Bécs levegőjét tiszta oxigénnel frissítik

Hatvan busz és teherautó feltöltéséhez elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme, amely a napokban kezdte meg működését Bécs Simmering városrészében. A hidrogén előállításához kizárólag megújuló energiát használnak.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2022 novemberében kezdték építeni és tízmillió euróba került a Wien Energie és a Wiener Netze zöldhidrogén-üzeme, amely április elején kezdte meg működését a bécsi Simmeringben. Az osztrák főváros első ilyen üzeme óránként 54 kilogramm hidrogént állít elő – kizárólag nap-, szél- és vízenergia felhasználásával. A napi 1.300 kilogrammnyi zöldhidrogén hatvan busz és teherautó megtankolására elegendő.

Hatvan busz és teherautó számára elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme
Hatvan busz és teherautó számára elegendő üzemanyagot termel naponta Bécs első zöldhidrogén-üzeme
Fotó: Wien Energie / Christian Hofer

A zöldhidrogén-üzem a PEM-elektrolízisen alapul, vagyis egy speciális, protoncserélő membránt használnak az elektrolízis során, hogy elektromos áram segítségével oxigénre és hidrogénre válasszák szét a vizet. A folyamat során keletkező oxigén közvetlenül a levegőbe kerül, a hidrogént pedig sűrítik, így egyszerre helytakarékosan tárolható és szállítható is. Az üzem mellett működik egy hidrogénkút is – ez Bécs második hidrogénkútja. Az üzem teljesítménye 3 megawatt és már zajlanak az előkészületek, hogy az itt termelt hidrogént be lehessen táplálni a bécsi földgázhálózatba.

A Wien Energie – a világon elsőként – tavaly már tesztelte, miként lehet egy működő erőmű esetében hidrogénnel dúsítani a földgázt. A donaustadti erőműben zajló kísérletnél kiderült, már akkor évi 33 ezer tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni a környezetet, ha 15 százaléknyi hidrogént adnak a földgázhoz.

De nemcsak az ipar, hanem a szállítmányozás és a közlekedés terén is nagy lehetőségeket rejt az új üzemanyag és az új üzem. Itt tankolja járműveit az IKEA és a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien is. A közlekedési vállalat 2021 óta tesztel hidrogén-buszokat, 2025-től pedig tisztán zöldhidrogén-üzemű buszokra állítja át a 39A járatot. Az emelkedőkkel és gyakori megállókkal tarkított vonalon jövő évtől tíz portugál gyártmányú, akadálymentes CaetanoBus szállítja majd az utasokat. 

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo