A kisvállalatok leggyakrabban használt marketing eszköze a honlap, amit a válaszadók 85 százaléka használ. Ettől nem sokkal marad el a Facebook céges oldal, 80 százalékkal. A válaszadók 72 százaléka használ e-mailt, amely így a harmadik legnépszerűbb eszköz. Meglepetésre a Google AdWords csak a nyolcadik helyen végzett, melyet a válaszadók 45 százaléka használ.
A Facebook és a Google mindent visz
A fizetett online hirdetéseket vizsgálva szembetűnő, hogy a 10 legtöbbet használt eszközből nyolc a Facebook és a Google kötelékéből került ki. Az első helyen a Facebook hirdetés áll. A második a Google AdWords, melyet további három Facebook eszköz követ. Az első tízbe a két óriáson kívül csak a banner és a PR cikk fért bele.
„A Facebook igazi kakukkfiókaként viselkedik, szinte minden mást kitúr maga mellől: a top tízből a Facebook három, a fizetett online marketing eszközök közül az első ötből négy(!) helyen szerepel“ – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő.
A kezdő cégek átlagosan három fizetett hirdetéstípust használnak, a legtöbben FB hirdetést, Google Adwords-öt és Facebook poszt kiemelést. A stabil és növekvő cégek marketing mix-e jóval összetettebb, további hat eszközt használnak, köztük az olyan korszerű módszereket, mint például a remarketing vagy a videó.
Nem a Google zsugorodik, a Facebook nő
„A Facebook bővülése nem jelenti azt, hogy a Google piacát veszi el. Ellenkezőleg: a Facebook szolgáltatásai egyre lejjebb teszik lécet, ma könnyebb egy vállalkozásnak marketingezni, mint bármikor. Akár egy személyes profil segítségével is vevőket lehet gyűjteni“ – mondta Wolf Gábor. Hozzátette: Ehhez képest a Google AdWords használatához legalább egy egyszerű honlapra szükség van, amelynek az elkészítése sokkal több erőforrást és némi tudást is feltételez, ami sokaknak a Facebook utáni második lépés.
„A kezdő vagy még bizonytalan bevételű cégek használják a leginkább az ingyenes eszközöket. Valójában ezek sem ingyenesek, hiszen az idő és energia amit ráfordít a vállalkozás jelentős erőforrás. Azonban sokan ezen keresztül értik meg a marketing működését, majd teszik meg az első lépéseket, készítenek honlapot és kezdenek el fizetett hirdetéseket használni“ – vélekedik a kisvállalati marketing szakértő.
Leáldozóban a hideghívás és postai DM
Az offline eszközök közül a legnépszerűbb az ajánlás, melyet a vizsgált kisvállalkozások 54 százaléka használ. Ezt követi a szórólap (32 százalék), valamint a kiállítás más rendezvényén, melyet a válaszadók 29 százaléka alkalmaz. Azonban a hideghívásnak és a postai DM-nek leáldozóban van. Azoknak a többsége, akik ezt a két eszközt használják csökkenő bevételt könyvelnek el.
Jó év volt 2015!
A megkérdezett kisvállalkozások 68 százaléka több bevételt vár 2015-ben, mint egy évvel korábban. 31 százalékuk vélekedik úgy, hogy stagnálni fog a vállalkozás, és mindössze 9 százalék számít csökkenő bevételre.
„Ilyenkor nem szabad hátradőlni. Ha egy kicsit javul a gazdaság sokan hajlamosak behúzni az evezőket és úszni az árral. Ez óriási hiba. Ilyenkor kell piacot építeni, új marketing eszközöket kipróbálni, fejleszteni, innoválni, javítani a versenyképességet“ – figyelmeztet Wolf Gábor.