A vállalatok számára kulcskérdéssé vált, hogyan tudják megszólítani meglévő és potenciális munkavállalóikat egy olyan munkaerőpiacon, ahol bevallottan legalább tucatnyi iparág küzd munkaerőhiánnyal. Ebben segít tisztábban látni az a friss, 2016. áprilisi, munkahelyi elvárásokkal kapcsolatos kutatás, melyet a Groupama Biztosító készített az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft.-vel.
Ideális munkahely, ideális feltételek
Talán nem meglepő, hogy az ideális munkahely leírásakor az anyagi szempontok tűnnek a legfontosabbnak. A reprezentatív kutatásban résztvevők 85%-a legalább egy tényezőt besorol az álommunkahely leírásakor a bérezéssel kapcsolatos tényezők közül, jellemzően a magas jövedelmet (59%).
Az ideális munkahely leírásakor a munkahelyi légkör is – ezen belül elsősorban a jó csapat a lakosság 52%-a szerint – döntő szempont, nem kevésbé lényeges azonban maga a munka jellege. A kreativitással, hivatással, érdekességgel, emberközpontúsággal jellemzett szellemi szempontok a lakosság mintegy hattizedének (59%) számítanak kifejezetten, a megkérdezettek 35%-a pedig azt sem bánná, ha álommunkahelye közel lenne a munkahelyéhez.
„A kutatás eredménye alapján olyan, korábban biztosnak vélt állítások kérdőjeleződtek meg, minthogy a karrier-, vagy előrelépési lehetőség kiemelten fontos a magyaroknak, amikor álmaik munkahelyét keresik. Ezzel szemben mindössze a megkérdezettek 22%-a sorolta ezt a szempontot az 5 legfontosabb elvárás közé, miközben a jó csapat minden második ember számára alapfeltétele egy álommunkahelynek” – mutatott rá a kutatás érdekességeire Boórné Siska Katalin, a Groupama Biztosító humán erőforrás ügyvezető igazgatója.
Meglévő munkahely – alku az elvárásainkkal
Az ideális munkahely legfontosabb jellemzői sok esetben háttérbe szorulnak a valós munkahelyválasztásnál. Azok, akik ma aktívak, a jelenlegi munkahelyük kiválasztásakor elsődleges szempontként (56%) a teljes bejelentettséget tartották szem előtt, míg a magas jövedelem csak ötödük (21%) számára volt kritérium! Kiemelt, második helyen szerepelt ugyanakkor a földrajzi elhelyezkedés: 42%-uk számára volt a legfontosabb szempontok között a munkahely közelsége, amikor jelenlegi állásukban elhelyezkedtek.
Érdekes, hogy a jó csapat szempontja a jelenleg is állásban lévők számára az ideális munkahely kritériumainál is, és a jelenlegi munkahelyük kiválasztásánál is a harmadik legfontosabb szempont.
Meglepő eredmény született karrierlehetőségekkel kapcsolatban: ez a szempont a tényleges munkahelyválasztásnál úgy tűnik, hogy még annyira sem számít (11%), mint az álommunkahely meghatározásakor (23%). A munkáltató vállalat hírneve ugyanakkor nagyobb szerepet kap a valós választásokban (14%), mint az ideális munkahely képében (7%).
A jelenlegi munkavállalói háttér mellett egyes demográfiai jellemzők is erősen befolyásolják az ideális munkahelyről alkotott képet, és a jelenlegi munkahely megítélését. A legfiatalabbak az átlagosnál magasabb arányban tartják döntő szempontnak a magas jövedelmet, a kreatív munkát, és az előrejutási lehetőségek is valamivel fontosabbak számukra. A diplomások az átlagosnál érzékenyebbek az előrejutási lehetőségekre, és fontosabb szempont számukra az is, hogy munkájukat hivatásuknak tekinthessék. A nők és a gyermeket nevelők között többen vannak, akiknek lényeges szempont a részmunkaidős munkavállalás lehetősége és a gyermeknevelési, közoktatási intézmények közelsége.
A cégeknek kell változtatnia
Boórné Siska Katalin szerint az adatok bizonyos szempontból arra utalnak, hogy a magyar munkavállalók nagyon sok kompromisszumot kötnek munkahelyük kiválasztásánál. „A munkavállalók sokszor kompromisszumot kötnek a lehetőségeket illetően, de ha az elvárásokat és realitásokat nem közelítjük egymáshoz, könnyebben hagyják el a céget a kollégák. A vállalati oldalon időben szükséges reagálni és megelőzni ezeket a helyzeteket” – hangsúlyozta.
A hiányszakmában megfordultak a trendek: már nem az álláskereső verseng egy-egy jó pozícióért, hanem a cégek a jelöltekért. Ezért kiemelten nagy hangsúlyt kap a HR branding a cégeknél, muszáj nekik bevonzani a legjobb munkaerőt.