A nemzetközi terjeszkedés természetesen továbbra is alapeleme a vállalatok növekedési stratégiájának a költségcsökkentési és az új bevételi források feltárása miatt. A globális terjeszkedés általános célpiaca az utóbbi években Kína volt, azonban ez a tendencia a növekedési adatok ismeretében átértékelődik. „Közel sem biztos, hogy a távoli országokban való terjeszkedés jobb lehetőséget jelent a saját régióban való növekedéssel szemben”- emeli ki Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója. (Ettől függetlenül a külpiaci terjeszkedés elengedhetetlen a tartós növekedéshez!)
A magyar vállalatok számára továbbra is az Európai Unió a legfontosabb kereskedelmi partner, ezen belül Németország a legfőbb export célpiac. Az exportpartnerek top 10-es listájában a visegrádi országok mindegyike megtalálható, ezen túl Olaszország, Franciaország, az Egyesült Királyság, valamint Oroszország jelentősége kiemelt. Kalocsai Zsolt szerint a magyarországi cégek külföldi terjeszkedési korlátai között - a multinacionális társaságokkal szemben - a megfelelő előkészítés, illetőleg a külföldi terjeszkedés üzleti és adózási strukturálásának hiánya emelhető ki, amely komoly versenyhátrányt jelenthet a cégek számára. A legversenyképesebb szektorok közé tartozik az információtechnológia, az autóipari és mérnöki szolgáltatások, azonban valamennyi szektor tekintetében érzékelhető a képzett munkaerő hiánya.
Felértékelődő piacok: India és Latin-Amerika
India a világ harmadik legnagyobb gazdasága, amely 2015-ben várhatóan 7,25-ös növekedési rátát produkál. Az országban az elmúlt hat évtizedben fokozatos politikai átrendeződés figyelhető meg, ami a jogrendszerben is jelentős változásokat eredményezett. A gazdasági versenyelőnyét tápláló egyik fontos tényező, hogy népesség 65 százaléka 35 év alatti, így nagymennyiségű képzett munkaerő áll rendelkezésre. A másik fontos tényező, hogy India gazdasága korlátozott mértékben van kitéve csupán a külgazdasági folyamatoknak, mivel 75 százalékban belső orientáltságú az ország kereskedelme, továbbá magas, 30 százalékos megtakarítási rátával bír. India gazdaságát főként az információtechnológia, a tevékenység-kihelyezés (BPO), az infrastrukturális, biztosítási és banki szolgáltatások fejlettsége erősíti, emellett kifejezett cél a helyi ipari termelés felpörgetése is. Utóbbi célkitűzést a „Make India” elnevezésű program hivatott megvalósítani, amelynek keretében a multinacionális cégek termelési folyamatainak Indiába telepítését kívánja ösztönözni a kormány az innováció, képességfejlesztés és a szellemi tulajdon védelmének támogatásával.
Dél-Amerika fejlődését a GDP növekedése táplálja, mivel az így megnőtt jövedelmek nagy része a középosztályhoz jut, akik szofisztikáltabb szolgáltatásokat vesznek igénybe, ezeket a pénzek a gazdaságba visszaforogva tovább táplálják a növekedést. A latin-amerikai vállalatok az általános trendnek megfelelően az ázsiai piacokon próbálnak terjeszkedni, növekedési ütemük és a minőségi és versenyképes árú termékek iránt komoly kereslet miatt. Chile, Peru és Mexikó ennek érdekében fontos strukturális reformokat vezetett be az üzleti világ és a befektetések erősítése érdekében. Ugyanakkor Dél-Amerika országai rendkívül heterogén képet festenek a növekedési ráták terén, az előbbi három ország tehát kiemelkedik ebből a mezőnyből. Mindez azt jelenti, hogy ez a régió a következő egy-másfél évben kritikus területe lesz a globális kereskedelemnek.