Autóteszt: az okos hibrid

2015. december 29. kedd - 12:20 / Demcsák Gergely
  •    

A kompakt járműosztályban mindmáig egyedülálló ajánlat a Toyota Auris hibrid, amelynek a kombi változata még jobb választás. A teljes értékű utastérhez takarékos és tiszta hibrid hajtáslánc társul. Vezetése megnyugtató, kellemes élmény, miközben a modellfrissítésnek hála kívül-belül szebb lett az autó.

Az Auris orrát és farát teljesen átdolgozták, és immár nagyobb presztízsű autónak tűnik. Elöl párba rendezett krómszárnyak indulnak ki az új Toyota logóból, és közrefogják az új fényszórókat, amelyek immár LED-es kivitelben is elérhetők. Markánsabb megjelenésű az első lökhárító, a hosszabb túlnyúlások miatt kiegyensúlyozottabb az oldalnézet, a hátsó részen pedig új, a korábbinál emészthetőbb formájú LED-es hátsó lámpákat és mélyebb, izmosabb lökhárítót alkalmaztak.

toyota

Kép: Demcsák Gergely

Az utastér az új generációs Toyoták képét mutatja, egységesebb, harmonikusabb dizájnnal, korrekt összeszereléssel és érzékelhetően jobb minőséggel. Körös-körül barátságos tapintású műanyagokkal és varrott bőrfelületekkel találkozunk, a műszerfal kifejezetten puha. Aki ült már Toyotában, azonnal el fog igazodni itt is. Minden kézre áll, semmi sincs túlbonyolítva, a kezelés egyértelmű. Újdonságot csak a hibrid modellek egyéni szerelvényei jelentenek, mint a filigrán váltókar, az egyes menetmódok gombjai, valamint a középkonzolt elfoglaló érintős kijelző. De ennek kezelése sem különbözik a többi új Toyota-modellben tapasztaltaktól, pusztán a szélső funkciógombok is érintésre működnek. A menü egyszerű, hamar el lehet igazodni benne, az egyes funkciók megtalálása nem okoz fejtörést.

A felszereltség is kibővült, s immár korszerű asszisztensrendszerek is rendelhetők. A főműszerek közé informatív TFT kijelző költözött, a fordulatszámmérő helyét pedig teljesítménykijelző vette át, ami tájékoztatást ad arról, hogy mennyire vezetünk takarékosan.

Az Auris Hybrid Touring Sports teljes értékű kombi: elöl tágas a tér, a második sorban csak átlagos a helykínálat, passzentos lábtérrel, viszont a sík padló sokat javít a körülményeken, ezért az esetlegesen középen helyet foglaló utas sem fog panaszkodni. Hosszabb lábú sofőr mögött csak átlagos magasságú felnőtt foglalhat kényelmesen helyet, ellenben a csomagtér hatalmas. Térfogata 530 liter, az ülések lehajtásával pedig több mint 1,6 köbméteresre bővíthető.

Adatok
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 4595/1760/1485/2600 mm
  • Lökettérfogat: 1798 cmᵌ
  • Teljesítmény: 99 LE 5200 ford./percnél
  • Nyomaték: 142 Nm 4000 ford./percnél
  • Villanymotor: állandó mágneses szinkronmotor
  • Teljesítmény: 60 kW
  • Nyomaték: 207 Nm
  • Akkumulátor: 1,31 kWh Ni-Mh
  • Rendszerteljesítmény: 100 kW/136 LE
  • Gyorsulás 0–100 km/órára: 11,2 másodperc
  • Végsebesség: 180 km/óra
  • Vegyes fogyasztás: 3,6 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 5 l/100 km
  • Üzemanyag: 45 liter
  • Saját tömeg: 1440 kg
  • Csomagtér: 530/1658 liter
  • Alapár (Auris TS Executive): 7 860 000 forint
  • Tesztautó ára: 8 510 000 forint

A Toyota az évek során tökéletesítette benzines–elektromos hibrid hajtásláncát, így az mostanra igazán kiforrottá vált. Az 1,8 literes, 99 lóerős benzinmotor, a 60 kilowattos villanymotor és a fokozatmentes váltómű csodálatosan dolgozik össze. A sebességváltás és az újraindítás teljességgel észlelhetetlen, ami különösen dugóban jelent élményt. A városi forgalomban mutatkozik meg leginkább a hibrid technika előnye: a lehető legkevesebbet működik a belső égésű erőforrás, ami jelentősen kevesebb emisszióval jár. Tisztán elektromos üzemmódban is haladhatunk, de legfeljebb két kilométert. Érdemes tehát az okos hibridrendszerre hagyatkozni, ami mindig az optimális hajtásmódot választja.

A megfelelő iramú elinduláshoz és a forgalom tempójának tartásához minimális benzinmotor-rásegítés is elegendő, a teljesítménymutató kijelzője végig az Eco sávban tartható. Amikor városban 4,6-4,7 literes fogyasztási értékek jelennek meg az információs kijelzőn, a sofőr maga is felvillanyozódik. A legtöbb kritika korábban a zajos benzinmotor miatt érte a Toyota hibrid autót, az Auris TS Hybrid esetében már ez is a múlté. Autópályán, a megengedett sebességnél sem szökik fel jelentősen a fogyasztás, és határozott gyorsításnál is visszafogott marad az 1,8 literes négyhengeres hangja.

Az Auris TS Hybrid vezetése összességében stresszmentes, kellemes élmény, amihez a javított rugózás és a pontosabb, áthangolt kormánymű is hozzájárul. A környezettudatos családok legjobb társa lehet. S egy titkos tipp az alsó-középkategóriában: olcsóbb és bizonyos tekintetben tágasabb, mint a Prius, és már 6,75 millió forinttól elvihető.