Mindenki ugyanarra vágyik – még a fiatalok is

Sok szó esik mostanában arról, hogy az Y és Z generáció másra vágyik, mással motiválható, mint az idősebb munkavállalók. Sokan pedig megijednek attól, hogy azt a szabadságot és kreativitás iránti vágyat, ami a fiatalokban munkál, egy hazai kis- vagy középvállalkozás nem tudja kielégíteni. Tévedés, minden fronton.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A csapból is az folyik, hogy a fiatalok, az Y-generáció arra vágyik, hogy gyorsan jusson előre a ranglétrán, beleszólhasson mindenbe, ami érinti őt, a munkáját, a céget. Úgy tűnik, mintha a vállalatoknak teljesen át kéne alakítani minden rendszerüket ahhoz, hogy ezen fiatalok számára vonzó munkahellyé váljanak. Pedig ez a mostani, munkaerőhiányos környezetben elengedhetetlenül fontos.

Kutatások alapján úgy tűnik, valóban szükség van változásra ahhoz képest, ahogy sok hazai cég működik a mindennapokban. Ennek viszont valójában semmi köze az alkalmazottak életkorához. (Abban viszont, hogy hogyan szeretnek dolgozni, tényleg van különbség.)

Kép:Fotolia

Bár óriási az irodalma az angolul „millennial” generációnak nevezett fiatalok foglalkoztatására vonatkozó jó tanácsoknak, egyre több kutatás mutatja azt, hogy alapvetően nincs különbség a generációk munkahelyi vágyai között – mondja Németh Anna, a Dreamjo.bs társalapítója.

Az amerikai Honvédelmi Minisztérium és a George Washington Egyetem közös kutatásai alapján a generációk munkahelyi elvárásai között alig van különbség. Az IBM 12 országot felölelő kutatása szerint az Y-generáció azt tartja a legfontosabbnak, hogy pozitív változást hozhasson létre a vállalatán belül. A kutatás eredményei szerint azonban nincs ez másképp az eggyel előttük lévő X és baby boomer generációknak is. A fiatal generáció maximum hangosabban mutatja ki az elvárásait – mondja a szakember. (A magyar fiatalok vágyairól itt olvashat bővebben.)

Az, hogy a vágy, hogy a cégben pozitív változást hozzanak, generációkon keresztül átível, sokatmondó, és a cégeknek figyelniük kellene, nem utolsó sorban azért, mert anyagi előnyük származhat belőle – hangsúlyozza a Dreamjo.bs szakértője. A Google esetében például a dolgozók által felvetett ötlet volt a Google Maps, illetve az Atlassian szoftverfejlesztő cégnél sem felülről jövő „utasításra” valósult meg több fejlesztés. Az alapötlet sokszor a fejlesztők egymás közötti beszélgetéséből származik, amelynek egyszerűen az az indíttatása, hogy a dolgozók pozitív hatással akarnak lenni a cégre.

A tiszteletben van az igazi generációs különbség?
Az eltérő generációkba tartozó munkatársak nehezebben találják meg egymással a hangot, mint saját kortársaikkal. A generációs különbségek kihatnak a munkahelyi együttműködés hatékonyságára is. Mi a megoldás? Itt olvashat róla.
A jó ötletek születését viszont erősen támogathatja a cégkultúra. A legjobb ötletek olyan környezetben születnek meg, illetve jutnak el a vezetőségig, ahol a dolgozók úgy érzik, nyíltan megoszthatják az ötleteiket, és valaki figyelni fog rájuk - ez volt a Google több éves kutatásának eredménye – hangsúlyozza a szakértő. Ilyen nyitott, a kreatív gondolkodást támogató munkakörnyezet kialakítására pedig bármelyik cégnek lehetősége van. Akkor is, ha a Google-féle “80 százalék kötött munka, 20 százalék szabadon választott projekt” tervet, vagy az Atlassian-féle évi egy “szabad projekt” napot nem engedheti meg magának.

Az első és legfontosabb lépés a menedzsment gondolkodásának megváltoztatása, hogy a gondolkodó alkalmazottra potenciális erőforrásként és ne veszélyként tekintsenek. A jó munkaerő ugyanis sokkal de sokkal több annál, mint aki egyszerű robotként elvégzi pontosan azt, amit rábíztak. A kiváló szakemberek minden területen a napi munkájuk során számtalan módot találnának, amivel javíthatnák a cég teljesítményét, vagy akár jelentős innovációkat alapozhatnának meg. Csak éppen ez a legtöbb esetben nem jut el a felső döntéshozási szintre, hiszen nincs olyan fórum, ahol az ötletek hangot kaphatnának

A nagyvállalatok, multik esetében az ötletek becsatornázására bevett módszertanok léteznek, a kisvállalatok esetében azonban leginkább nyitottságra és a munkavállalók ötleteiben rejlő érték felismerésére van szükség. Az, hogy kéthavonta leülnek a menedzserek minden alkalmazottal egy kötetlen beszélgetésre, ahol érdeklődnek arról, mit változtatna, mit vezetne be a saját munkája hatékonyságának javítása érdekében, ha a csoportvezetők olyan légkört teremtenek a meetingek alatt, ahol egy ötlet sincs lehülyézve - már közelebb lennének ahhoz, hogy többen érezzék magukat jól és fontosnak a munkahelyükön, és így produktívabbak legyenek.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo