Hét trükk a munkaerő megtartásához

Ma már a dolgozók válogatnak az állások között, nem fordítva. A mentor, a bevonáson alapuló együttműködés, a bizalom, a higgadt teljesítményértékelés mind számítanak abban, hogy a munkavállaló kilép-e, vagy ottmarad egy cégnél. A fizetés csak egy a megtartó erők közül. Erről is szó esett a Piac & Profit Csapatépítési trendek – 2019 konferenciáján.

„Mindig megkérdezzük tőle, hogy miért megy el. A helyes munkaadói hozzáállás viszont az, hogy azt akarom tudni, miért maradsz?” – mondta Toldi Zsuzsanna, az Aquilone Training Kft. ügyvezetője.

A felmondó munkatársak nyomában
Azt tapasztaljuk, hogy sokkal elkeseredettebbek a munkaerőt kereső cégvezetők most, mint korábban. Miért? Mert hiába keresnek folyamatosan embert, ha fel is vesznek végre valakit, akkor két hét, egy hónap múlva az feláll, és elmegy. Nemes-Nagy Szilvia személyzeti és vezetési tanácsadó szerint ez megakadályozható, ha több időt szánunk az emberekre.
1. Mentorálás

„Nem biztos, hogy a legidősebb a jó mentor”– hangsúlyozta Toldi. Inkább olyan munkatársat érdemes választani erre a feladatra, aki „be tudja tanítani az új munkaerőt, de nincs még olyan régen a cégnél, hogy ne emlékezne rá, milyen kezdőnek lenni”.

2. Bevonás

Volt olyan cég, ahol csak úgy tudták elérni, hogy a targoncavezetők ne hanyagul dodzsemezzenek a járművekkel, hogy a soron következő fejlesztés előtt megkérdezték őket, milyen új targoncát szeretnének. Több variáció volt, a drágábbat választották, mert az minőségi és strapabíró. A vezetés beadta a derekát. Cserébe a targoncások sajátjuknak érezték a négykerekűeket, és úgy vigyáztak rájuk, mint a szemük fényére. Nem is volt baleset és leselejtezés, mint korábban.

Kép: Offiseven

3. Marasztaló erők

Egy felmérésben azt vizsgálták, mely tényezők késztetik a munkaerőt a maradásra, mit becsül a leginkább a munkahelyén:

  • 25% stabilitás
  • 25% mentor és légkör
  • 20% állásinterjú, mint első benyomás
  • 12% fejlődési lehetőség
  • 12% rugalmasság
Munkaidőtől is függ, hogy mitől stresszel a magyar
Érdekes módon más miatt stresszelnek a nyolc és már miatt a négy órás munkaidőben dolgozók. Bár a sportolás bizonyítottan jobb stresszoldó, a magyar munkavállalók többsége továbbra is inkább kávézva, dohányozva és beszélgetve vezeti le a vezetőség és az ügyfelek okozta munkahelyi feszültséget pihenőidejükben, ha egyáltalán rendelkezésre áll ilyen.
4. Javadalmazás, kompenzáció

„Teljesítmény = tudás X erőfeszítés. Fontos, hogy az év folyamán szét legyen választva a jutalmazás, mondjuk januárban, és az értékelés, az pedig májusban. Ez azért célszerű, mert sokszor el kell dönteni, hogy melyikre akarunk hatni. Ritkán megy, hogy egyszerre motiváljunk, vagy tudást adjunk át” – hangsúlyozta Horváth Soma, a KKV-Műhely ügyvezetője.

5. Teljesítményértékelés: jelenségalapú visszajelzés

A teljesítményértékelés nem könnyű, hiszen „gyengeségekről, hibákról kell úgy visszajelzést adni, hogy pozitívan távozzon az illető” – mondta Horváth Soma.

„A visszajelzés kultúra. Vannak részei, amik nehezen megtanulhatók” – szögezte le Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft.-től.

Nem sértegetni kell az alkalmazottat, és belegyalogolni a lelkébe. Tényszerűen, szakmai érvek mentén kell megértetni vele, hogy a feladat, amit elvégzett, miért hagy maga után kívánnivalót. „Ahelyett, hogy a Piroska kiosztaná a farkast, amiért megzabálta a nagymamát, el kell mondani neki, hogy miért rossz dolog a nagymama hiánya, és ezzel mit okozott a farkas. A tettei következményét kell megvilágítani. Dorgálás helyett instrukciókat adjunk a helyes megoldási módra, ne bőbeszédűen, és mindenképpen kedvesen, megértően” – javasolta Toldi Zsuzsanna.

Kép: fotolia

6. A belső influencer meggyőzése

„De minden cégnél van egy belső influencer, egy romboló munkatárs, akinek a véleménye hat a többiekre” – hangsúlyozta Nardai Brigitta, a System Bridges Kft. ügyvezetője. Ezt az ember meg kell nyernie a vezetőnek, különben semmit sem lesz képes keresztülvinni a csapaton.

„Lehetnek ők a változás nagykövetei. Ha új CRM-rendszert vagy valamilyen változást akarunk bevezetni, és ő mellette áll, az egész cég melletted van.” A belső influencerek amolyan barométerek, „tendenciát is jeleznek” – tette hozzá Nardai.

A „vezető az, aki utoljára tudja meg a dolgokat”, ezért kulcsfontosságú, hogy a vezetőnek forró drótja legyen a cég belső influenceréhez. Gyakran az ilyen személy a titkárnő, akin keresztülfutnak az információk, és aki mindenkit ismer.

7. Bizalom

Borbély sziklaszilárdan meg van győződve arról, hogy „bizalom nélkül nincs vezetés, és ennek hiányában a visszajelzés is felesleges. Ha nem bízol valakiben, ne dolgozz vele. Romboló lesz. Negatív influencer lesz a cégen belül. Megjósolható toxin lesz” – mondta Borbély.

Új dolgozók toborzása helyett tartsuk meg a régieket
Sok cég még mindig az eszeveszett toborzásban látja a problémái megoldását, miközben néhányan kezdik felismerni, hogy a megtartás jelenti az új toborzást. Az értékesítésben már évtizedek óta rájöttek, hogy olcsóbb és gyorsabb a meglévő ügyfeleknek értékesíteni az újak megszerzése helyett.
 

Véleményvezér

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk 

2024 első negyedéve siralmas a magyarországi kockázati befektetések területén.
52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb

52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb 

Gyönyörű smukkokal domborítanak a szép hölgyek.
Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo