Tényleg többet ér a kép a szónál

Egy jó képpel az első pillanatban megnyerhetjük a vevők jóindulatát. A rossz kép viszont önmagában elég lehet ahhoz, hogy elveszítsünk egy jövőbeni vásárlót. Mert egy kép tényleg többet ér sok szónál. De mitől jó? Szakértő segít!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Egy jó kép érzelmeket ébreszt, vágyat és szimpátiát kelt. Ha egy céges reklámhoz sikerül kiválasztanunk a leginkább megfelelő fotót, máris nem kell Arany Jánosnak vagy Geszti Péternek lennünk, hogy úgy adjunk át egy gondolatot a befogadónak, hogy az meg is ragadjon benne.

A kép univerzális, mondhatni, verbális nyelvek felett álló nyelv, hiszen a beszélt nyelvektől függetlenül (bár kultúrától nem teljesen függetlenül) mindenki megérti az üzenetét. Ebből is következik, hogy egy kép lényegesen kifejezőbb, mint egy teleírt oldal.

Ide nézz!
A megfelelő reklámfotó kiválasztásakor nagyon fontos a tekintet iránya, ugyanis a néző tudattalanul is követi azt. Vagyis hiába látunk egy szép arcot, ha szembenéz velünk, az bár elégedetté tesz, de nem irányítja a figyelmet a reklám üzenetére.
Legyen látványos!

Tudományosan kimutatható, hogy az emberi agyban szállított információk 90 százaléka vizuális jellegű, miközben a társadalom egy része ugyan képes elolvasni az írott szöveget, ám nem érti azt meg. Az agykapacitásunk 50 százaléka is a látott ingerek feldolgozásáért felelős. Agyunk a fotót 60 ezerszer gyorsabban feldolgozza, mint a szöveget: alig 0,1 másodperc alatt. Ráadásul a magyar népesség 25 százaléka képtelen a szöveges információk befogadására – fejtette ki Bedi Viktor, az 123RF Hungary fotóügynökség ügyvezetője az Hrenko Solutions által szervezet Online Marketing Inspirációk workshopon.

Egy reklámfotó lényege általában nem is annyira magának a terméknek a bemutatása vagy megjelenítése, hanem egy hangulat átadása: úgy érezhetjük, hogy mi is olyan boldogok lehetünk, mint a sörreklámban szereplő férfi, a levendulamező láttán pedig a papír zsebkendőt választók szinte azonnal érzik is a virágillatot. Tuti módszer a cukiság bedobása: egy bájos kutyakölyökkel vagy egy kisbaba arcával szinte bármilyen termék eladható, ez ugyanis evolúciós meghatározottságként valóban mindenkire hatással van.

A cukiság hatásos
Kép: Fotolia

– Az internetes felhasználók 85 százaléka vizuális típusnak vallja magát, azaz beismeri, hogy gondolatait elsősorban képekben rendszerezi. A médiaszolgáltatók is jól tudják, hogy átlagosan 94 százalékkal többen elolvasnak egy újságcikket, ha azt megfelelő, azaz eléggé kifejező fotóval illusztrálták – magyarázta a szakember. Bedi további adatokkal is szolgált: a vásárlóknak egy a termékhez csatolt vizuális tartalom 63 százalékkal fontosabb, mint a rövid termékinformáció, 54 százalékkal relevánsabb, mint a terjedelmes termékleírás, és 53 százalékkal lényegesebb a vásárlói értékeléseknél, melyeket jellemzően fórumokon vagy a közbeszédből ismerhetnek meg.

Valóság vagy ideálkép?
Gyakran tapasztalni, hogy egyes gyorséttermek reklámfotóin látható szendvicsekre még csak nem is emlékeztetnek azok az ételek, melyeket a pultnál valójában megkapunk. Bedi Viktor szerint ezt a vásárlók elnézik, hiszen tudják, hogy egy reklámfotó célja eleve az eladás. A gyakorlat csak akkor aggályos, ha egy cég azt hirdeti, hogy a vendég pontosan a képen látható hamburgert eheti meg. Ez minden más termék esetében is hasonlóan működik.
Legyen tiszta!

Fontos hangsúlyozni, hogy bármilyen reklámhoz, céges honlaphoz kizárólag jogtiszta fotót szabad felhasználni. Hogy biztosak lehessünk abban, hogy a képet jogszerűen tesszük közzé, érdemes vagy egy fotóst külön megbízni, vagy fotóügynökségektől vásárolni előre elkészített képeket, melyek jól illeszkednek a közvetíteni kívánt üzenetünkhöz. Rendszeresen megesik, hogy egy jogtalanul felhasznált kép szerzője jelentkezik, és benyújtaná a számlát, de a hibás fél megpróbálja különböző érvekkel elhárítani a megkeresést.

Ezek között a legjellemzőbbek, hogy az illető a képet a neten találta, így az szabadon felhasználható. A vélekedés hibás, ugyanis a szerzői jog a fotós elidegeníthetetlen joga. Még akkor is, ha azt a Google dobta ki, vagy a Facebookon valaki már közzétette. Még az sem lehet mentség, ha valaki a képen hagyja a vízjelet vagy a készítő nevét, és ezáltal – felfogása szerint – reklámot generált a számára. Ha a kép készítője nem mondott le jogairól, díjazás illeti meg. Ráadásul a normál ügymenetben kifizetett kép lényegesen olcsóbb, mint egy esetleges per során megállapított kártérítés. Nem mindenki tudja, de attól, hogy egy képen ő is szerepel, még nem válik társszerzővé.

A jogszerű weblap-tartalommal kapcsolatban itt talál részletesebb információkat.

Érdemes profikra bízni?

Elképzelhetők olyan helyzetek, melyekben akár egy mobiltelefonnal készített fotó is hatásos lehet, ám általános igazság, hogy a saját fotók minősége kérdéses. Egy rossz kép pedig sokat árthat a vállalkozásnak, hiszen komolytalanná teheti az ügyfelek, vásárlók szemében. Hiába gondolja a cégvezető, hogy az ő fotója nem kerül pénzbe, a presztízsveszteség forintban kifejezve nagyobb, mint egy profi fotós óra- vagy napidíja. A szakemberen ráadásul számon kérhető a fotó minősége is. Az ügynökségektől vásárolt képekre jogi garanciát kapunk, és viszonylag alacsony áron megvásárolhatjuk azokat. Exkluzivitást viszont csak tetemes felár ellenében szerezhetünk rájuk, ámbár a mai világban, amikor az emberek napi szinten fotók ezreit látják, nem is feltétlenül van rá szükségünk.

K.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo