2024 februárjától az áfa bevallást három módon lehet beadni: a megszokott ÁNYK nyomtatványon kívül a webes eÁFA felületen, illetve a gép-gép (M2M) közötti kommunikációra képes szoftver használatán keresztül.
Horváth Zsófia, a Niveus Consulting Group könyvelés és bérügyviteli üzletágvezetője szerint az eÁFA rendszer bevezetésének célja hasonlóan az eSZJA rendszerhez az volt, hogy a vállalkozások a NAV Online adatai alapján egy kész bevallással tegyék könnyebbé a bevallási kötelezettségüket. A szakértő úgy látja; ennek jelenleg korlátai vannak, például az, hogy cégspecifikusan más a ténylegesen levonható ÁFA, mint az adott időszakban kapott számlák ÁFA tartalma. Ezek rendbetételéhez viszont külön beállításokat kell elvégezni az online felületen.
Az eÁFA úgy működik, hogy miután a szükséges előkészületek megtörténtek, megjelenik a bevallástervezet, amely részletesen bemutatja a bevallás kulcsadatait és sorait, egy sokkal modernebb formában, mint amelyhez az ÁNYK program használata során hozzászokhattunk.
A Niveus Consulting Group szerint a webes eÁFA felület különösen előnyös lehet a kisebb vállalkozások számára, melyek kizárólag belföldi ügyletekben vesznek részt. Azonban az eÁFA rendszer továbbra sem helyettesíti az A60-as EU-s összesítő nyilatkozatot. Tehát ezt külön be kell adni az ÁNYK felületen – hangsúlyozta Horváth Zsófia.
Az eÁFA korlátai, hibái:
Az eÁFA korlátait tapasztalhatják a nagy bizonylatszámmal rendelkező cégek, az alanyi mentes vállalkozások, ahol figyelni kell a 12 millió Ft értékhatárra, és egyéb jellemző fizetendő ÁFÁ-kra és az is hátránya az új rendszernek, hogy ÁFA önellenőrzésre sincsen még lehetőség.