Kedvező képet mutatnak az elmúlt 1-2 évben látható jármű- és autópiaci folyamatok. 2016-ban 25 százalékkal nőtt a piac, így közel 100 ezer új autó kelt el, az idén is folytatódott a bővülés, az év első négy hónapjában több mint 33 ezer autó talált gazdára, ami 19 százalékos bővülésnek felel meg. Az autópiac maga mögött hagyta a válság kedvezőtlen hatásait és stabil emelkedést mutat - közölte a Magyar Lízingszövetség és az idén 15 éves fennállását ünneplő szakmai szervezet, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ).
Küzdelem után kiegyensúlyozottság
Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint az újautó-piac bővülésében fontos szerepet kapott a lízingszektor. 2017-ben számottevően, 64 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg a magánszemélyek újautó-vásárlásainál. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke hozzátette: “Az elmúlt 15 év alatt számos kihívással kellett megküzdenie a magyar autópiacnak, ugyanakkor most egy új korszak indult. Nincs szó autópiaci buborékról, kiegyensúlyozott növekedés várható az új autóknál”.
A teljes autópiacot nézve komoly kihívásokkal kell megküzdenie a márkakereskedőknek és a lízingtársaságoknak. Bár az újautó-piac kétségtelenül komoly növekedést produkál, még jelentősebb lehetne a növekedés, ha a magas áfa miatt a drágább új autókat külföldi cégen keresztül lízingelő cégek és személyek a magyar piacon vásárolnák meg ezeket az autókat - mondta Tóth Zoltán utalva a Gazdasági Versenyhivatal május elején kiadott ágazati elemzésére. Gablini Gábor szerint további probléma, hogy az újautó-eladások bővülése ellenére a magyarországi autók átlagéletkora tovább nőtt. 2016-ban a személyautók átlagéletkora közel 14,2 év volt, szemben a 2011-es 11,9 évvel, valamint a 2007-ben mért 10,3 évvel. Mindez azzal magyarázható, hogy továbbra is százezres tételben érkeznek külföldről a magyar piacra a 15-20 éves használt autók.
A rendszeren még lenne mit javítani
A Magyar Lízingszövetség és a GÉMOSZ szerint szükség lenne az autók forgalomba helyezéséhez és fenntartásaihoz kötődő kiadások mérséklésére, például a regisztrációs adó rendszerének a módosítására. Szükség lenne ugyanakkor állami ösztönzőkre a környezetvédelmi szempontból jobb besorolású autók esetében, ez pedig hozzájárulna ahhoz, hogy fiatalabb, korszerűbb legyen a magyar autópark. “Az elmúlt évtizedek távlatában abban bízunk, hogy a következő 15 évben korszerű autóknak helyet adó piaccá válik a Magyarország” - mondta Gablini Gábor.