A nélkülözhetetlennek vélt munkatársról sokan feltételezik: elsőként érkezik, utolsóként távozik, éjjel-nappal túlórázik, és meg sem fordul a fejében az évi rendes szabadság gondolata, miközben mindig, minden területen a maximumot nyújtja. Ez az előítélet azonban téves. "A puszta munkamánia, az állandó pörgés még nem teszi pótolhatatlanná a dolgozót"- mutatott rá Herczku Mónika, a Karrier Mentor Tanácsadó Iroda vezetője, együttműködő partnerünk, a Monster.hu álláskereső portálon megjelent cikkben.
Ne vállaljunk el mindent
"A másik gyakori hibaforrás: az elismerésére áhítozó munkatárs kötelességének érzi az összes felmerülő probléma megoldását - ilyenkor önkontroll nélkül, mindenkit túllicitálva kapkodná ki a kollégák kezéből az egyes feladatokat. (A többség egyébként titokban és ingyen túlórázik.) Ám ezzel nem fontosságát erősíti - sokkal inkább olyan személy benyomását kelti, akinek következmények nélkül lepasszolható az összes kellemetlen feladat" - hívja fel a figyelmet a szakértő. Ráadásul a főnökök többsége nem is kedveli a minden lében kanál dolgozókat, mivel joggal feltételezik: a mások dolgaira pazarolt energia miatt nem foglalkoznak elég intenzíven saját feladataikkal. A másik szélsőség - a túlzott önközpontúság, a csapatmunkára való alkalmatlanság-ugyancsak nem kedvez pozíciónk bebiztosításának.(A sok túlmunka kiégéshez is vezethet, ezért tanuljunk meg nemet mondani!)
Jó ötletek, de a hatáskörön belül
A karriertanácsadó ezért azt javasolja: elsősorban szorgalmas munkánkkal, szakértelmünkkel, tudásunkkal, használható ötletekkel igyekezzünk magunkat értékessé tenni a munkahelyen. Legyünk tisztában a cégnél elfoglalt helyünkkel, szerepünkkel, de ne lépjük túl a hatáskörünket. Egy-egy váratlan, előnytelen helyzetben - például piacvesztés, stagnálás esetén - szakterületünktől függően pro-aktív szakmai javaslatokkal is előállhatunk, tovább erősítve ezzel pozíciónkat.
A sikerek bemutatása is fontos
Az elért szakmai eredmények kommunikálása, a prezentációs készség is erőteljesen befolyásolhatja a dolgozók céges pályafutásának sikerét, hosszú távú biztonságát. "A kommunikációs készség önmagában még nem helyettesítheti a tényleges szaktudást. Ám még a legkiválóbb szakember sem tudja szemléltetni eredményeit hatékony prezentáció hiányában " - hívja fel a napi szinten előforduló problémára a figyelmet Marosi Péter, a Gradus Consulting Személyzeti és Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Az adott vállalati kultúrában hosszú távra tervező szakembereknek emellett folyamatosan szem előtt kell tartaniuk az új tendenciákat, a szakma változását, a folyamatosan változó piaci trendeket is. Bár pótolhatatlan munkavállaló nincsen, a felkészültség mellett érzelmi intelligenciával, csapatjátékos hozzáállással, jó kommunikációval és problémamegoldó készséggel sokat tehetünk állásunk megtartásáért.