Egy jó kép érzelmeket ébreszt, vágyat és szimpátiát kelt. Ha egy céges reklámhoz sikerül kiválasztanunk a leginkább megfelelő fotót, máris nem kell Arany Jánosnak vagy Geszti Péternek lennünk, hogy úgy adjunk át egy gondolatot a befogadónak, hogy az meg is ragadjon benne.
A kép univerzális, mondhatni, verbális nyelvek felett álló nyelv, hiszen a beszélt nyelvektől függetlenül (bár kultúrától nem teljesen függetlenül) mindenki megérti az üzenetét. Ebből is következik, hogy egy kép lényegesen kifejezőbb, mint egy teleírt oldal.
Tudományosan kimutatható, hogy az emberi agyban szállított információk 90 százaléka vizuális jellegű, miközben a társadalom egy része ugyan képes elolvasni az írott szöveget, ám nem érti azt meg. Az agykapacitásunk 50 százaléka is a látott ingerek feldolgozásáért felelős. Agyunk a fotót 60 ezerszer gyorsabban feldolgozza, mint a szöveget: alig 0,1 másodperc alatt. Ráadásul a magyar népesség 25 százaléka képtelen a szöveges információk befogadására – fejtette ki Bedi Viktor, az 123RF Hungary fotóügynökség ügyvezetője az Hrenko Solutions által szervezet Online Marketing Inspirációk workshopon.
Egy reklámfotó lényege általában nem is annyira magának a terméknek a bemutatása vagy megjelenítése, hanem egy hangulat átadása: úgy érezhetjük, hogy mi is olyan boldogok lehetünk, mint a sörreklámban szereplő férfi, a levendulamező láttán pedig a papír zsebkendőt választók szinte azonnal érzik is a virágillatot. Tuti módszer a cukiság bedobása: egy bájos kutyakölyökkel vagy egy kisbaba arcával szinte bármilyen termék eladható, ez ugyanis evolúciós meghatározottságként valóban mindenkire hatással van.
– Az internetes felhasználók 85 százaléka vizuális típusnak vallja magát, azaz beismeri, hogy gondolatait elsősorban képekben rendszerezi. A médiaszolgáltatók is jól tudják, hogy átlagosan 94 százalékkal többen elolvasnak egy újságcikket, ha azt megfelelő, azaz eléggé kifejező fotóval illusztrálták – magyarázta a szakember. Bedi további adatokkal is szolgált: a vásárlóknak egy a termékhez csatolt vizuális tartalom 63 százalékkal fontosabb, mint a rövid termékinformáció, 54 százalékkal relevánsabb, mint a terjedelmes termékleírás, és 53 százalékkal lényegesebb a vásárlói értékeléseknél, melyeket jellemzően fórumokon vagy a közbeszédből ismerhetnek meg.
Fontos hangsúlyozni, hogy bármilyen reklámhoz, céges honlaphoz kizárólag jogtiszta fotót szabad felhasználni. Hogy biztosak lehessünk abban, hogy a képet jogszerűen tesszük közzé, érdemes vagy egy fotóst külön megbízni, vagy fotóügynökségektől vásárolni előre elkészített képeket, melyek jól illeszkednek a közvetíteni kívánt üzenetünkhöz. Rendszeresen megesik, hogy egy jogtalanul felhasznált kép szerzője jelentkezik, és benyújtaná a számlát, de a hibás fél megpróbálja különböző érvekkel elhárítani a megkeresést.
Ezek között a legjellemzőbbek, hogy az illető a képet a neten találta, így az szabadon felhasználható. A vélekedés hibás, ugyanis a szerzői jog a fotós elidegeníthetetlen joga. Még akkor is, ha azt a Google dobta ki, vagy a Facebookon valaki már közzétette. Még az sem lehet mentség, ha valaki a képen hagyja a vízjelet vagy a készítő nevét, és ezáltal – felfogása szerint – reklámot generált a számára. Ha a kép készítője nem mondott le jogairól, díjazás illeti meg. Ráadásul a normál ügymenetben kifizetett kép lényegesen olcsóbb, mint egy esetleges per során megállapított kártérítés. Nem mindenki tudja, de attól, hogy egy képen ő is szerepel, még nem válik társszerzővé.
A jogszerű weblap-tartalommal kapcsolatban itt talál részletesebb információkat.
Érdemes profikra bízni?
Elképzelhetők olyan helyzetek, melyekben akár egy mobiltelefonnal készített fotó is hatásos lehet, ám általános igazság, hogy a saját fotók minősége kérdéses. Egy rossz kép pedig sokat árthat a vállalkozásnak, hiszen komolytalanná teheti az ügyfelek, vásárlók szemében. Hiába gondolja a cégvezető, hogy az ő fotója nem kerül pénzbe, a presztízsveszteség forintban kifejezve nagyobb, mint egy profi fotós óra- vagy napidíja. A szakemberen ráadásul számon kérhető a fotó minősége is. Az ügynökségektől vásárolt képekre jogi garanciát kapunk, és viszonylag alacsony áron megvásárolhatjuk azokat. Exkluzivitást viszont csak tetemes felár ellenében szerezhetünk rájuk, ámbár a mai világban, amikor az emberek napi szinten fotók ezreit látják, nem is feltétlenül van rá szükségünk.
K.