Mindenki ugyanarra vágyik – még a fiatalok is

Sok szó esik mostanában arról, hogy az Y és Z generáció másra vágyik, mással motiválható, mint az idősebb munkavállalók. Sokan pedig megijednek attól, hogy azt a szabadságot és kreativitás iránti vágyat, ami a fiatalokban munkál, egy hazai kis- vagy középvállalkozás nem tudja kielégíteni. Tévedés, minden fronton.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A csapból is az folyik, hogy a fiatalok, az Y-generáció arra vágyik, hogy gyorsan jusson előre a ranglétrán, beleszólhasson mindenbe, ami érinti őt, a munkáját, a céget. Úgy tűnik, mintha a vállalatoknak teljesen át kéne alakítani minden rendszerüket ahhoz, hogy ezen fiatalok számára vonzó munkahellyé váljanak. Pedig ez a mostani, munkaerőhiányos környezetben elengedhetetlenül fontos.

Kutatások alapján úgy tűnik, valóban szükség van változásra ahhoz képest, ahogy sok hazai cég működik a mindennapokban. Ennek viszont valójában semmi köze az alkalmazottak életkorához. (Abban viszont, hogy hogyan szeretnek dolgozni, tényleg van különbség.)

Kép:Fotolia

Bár óriási az irodalma az angolul „millennial” generációnak nevezett fiatalok foglalkoztatására vonatkozó jó tanácsoknak, egyre több kutatás mutatja azt, hogy alapvetően nincs különbség a generációk munkahelyi vágyai között – mondja Németh Anna, a Dreamjo.bs társalapítója.

Az amerikai Honvédelmi Minisztérium és a George Washington Egyetem közös kutatásai alapján a generációk munkahelyi elvárásai között alig van különbség. Az IBM 12 országot felölelő kutatása szerint az Y-generáció azt tartja a legfontosabbnak, hogy pozitív változást hozhasson létre a vállalatán belül. A kutatás eredményei szerint azonban nincs ez másképp az eggyel előttük lévő X és baby boomer generációknak is. A fiatal generáció maximum hangosabban mutatja ki az elvárásait – mondja a szakember. (A magyar fiatalok vágyairól itt olvashat bővebben.)

Az, hogy a vágy, hogy a cégben pozitív változást hozzanak, generációkon keresztül átível, sokatmondó, és a cégeknek figyelniük kellene, nem utolsó sorban azért, mert anyagi előnyük származhat belőle – hangsúlyozza a Dreamjo.bs szakértője. A Google esetében például a dolgozók által felvetett ötlet volt a Google Maps, illetve az Atlassian szoftverfejlesztő cégnél sem felülről jövő „utasításra” valósult meg több fejlesztés. Az alapötlet sokszor a fejlesztők egymás közötti beszélgetéséből származik, amelynek egyszerűen az az indíttatása, hogy a dolgozók pozitív hatással akarnak lenni a cégre.

A tiszteletben van az igazi generációs különbség?
Az eltérő generációkba tartozó munkatársak nehezebben találják meg egymással a hangot, mint saját kortársaikkal. A generációs különbségek kihatnak a munkahelyi együttműködés hatékonyságára is. Mi a megoldás? Itt olvashat róla.
A jó ötletek születését viszont erősen támogathatja a cégkultúra. A legjobb ötletek olyan környezetben születnek meg, illetve jutnak el a vezetőségig, ahol a dolgozók úgy érzik, nyíltan megoszthatják az ötleteiket, és valaki figyelni fog rájuk - ez volt a Google több éves kutatásának eredménye – hangsúlyozza a szakértő. Ilyen nyitott, a kreatív gondolkodást támogató munkakörnyezet kialakítására pedig bármelyik cégnek lehetősége van. Akkor is, ha a Google-féle “80 százalék kötött munka, 20 százalék szabadon választott projekt” tervet, vagy az Atlassian-féle évi egy “szabad projekt” napot nem engedheti meg magának.

Az első és legfontosabb lépés a menedzsment gondolkodásának megváltoztatása, hogy a gondolkodó alkalmazottra potenciális erőforrásként és ne veszélyként tekintsenek. A jó munkaerő ugyanis sokkal de sokkal több annál, mint aki egyszerű robotként elvégzi pontosan azt, amit rábíztak. A kiváló szakemberek minden területen a napi munkájuk során számtalan módot találnának, amivel javíthatnák a cég teljesítményét, vagy akár jelentős innovációkat alapozhatnának meg. Csak éppen ez a legtöbb esetben nem jut el a felső döntéshozási szintre, hiszen nincs olyan fórum, ahol az ötletek hangot kaphatnának

A nagyvállalatok, multik esetében az ötletek becsatornázására bevett módszertanok léteznek, a kisvállalatok esetében azonban leginkább nyitottságra és a munkavállalók ötleteiben rejlő érték felismerésére van szükség. Az, hogy kéthavonta leülnek a menedzserek minden alkalmazottal egy kötetlen beszélgetésre, ahol érdeklődnek arról, mit változtatna, mit vezetne be a saját munkája hatékonyságának javítása érdekében, ha a csoportvezetők olyan légkört teremtenek a meetingek alatt, ahol egy ötlet sincs lehülyézve - már közelebb lennének ahhoz, hogy többen érezzék magukat jól és fontosnak a munkahelyükön, és így produktívabbak legyenek.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo