Robotok pakolták az árut a DHL raktárában

Közösen tesztelt mobil robotokat a DHL és a Wärtsilä finn technológiai cégcsoport a vállalat legnagyobb európai elosztóközpontjában, többek között azért, hogy kiderüljön, hogyan működik az emberi dolgozók és a robotok közötti munkakapcsolat.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A projekt elsődleges célja annak felmérése volt, hogy milyen módon alkalmazhatóak a legújabb technológiai innovációk a napi raktári munkában. A két cég emellett azt is szerette volna feltárni, hogy hogyan működik a dolgozók és robotok közötti munkakapcsolat a gyakorlatban, illetve milyen hozzáadott értéket nyújthat a robotika raktári környezetben.

Az egyik legfontosabb tapasztalat, hogy a mobilrobot-rendszer jelentősen leegyszerűsítette a ponttól pontig történő árumozgatást. A raktár e munkafolyamatait csupán néhány nap alatt le tudták képezni a mobilrobot-rendszer segítségével, komplex programozási feladatok nélkül, és szükség esetén ugyanilyen gyorsasággal módosítható is a rendszer a mai dinamikus környezet elvárásainak megfelelően.

Kép: DHL

„A raktári dolgozók központi szerepet játszottak a teszt során. A rendszert úgy terveztük, hogy a robotok az alkalmazottakkal közösen dolgozzanak, és mentesítsék őket a jelentős fizikai megterheléssel járó feladatok alól. A robotok napi 30 km-es sétát spórolnak meg a dolgozóknak, javítva a munka hatékonyságát és biztonságát is a raktári munkakörnyezetben” – mondta el Üveges Zoltán, a DHL Express magyarországi üzletfejlesztési vezetője.

Jönnek és elveszik a munkát
Az elkövetkező tíz évben több százezer segédmunkás munkahelye szűnik meg a logisztikai robotizáció miatt – figyelmeztet legújabb tanulmányában a Roland Berger. Ha a vállalatok nem készülnek fel megfelelően az átállásra, Európa 1,5 millió munkahelyet veszít el. A legsúlyosabban érintett szektorok várhatóan a kereskedelem és a feldolgozóipar, illetve ezek logisztikai szolgáltatói lesznek.
Az alkalmazottak érintőképernyők segítségével léphetnek kapcsolatban a robotokkal, és egy gombnyomással munkába állíthatják őket. Az autonóm mobil robotok egyszerre közel 80 kg árut tudnak mozgatni, és egy kocogó ember sebességével közlekednek: 1 másodperc alatt akár 2 métert is meg tudnak tenni. Amikor 9 órányi munka elteltével akkumulátoruk töltést igényel, a robotok automatikusan a töltőállomás felé veszik az útjukat. Az intelligens robotok emellett saját helyzetüket, illetve a környezetükben lévő embereket, tárgyakat is érzékelik, illetve képesek különbséget tenni a mozgó és álló tárgyak között. Ennek köszönhetően kitérnek a tárgyak útjából, így biztonságosan tudnak dolgozni emberek környezetében is.

Az intelligens mobil robotok új generációja várhatóan jelentősen átalakítja majd a logisztikai iparágat. A robotoknak köszönhetően ugyanis a raktári dolgozók egy adott feladatot sokkal gyorsabban és kisebb energiafelhasználással tudnak majd teljesíteni, ezáltal jelentősen növelve a hatékonyságot.

Hagynak munkát az embereknek a robotok?
A gőzgép megjelenése végleg leváltotta a lovakat a munka világában, emléküket csak a lóerő mint mértékegység jelzi. De vajon ugyanezt teszi-e a robotika és a minden területen hódító automatizálás az emberekkel is? A helyzet biztosan nem ilyen tragikus, de kétségtelen, hogy az Egyesült Államok elmúlt harminc éve a foglalkoztatás csökkenéséről szólt.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo