Externáliák: már minden kár házon belül van

Földünk öntisztító, regeneráló kapacitásának a határait feszegetjük. A társadalmi problémák is összefüggenek az üzleti szféra működésével. Nincsenek már házon kívül lévő externáliák: érvényesül a bumeránghatás, minden visszaüt. Új üzleti gondolkodásra van szükség, mely a saját üzleti döntések következményeként ismeri el a válságjelenségeket, és orvosolni tudja azokat.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gazdasági erő egyre kevesebb kézben koncentrálódik. 2015-ben például 45 500 céget jegyeztek a világ tőzsdéin. Ezekből azonban az 500 legnagyobb vállalat – vagyis a tőzsdei cégek 0,01 százaléka – felelt e részvénytársaságok értékének feléért. Piaci kapitalizációjuk elérte a 70 000 milliárd dollárt. A cégértékek a pénzügyi, a közlekedési, az energia- és a mezőgazdasági szektorban voltak a legnagyobbak. Ezeknek a vállalatoknak nagyobb erőforrásaik (értsd: büdzséjük) van K+F-re, cégvásárlásra, befektetésre, természeti kincsek kitermelésére – vagy akár környezetvédelemre és az ökoszisztémák helyreállítására –, mint némely kormánynak.

Mondjuk ki: az országok többsége eltörpül a multik gazdasági hatalma mellett.

Ez az óriási gazdasági erő felelősséggel jár. Elvileg. A technológiai innovációt arra kell(ene) használniuk a cégeknek, hogy az emberiség életkörülményeit és az egyén boldogulási esélyeit javítsák. Ez lehet egészségügyi K+F a betegségek legyőzésére, az ember várható élettartamának hosszabbítására, az életszínvonal és az életminőség növelésére stb. Csakhogy a globalizációt meglovagoló vállalatok sikere polarizálta a társadalmat: a '80-as évek – Thatcher és Reagan által beindított – globális liberalizálási hulláma óta jelentősen nőttek a jövedelmi és vagyoni egyenlőtlenségek.

Globális falu: már minden a hátsó kertünk

A gazdaság és az üzleti szféra globalizációja miatt belaktuk a bolygó szinte minden szegletét, megkezdtük szinte minden ökológiai erőforrása kiaknázását. Nincsenek határok, amiket ne kezdtünk volna el feszegetni vagy átlépni. Már az Északi-sark gyarmatosítása – olajkincsének kitermelése, területének kereskedelmi útvonallá alakítása – is megkezdődött.

A vállalatok túlnyomó többsége a retorika, a PR szintjén már vallja, hogy felelősen kell cselekednie, és részt kell vennie a fenntartható üzletvitel és a dekarbonizált (fosszilis energiaforrásokat nem használó) gazdaság kialakításában. De könyvelésükben még mindig külső tényezőként tekintenek a termelésük és üzleti tevékenységük által okozott természeti károkra – a társadalmi károkról nem is beszélve. Ezek externáliák, amik szimplán nem az ő gondjuk.

De egy olyan korban, amikor egyre nyilvánvalóbbak a problémák – és azok nem ismernek országhatárokat, átterjednek egyik nemzetállamból a másikba –, nem tehetünk úgy, mintha ezek a negatív externáliák nem léteznének.

Kép: Pixabay

Amikor egy csirkefarm vagy egy bioetanolgyár szennyezi a szomszédos folyót, akkor az nemcsak a környezeti kár mértékében számosítható vagy elmaradt bevételben (ha például a turizmus sínyli meg ezt, mert a közeli strandon jócskán visszaesik a bevétel), de az eltakarítási, helyreállítási, konzerváló, állagjavító munkálatok is kifejezhetők költségösszegben.

Társadalmi externáliák

A cégek tevékenységéből eredő károk nem mindig kézzelfoghatóak a tekintetben, hogy ökológiai egységeket (tavak, folyók, talajvíz, levegő) érintenek. Társadalmi károk is léteznek, itt már az emberek jólétéről, megélhetéséről, egészségéről van szó.

Egy ország légszennyező gyárai növelik a légúti megbetegedések számát. Ezzel együtt jövedelemkiesést jelentenek (csökkent munkavégzés, táppénz miatt kieső munkanapok), és feldagasztják az egészségügyi költségeket.

A globalizáció egyik meghatározó trendje az outsourcing, mely a 2000-es évek közepén pörgött fel. Ha egy vállalat kihelyezi a nagy létszámot foglalkoztató ügyfélszolgáltatát egy távol-keleti országba egy nyugati országból, megugrik a munkanélküliség a közösségben, ahol az iroda működött, emiatt gyengül a vásárlóerő, csökkennek a kereskedelemben a költések s a helyi önkormányzat adóbevételei is.

