Miközben a karácsonyra való készülődés szemmel látható jelei a hétvégén sem lankadó forgalomban, az áruházak zsúfoltságában és az olykor ezekhez társuló ingerültségben mutatkoznak meg, az interneten ebből gyakorlatilag semmi sem látszik. Pedig a világháló forgalma is megnő az ünnepek előtt, így a kereskedők többsége a látogatók számának jelentős növekedését tapasztalja, és az internetes keresőkbe gépelt kulcsszavak is az ünnepi hangulatot - no meg az ehhez kapcsolódó ajándékozási szándékot - tükrözik.
Egyre többen otthonról
"Az elmúlt 4 év tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy a látogatások, és ezzel párhuzamosan a keresések, illetve megrendelések száma karácsony közeledtével mintegy 30-40%-al megugrik a Depo.hu-n. Az idei roham jeleit már jó két hete érzékeljük." - mondta Szabari László, a közel 100 forgalmazót tömörítő Depo.hu online piactér üzletágvezetője. A műszaki cikkek esetében a legnépszerűbb termékek közé továbbra is a digitális fényképezőgépek, mp3 lejátszók tartoznak, bár ezek felfutása csak most, a karácsonyi pánikroham közeledtével indul. Eddig a toplista élén a különböző számítástechnikai részegységek: monitorok, háttértárak, alaplapok, PDA-k végeztek.
"Mivel a Depo.hu látogatóinak száma évről évre nő, így levonhatjuk azt a következtetést, hogy egyre többen igyekeznek elkerülni a zsúfolt üzleteket és inkább otthonról, karosszékükben ülve intézik a karácsonyi ajándékok beszerzését." - tette hozzá Szabari. Ráadásul nem csak a kényelmesebb válogatás, hanem az árak egy kattintásra történő összehasonlítása, a gyakran szélesebb választék, és a jól működő logisztika is az online vásárlás mellett szól. A karácsony közeledtével naponta így akár 14-16 ezer látogató is megfordul a Depo.hu oldalain.
Horvátország, Görög Zita, karácsony
A konkrét termékeken, szolgáltatásokon kívül karácsonyi ötleteket keresnek a világhálón az internetezők. "Míg ez év júliusában és augusztusában az "időjárás", és "Horvátország" verekedte be magát a 10 leggyakrabban keresett téma közé, addig szeptemberben és októberben a nyárral kapcsolatos kulcsszavak lassan eltűntek, majd a "Görög Zita" és a "kötelező biztosítás" csúcs után november közepétől egyre gyakrabban bukkantak elő az ünnepekhez kötődő témák." - mondta Kristók Balázs, a Kurzor.hu üzletágvezetője.
A keresési szokások egyik legmarkánsabb változása hagyományosan a november-decemberi hónapfordulón tapasztalható. A naptári tél beköszönése után a "karácsony" szó rendszeresen az 5 legkeresettebb téma között szerepel és megnő az online képeslapküldő szolgáltatások iránti igény is.