Az elmúlt hónapokban ismertté váltak a reklám közzététellel kapcsolatos adóköteles tényállások, és a hivatalos tájékoztatások alapján a hazai reklám-közzétevők rendkívül gondosan jártak el az adókötelezettségük teljesítése során. Működhetnek a piacon azonban olyan reklám szolgáltatók is, akikben fel sem merül, hogy a reklámadó alanyai közé tartoznak: ők a telefonos értékesítéseket lebonyolító call-centerek és ügyfélszolgálatok. Ha erről csak utólag szereznek tudomást, akkor ez nem csak őket hozhatja nehéz helyzetbe, de reklámadó-nyilatkozat hiányában a megrendelőiket is, akik így szintén a reklámadó alanyaivá válhatnak – figyelmeztet a reklámadóblog.hu.
Hogyan lehetséges ez?
A technika fejlődésével nem csak új telekommunikációs csatornák jelentek meg, de ezek költsége is jelentősen csökkent. Az egyik ilyen áttörés mögött a széles sávú internet elterjedésével a VOIP technológia áll. A VOIP a Voice Over Internet Protocol, vagyis az internet alapú hangtovábbítási eljárás rövidítése. A VOIP telefonközpontok adatcsomaggá alakítják a hanghívást, amit aztán az interneten keresztül továbbítanak a címzettek felé. Ezen az elven működnek az olyan ingyenesen elérhető internetes hívásszolgáltatások mint pl. a Skype, a Viber vagy épp a Google Hangouts. A hanghívásokból átalakított adatcsomagok továbbítása az interneten jóval olcsóbb mint az analóg telefonhálózatokon lefolytatott beszélgetések költsége. Ennek megfelelően a legtöbb vállalkozás jelentősen tudja csökkenteni telefonszámláját a telekommunikációs szolgáltatók által biztosított VOIP előfizetésekkel. A telemarketing és telesales központok számára a VOIP technológia alkalmazása nem csak a költségek csökkentése miatt fontos, hanem a hatékony munkavégzés szempontjából is. A VOIP telefonközpontok ugyanis könnyen összekapcsolhatóak különböző ügyféladatbázisokkal, így a számítógépes rendszerek támogatni tudják a munkatársak értékesítési tevékenységét is.
A szabályozás várhatóan még jövőre is változik.
Ha mégis kiderül, hogy szolgáltatóként és reklám-közzétevőként a reklámadó alanyai vagyunk, akkor először is gondoskodni kell, hogy minden megrendelőnk rendelkezzen megfelelő reklámadó-nyilatkozattal. Ennek hiányában ugyanis a megrendelők is a reklámadó alanyaivá válnak. Így minden olyan költség, amit a megrendelők a reklámadó alanyaként telesales és telemarketing tevékenységgel összefüggésben 2014-ben számolnak el társasági adóköteles tételnek minősül mint nem a vállalkozás érdekében felmerült költség. Ha a kiszámlázott szolgáltatási díj havi összege meghaladja a 2,5 millió forintot, akkor az efölötti rész után 20%-os reklámadó fizetési kötelezettség is terheli a reklám-közzététel megrendelőjét. Természetesen ezek a szankciók csak akkor érvényesek, ha a telemarketing és/vagy telesales megrendelések időpontja későbbi mint 2014. augusztus 15. Fontos mérlegelni azt is, hogyha egy vállalkozás saját keretein belül üzemeltet olyan VOIP technológián alapuló call-centert, ahol a munkatársak értékesítési tevékenységet is végeznek, akkor a fentiek fényében az saját célú reklámnak minősül.
Milyen szolgáltatásokra érdemes még odafigyelni?
A fenti technológiát alkalmazzák a mobilszolgáltatók a tömeges sms szolgáltatások nyújtásakor. Az sms-ek tartalmát internetes felületen lehet beállítani, és az sms-ek közzétele is interneten kezdeményezhető megfelelő előfizetés birtokában. Az interneten közzétett információkat a telco szolgáltatók úgynevezett SMS Gateway-en keresztül juttatják el az üzenetek címzettjeinek mobilkészülékeire.
A mobilszolgáltatóknak azonban nemcsak a rendszereiken keresztül közzétett reklámtartalmú sms-ek miatt érdemes átgondolniuk reklámadó kötelezettségüket a december 20-i adófeltöltést megelőzően. Mindhárom mobilszolgáltatónál elérhető ugyanis a mobilvásárlás szolgáltatás, amivel ügyfeleik a telefonszámláik terhére tudnak bizonyos (hirdetési) szolgáltatásokat kifizetni. Így lehetősége nyílik a mobilszolgáltatók ügyfeleinek pl. lakáshirdetést feladni az ingatlan.com-on vagy eladni megunt tárgyaikat valamelyik apróhirdetési portálon. Ezzel összefüggésben a mobilcégek jelentős költségeket számolnak el, amikor az ügyfelektől beszedett hirdetési árbevételt utalják át partnereiknek. Ennek megfelelően nem árt, hogyha a mobilszolgáltatók rendelkeznek ezen reklám-közzétevő cégek 2014-es reklámadó-nyilatkozatával. Ellenkező esetben megrendelőként ők maguk is a reklámadó alanyaivá válhatnak.