Kép: PP

Ezekből a károkból egy sem jelenik meg a cégek mérlegében. A könyvelés üzenete a világnak: „Ez nem az én problémám”.

Pedig a társadalmi kohézió erodálódása, az életminőség csökkenése sokszor a gazdasági szereplők profitcentrikus működésére vezethető vissza. Az USA-ban például csökkenőben a fehér bőrű polgárok várható élettartama az opioid szerek (fájdalomcsillapítók és más gyógyszerek) túlzott használata vagy az orvosok által agyba-főbe felírt antibiotikumok hatástalanná válása miatt (az antibiotikumok gyakori használata révén rengeteg alkalmuk volt rá a kórokozóknak, hogy rezisztenciát alakítsanak ki). A vagyoni és jövedelmi egyenlőtlenségek növekedésében a nagyvállalatok fizetési szintje éppúgy ludas, mint a kormányok által nem elég hatékonyan kezelt oktatási, továbbképzési és más szociális programok, melyek a lemaradó néprétegek felzárkózását hivatottak segíteni.

Jövőtudatos vezető

Ebbe a kizökkent világba kell minél több olyan vezető, aki jövőtudatos. Pontosabban a jövőbeli prosperálást tartja elsődlegesnek, nem pedig a jelenbeli, azonnali, rövid távú profit hajhászását. Az ilyen jövőtudatos vezető – a GreenBiz cikke „futurefirst leadert" emleget, ami nehezen magyarítható kifejezés – már nem externáliáknak, vagyis a cégen kívüli tényezőknek látja a világban keletkezett károkat és diszfunkcionális folyamatokat, hanem kihívásnak, amire éppen az ő cége vagy szektora adhat választ.

Ez egy olyan üzleti gondolkodás és filozófia, melyben a világ és a társadalom problémái egyrészt megoldandó feladatok, másrészt végtelen növekedési lehetőségek.

A gyógyszeripari vállalatok például felismerték, hogy az iparilag fejlett világban, a fejlett országokban rohamosan elöregedő globális népesség nekik üzleti lehetőséget jelent, s célközönséget, melynek koleszterin-, prosztata- és látásproblémáit kezelhetik-enyhíthetik új termékekkel. Ez tipikus példája annak, hogy egy külső externália belső üzleti lehetőséggé válik.

Externália
Fotó: sxc

A jövőtudatos vezetők olyan üzleti modelleket dolgoznak ki, melyek túllépnek a nyereséges termék vagy szolgáltatás létrehozásának egyértelmű célján, s holisztikusan szemlélik a cég beágyazottságát abba a közegbe, amelyből erőforrásait meríti (bioszféra, társadalom), s e közegek jólétét is szolgálja. A jövőtudatos cég menedzsmentje tehát megvizsgálja, hogy üzletvitele, termelése s ezek megváltoztatása, átalakítása (például egy részleg vagy üzem áthelyezése egy másik országba) milyen hatással van e közegekre.

A jövőtudatos cégvezetés egyik aspektusa az üzletvitelből keletkező károk, negatív externálik csökkentése – ám erről már sokan sokat írtak. Ez az, amikor a Google vagy a Wal-Mart növeli a megújuló energiák arányát az energiatermelésükben, egyrészt azért, mert a fogyasztók ezt elvárják tőle, másrészt mert anyagilag is megéri.

Transzparencia

Olyan világban élünk, ahol az externáliák már nem maradnak az ajtón kívül. Benyúlnak a házunkba, a kertünkbe, az irodánkba. A felhasználógenerált tartalmakat favorizáló web 2.0 és az okostelefonok kamerái révén már szinte semmilyen céges svihákságot nem lehet lehet hosszú ideig elsumákolni.

Ha egy brand itt-ott a munkavállalói kihasználásával termel, és embertelen körülmények között alkalmazza őket, előbb-utóbb valahol valakinek lesz mersze hozzá, hogy millió dollárokra perelje a céget, s egy ilyen – meglehetősen nyilvános – jogi hercehurca csökkentheti a márka értékét, vagy éppen teljesen tönkreteheti a brand renoméját.

Hogy merre tart az emberiség és természeti környezete jövője, azt sok civil szervezet, kutatóintézet – sőt pénzintézet – leírta már tanulmányokban. A tendenciák ismeretesek. A GreenBiz cikke szerint pont a társadalmi instabilitás felé vezető problémák és válságtünetek azok, melyek a legjobb helyek arra, hogy a cégek ott értékteremtő lehetőségeket találjanak innovációkkal és új megoldásokkal.

(GreenBiz)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo