Új fegyverek kellenek a jó munkaerőért

Nincsenek könnyű helyzetben a cégek a mai munkaerőhiányos környezetben– és nincsenek könnyű helyzetben a fejvadászok sem, ha embert akarnak találni a nyitott pozíciókra. Egyre kevesebb az elérhető, megfelelően képzett munkaerő, így a toborzási gyakorlaton változtatniuk kellett az elmúlt években. Az online marketing ezt a területet sem kíméli.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A legnagyobb nehézséget ma már nem a munkaerő túlkínálata, hanem az egy-egy munkaterületen fellépő munkaerőhiány okozza a hazai munkaerő piacon. Az érintett területek a mérnök, és IT pozíciók, ahol a piac felvevőképessége sokkal nagyobb, mint ahány álláskereső van a szakmában. De ugyanez a helyzet a nagy vállaltoknál is, ahol főleg szakmunkásokat keresnek. Egy gyakorlott hegesztőért például két kézzel kapkodnak a cégek. (A szakemberhiány áll toronymagasan, a globális és üzleti kockázatok összesítésében 23%-ot növekedett ennek említése a tavalyi évhez képest. A cégvezetők 85%-a számára fenyegető a szakemberhiány.)

Talán az egyik legnagyobb változás, hogy ezekben a hiányszakmában megfordultak a trendek: már nem az álláskereső verseng egy-egy jó pozícióért, hanem a cégek a jelöltekért. Ezért kiemelten nagy hangsúlyt kap a HR branding építése a cégeknél, muszáj nekik bevonzani a legjobb munkaerőt – mondja Szabó Manuéla a Beck & Partners marketing menedzsere.

Kép:PP archív

Lényeges változás az is, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak az online technikai eszközök a toborzás során. A számítástechnikai eszközök használata az utóbbi években vált igen hangsúlyossá. A HR-nek is alkalmazkodnia kellett a felgyorsult eseményekhez – mondja Szabó Manuéla.  Már speciális szoftverek is segítik a cégek munkaerő-keresését. Az aprólékos adminisztrációt is könnyebbé teszi, valamint az automatikus levelezéssel egy további időrabló munkát is levesz az emberi munkaerő válláról. Szűrhető adatbázist építhetnek, tesztekkel előszűrhetik a jelölteket.

Így lehet kihalászni a jó munkaerőt
A technológiai fejlődés felgyorsulása és a jelenlegi gazdasági helyzet okozta változások növekvő terhet jelentenek a vállalatok számára. Egyre hangsúlyosabbá válik a tehetségek toborzása és megtartása, akik valódi hozzáadott értéket jelentenek a cégek számára. A BDO Magyarország ezért összeszedett néhány olyan szükséges lépést, amivel könnyebben megszerezhetik a cégek a jó munkaerőt.
A szakértők szerint hatalmas kincs a saját adatbázis,  ami jól strukturált, és egyszerűen szűrhető kell, hogy legyen. A régi módszerek, az e-mailben, excelben tárolt anyagok között nagyon hamar el lehet veszni, és ha túl nagy az adathalmaz, kaotikussá válhat a toborzás, például nem kap, vagy nem időben kap visszajelzést egy pályázó. Ezért érdemes a lehetőség szerinti legtöbb dolgot automatizálni, de kiemelten figyelve arra, hogy ugyanakkor ne váljon személytelenné a jelöltekkel folytatott e-mailezés. (Az Európai Unió is automatizálással javítana a munkanélküliségen.)

- A toborzásmarketing egy olyan speciális terület, ahol az online marketing legkülönlegesebb eszközeit használjuk fel arra, hogy releváns jelölteket érjünk el az állásajánlatokkal. Ez a terület is sokat változott az elmúlt években, maximálisan kiaknázza a social média kínálta lehetőségeket. A Facebook, a Google és a Linkedln nyújtotta lehetőségek gyors elérést biztosítanak. Szabó Manuéla szerint fel kell mérni, hogy mely pozícióra melyik platform a legjobb, és erre felépíteni a célcsoport specifikus kampányt. (Az egyedi pozíciók esetében kellő körültekintéssel érdemes csak használni a közösségi médiát.)

Gyorsaság az elvárás minden oldalon

Az üzleti életben tapasztalható változás, gyorsulás a munkaerőpiacon is érezhető, a  cégek minél gyorsabban szeretnék megkapni a legjobb jelölteket, amihez a HR-nek a fenti segítséggel kell alkalmazkodnia, mert az elhúzódó toborzási folyamatok alatt az igazán jó munkaerő másik helyen is elhelyezkedhet.

A gördülékeny felvétel a már "kihalászott", jónak tűnő jelöltet is eltántoríthat attól, hogy a cégben dolgozzon. Egy neve elhallgatását kérő toborzási alkalmazott nemrég azt az egyre gyakrabban elforduló tapasztatát osztotta meg velünk, hogy gyakori probléma, hogy a fejvadász cégek hosszadalmas munkával találnak egy adott pozícióra alkalmas jelöltet (szakmunkást vagy akár diplomás mérnököt), ám a megbízó cég HR osztálya nem kezeli gördülékenyen a felvételt, így a munkavállaló eláll a lehetőségtől. Vannak az országnak olyan térségei, ahol egyébként is nagyon nehéz megtalálni az alkalmas jelölte, és egy-egy ilyen negatív élmény mindezt fokozza.

A szakemberek tapasztalatai alapján ma jó szakembert sokkal nehezebb találni egy meghirdetett pozícióra, mint egy diplomás, nyelveket beszélő munkavállalót.

Arra kérdésre, hogy a bérezésen kívül mivel tudnak vonzóvá válni a hazai cégek, azt a választ kaptuk, hogy igen erős brandet kell építeniük. Ma már egy munkavállaló akár nagyobb távolságokat is hajlandó utazni naponta, csak hogy szakmai kihívást, fejlődési lehetőséget találjon a munkahelyén. A motiváló anyagi juttatások mellett a munkakörnyezetet is vonzóvá kell tenni. (Hogy mi kell a fiataloknak? Figyelem, személyre szabottság és csocsó.)

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo