Zöld innovációkkal újul meg az élelmiszeripar és az agrárium

Az agrárium és élelmiszeripar nemcsak a leggyorsabban növekvő, de a legjövedelmezőbb szektorok közé is tartozik. Ugyanakkor a népességnövekedés és a klímaváltozás óriási veszélyeket tartogat az élelmiszerellátási lánc számára. Startupok sora próbál megoldásokat találni a kihívásokra.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az élelmiszeripar és a mezőgazdaság globálisan 7800 milliárd dolláros forgalmat bonyolít évente. A két szektor folyamatosan nő, a beléjük áramló tőke 2004 óta megháromszorozódott, állítja a McKinsey, és a befektetésekre jutó éves hozam átlaga gyorsabban emelkedik, mint bármely más szektorban.

Az Egyesült Államokban az élelmiszeripar és az érintett ágazatok a GDP 5,5 százalékáért felelősek, vagyis 992 milliárd dolláros forgalmat generálnak, ebből 137 milliárdot közvetlenül a farmok termelnek meg.

E rózsásnak tűnő összkép ellenére óriási kihívásokkal kell szembenéznie a két szektornak. A veszélyek több oldalról fenyegetnek, ezek közé tartozik a klímaváltozás is. Startup cégek sora igyekszik megoldásokat kínálni a kihívásokra.

Vegyi anyagok kimutatása az élelmünkben

Az Inspecto nevű startup olyan nanoméretű hordozható eszközt fejlesztett ki, amely már a termőföldeken kimutatja, hogy az élelmiszernövényekben található-e kemikália.

A cég alapítói azután szánták el magukat az innovációra, hogy láttak egy tévéműsort az izraeli élelmiszeráruházak polcain lévő áruk magas szennyezettségéről. Amerikában sem jobb a helyzet: a Mezőgazdasági Minisztérium jelentése szerint az amerikai élelmiszerek 85 százalékában megtalálhatók növényvédő szerek maradványai. Ezek lerakódhatnak a szervezetünkben.

Az Inspecto például optikai szenzorokkal ki tudja mutatni az akrilamidot a kávébabokban akár egészen kis mennyiségben és méretekben is (PPM: parts per million, PPB: parts per billion). Ez a vegyi anyag előfordul a krumpliban, a csokoládéban, a kenyérben és más termékekben is. A szolgáltatás egyelőre pilot fázisban működik, és olyan cégeket sikerült megnyerni számára, mint a kínai Sinho kávégyár vagy az izraeli Stauss Coffee.

Az Inspecto célja, hogy az agrárium és az élelmiszeripar teljes ellátási láncát lefedjék, s nemcsak a földeken, vagyis a növénytermesztésnél alkalmazzák szenzoraikat, hanem a kávépörkölő üzemekben, az élelmiszergyárak terményátvevő részlegeinél vagy éppen a kereskedelmi cégeknél is.

Műhús kis ökolábnyommal

Kezd felpörögni a laboratóriumi húskészítés trendje. Ennek lényege, hogy nem kell felnevelni egy jószágot, annak minden környezeti tehertételével együtt (takarmánytermesztés, az ürülékük üvegházgázvonzata stb.), hanem néhány állati sejtből tenyésztik ki a hússzövetet, ami nagyjából olyan összetételű és állagú húst eredményez, mint amilyenek a húsipari cégeknél feldolgozott húskészítmények.

A Tel Avivban működő SuperMeat is a „tiszta hús” pionírja, 3 millió dollárnyi befektetésre tett szert az első tőkebevonásánál januárban. A cég csirkehúst állít elő laboratóriumi körülmények közepette.

Kép: sxc

Bioplasztik csomagolás

Az élelmiszeripar nagy részben romlandó termékekkel foglalkozik, s ezek csomagolásánál kettős funkciót kell teljesíteni: a csomagolás segítsen megőrizni a terméknek az állagát, s közben környezetbarát anyagból készüljön.

Az izraeli TIPA (mely héberül cseppet jelent) 100 százalékban komposztálható csomagolást hozott létre, miután a cég fejlesztői felismerték, hogy a csak részben biológiailag lebomló műanyagok apró szennyező részecskéket hagynak maguk után a földben. Ezt küszöböli ki a TIPA csomagolóanyaga, mely 180 napon belül teljesen lebomlik.

A hajlékony anyagot az élelmiszer- és a divatipar szereplői is elkezdték használni, többek között a Stella McCartney, a Mara Hoffman, a Gabriela Hearts márkák vagy a holland élelmiszeráruházlánc, az Ekoplaza és az ugyancsak holland Peeze.

Alkalmazással az élelmiszerpazarlás ellen

Egy januárban útjára indított alkalmazás, a BonApp az Egyesült Arab Emírségekben köti össze az éttermeket a felhasználókkal, akik akár 60 százalékos árengedménnyel is megvehetik a kidobásra ítélt élelmiszert. Dubajban 85 kifőzde csatlakozott a programhoz. Az appot egyébként három skandináv hölgy alkotta meg.

Az alkalmazás abból él meg, hogy a tranzakciókból közvetítőként levon egy kis jutalékot. A modell persze nem új, számos app hozza össze világszerte a nap végén megmaradt éttermi élelmet és az olcsó kajára ácsingózó polgárokat. Néhány példa – ezeket akár külföldi nyaralásaink során is érdemes letölteni és használni:

  • Magyarország: ReDinner (2016 óta)
  • Anglia, USA és számos más európai ország: Too Good to Go (2016 óta)
  • Anglia: Neighbourly, FareShare, FoodCloud
  • USA: Flashfood, Food Cowboy, Food Shift
  • Németország: FoodLoop
  • Franciaország: Zéro-Gâchis
  • Finnország: Froodly
  • Kanada: Ubifood
(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo