda három hazai vállalkozásnak, cég- és tulajdonformától, cégnagyságtól függetlenül. A díjat először 2000-ben vehették át a kitüntetettek.
Új e-pályázat kicsiknek (PP konferencia – plenáris 1.)
Mintegy százharminc résztvevőt vonzott november 23-án a Piac és Profit második konferenciája, amely az elektronikus kereskedelem előnyeit járta körül, kaput nyitva a kis- és közepes vállalkozások döntéshozóinak erre a határtalan piacra. A konferencia fővédnöke: László Ervin professzor, a Budapest Klub elnöke volt. Moderátora Demcsák Zsuzsa, a T2 ismert műsorvezetője. Az Informatikai Kormánybiztosság itt jelentette be a 6. számú, új pályázatát, amellyel a kis- és középvállalkozások informatikai fejlesztésekhez juthatnak forráshoz.
Jól tükrözi a tartalmat a konferencia sorozat mottója „Hídverés a hagyományos és az új gazdaság között”
A kereskedelem fejlődése (PP konferencia - II. szekció)
A november 23-i PP-konferencia II. szekciójának témája „A kereskedelem fogalom tartalmának gyökeres változása” volt.
Együtt a régi és az új a kereskedelemben (PP konferencia – I. szekció)
Együtt a régi és az új – ez volt a címe a PP e-kereskedelemről szóló, november 23-i konferenciája egyes szekciónak. Szót kapott: Fűrész Gábor a Kód Gazdaság és Médiakutató Intézet igazgatója, Szegedi Zoltán c. egyetemi tanár, az Ameropa Consulting ügyvezető igazgatója, és Kardos Zsolt a Marketline Rt. vezérigazgatója mondták el véleményüket.
E-gazdaság „csakazértis” (PP konferencia – plenáris 2.)
A PP-konferencia plenáris ülésének második felében Csizmadia Csaba, a DotKom Internet Consulting ügyvezető igazgatója az elektronikus kereskedelem terjedéséről beszélt, nemzetközi és hazai adatokat ismertetve; Nemcsics Róbert, a K&H Bank Elektronikus Értékesítési Csatornák igazgatója az e-bankingban lévő lehetőségekről és a terjedés korlátairól; Z. Karvalics László az Információs Társadalom- és Trendkutató Intézet vezetője pedig igen kifejező címet adott mondandójának: e-gazdaság csakazértis.
Enyhén visszaeső szállítási teljesítmények
Az előző évek tendenciáihoz hasonlóan, amikor az ipari termelés dinamikus növekedése a szállítási teljesítmények szerényebb bővülésével járt együtt, az ipari termelés idei évi lassúbb növekedési üteme a szállítási teljesítmények enyhe visszaesését eredményezte.
Új kiadványsorozat a monetáris politikáról
Háttértanulmányok címmel új kiadványsorozatot indít a Magyar Nemzeti Bank, amiben a monetáris döntéshozatalhoz kapcsolódó közgazdasági elemzéseket hozza nyilvánosságra.
Indul az e-Magyarország Portál
Elektronikus Magyarország néven, www.e-mo.hu webcímen, megkezdte működését Magyarország új portálrendszere, amelyen négy magyar intelligens régió, öt intelligens megye, öt intelligens kistérség, négy intelligens város és több intelligens település közös információs és kommunikációs központja. Az e-mo portált nemzetközi sajtókonferencián 2001. november 21-én mutatták be Budapesten.
Az MKB eredményei
Az MKB 2001. első félévét majd a harmadik negyedévet is erős pénzügyi teljesítmény fémjelezte – mondta Erdei Tamás, a bank elnök-vezérigazgatója november 21-én a sajtótájékoztatón.
Koncentráció a médiaügynökségi piacon
A nemzetközi tendenciákat követve az Interpublic Group of Companies (IPG) igazgatótanácsa ez év nyarán úgy döntött, hogy koncentrálja az érdekeltségébe tartozó valamennyi ügynökség médiavásárló erejét. Magna Global néven egy új nemzetközi szervezetet hozott létre, amely közösen tárgyal az IPG-ügynökségek által kezelt médiavolumenekre. A new-york-i székhellyel bejegyzett Magna Global ezáltal a világ legnagyobb médiavásárló szervezetévé vált. Az általa kezelt volumen 2001-ben megközelíti a 40 milliárd dollárt.
Az új logisztikai trend Magyarország előnyére válhat
Magyarország számára kedvező lehet a logisztikai iparban tapasztalható strukturális változás – állítja a Healey & Baker 2001. évi Európai Disztribúciós felmérése.
14,5 százalékos építőipari növekedés
Az építőipari termelés volumene 2001 szeptemberében szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazítva a 2000. szeptemberinél 14,6%-kal volt magasabb, a kiugróan magas előző havitól viszont 6,7%-kal elmaradt.
A hazai munkaidő 47%-a kidobott pénz
A magyar vállalatok esetében a munkaidő közel fele, 47%-a elvesztegetett idő, azaz kidobott pénz. A Czipin & Proudfoot Consulting 1500 egyedi tanulmánya alapján ez az eredmény évi 225 munkanappal számolva 106 elvesztegetett munkanapot jelent.
Középpontban az ügyfél - Hatékony vevőkapcsolati rendszer
Ma bárki, akár otthon, az íróasztal mögül is több, hasonló szolgáltatást nyújtó cégre bukkanhat az internet segítségével. A vállalkozások számára így egyre értékesebb az ügyfél személye. Pozíciójuk megőrzéséhez az egyetlen lehetséges út, hogy az ő igényeit, szokásait, természetét minél jobban megismerve és azokat szem előtt tartva fejlesszék termékeiket, eladási stratégiájukat. Az erre kidolgozott technika egy több komponensből álló szoftvercsomag: a CRM.
Kevesen érdeklődnek a politika iránt? (GfK felmérés)
A demokráciával és a politikai rendszerrel elégedetlenek aránya az utóbbi időben újra növekszik, a három évvel ezelőtti 36 után idén 48 százalékra - hangsúlyozta Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a „Politikai kultúra” című idei felmérésük eredményeit ismertető budapesti sajtótájékoztatón november 15-én.
4,9 százalékos a reálkereset növekedés (KSH)
A bruttó nominális átlagkereset 2001. január–szeptemberben 16,9%-kal, a nettó átlagkereset 15,3%-kal, a reálkereset 4,9%-kal haladta meg az egy évvel korábbit - állítja a KSH.
Már jövőre sem várnak az elemzők gyorsulást (Reuters)
Az elemzők novemberben jelentősen tovább csökkentették előrejelzéseiket a gazdasági növekedésre, és most már a jövő évre sem várnak gyorsulást.
A Hungary.Network készítheti
2002. júniusától áll az internetes nagyközönség rendelkezésére ez az ingyenes szolgáltatás. A kifejlesztésre váró ingyenes magyar nyelvű metakereső használatával a felhasználó által megadott szó vagy szavak alapján egyidejűleg több internetes kereső adatbázisában keres majd, úgy, hogy a találatokat fontossági sorrendben jeleníti meg. A MEH IKB a Széchenyi-terv keretében kiírt pályázatát a Hungary.Network Rt. nyerte.