Ne a versenytárs, a piac felé nyissunk!

Sok cégvezető még mindig azt gondolja, hogy cégeladás tervezése esetén a legkézenfekvőbb felvásárló a versenytárs lehet, pedig ez inkább jelentős üzleti és jogi kockázatot, mint megoldást jelent a szakértő szerint.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

„A cégeladás nem mindennapi rutinfeladat, sikeres cégeladást jó feltételekkel tudatos felkészülés, befektető-keresés és következetesen menedzselt folyamat nélkül nem lehet végrehajtani” – emelték ki az M27 ABSOLVO közelmúltban lezajlott nemzetközi szemináriumán a szakértők. A deal feltételeit számos tényező befolyásolja eladói és vevői oldalról egyaránt, melyet a kulturális különbségek csak tovább árnyalnak – így ha cégeladást tervezünk, nem árt tisztán látni a saját pályánkon, és a lehető leginkább „kiismerni” a vevő motivációit sem.

Mi lesz a dolgozókkal, ha eladják a céget?
Munkáltatói jogutódlásról akkor beszélhetünk, ha egy egység, üzletág vagy üzlet úgy kerül átadásra, hogy a továbbműködtetéshez szükséges erőforrások is gazdát cserélnek. Ebben az esetben ugyanis a munkáltató személye is megváltozik, és a munkavállalók is átadásra kerülnek – de a szabályokat ebben az esetben is be kell tartani.
„A következő években az erőteljesen növekvő kockázati tőke exitek és a generációváltás problematikájából adódó cégeladások miatt várhatóan több száz cég kerül „eladósorba” hazánkban is, melyek döntő többségénél a régiós trendeknek megfelelően stratégiai befektető lesz a felvásárló. A kínálat élénkülő versenyt fog eredményezni, melyben a cégeladásra tudatosan felkészített cégek várhatóan jobb esélyekkel, jobb feltételekkel fognak „elkelni””- hangsúlyozta Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere, a HVCA elnökségi tagja. A megtérülést és profitot szem előtt tartó pénzügyi befektetőkkel szemben a stratégiai befektetőket az olyan stratégiai szinergiák, hiányzó érték megszerzésének lehetősége motiválja, mint például a hozzáférés új földrajzi piacokhoz, piaci szegmensekhez, technológiához vagy hiányzó kompetenciához, így ők többnyire teljes kivásárlásra törekednek.

Ismerni kell a vevőt

„A sikeres cégeladás, exit elengedhetetlen feltétele a tudatos, időben megkezdett felkészülés, a megfelelő előkészítés, melynek fontos része egyrészről a potenciális vevők hátterének, motivációinak megismerése, másrészről a saját értékeink, felkészültségünk objektív vizsgálata, a hiányosságaink rendbetétele is. Sikeres tranzakció, a megfelelő vevővel a lehető legjobb feltételekkel csak így lehetséges – és ez időbe és energiába is telik.” – tette hozzá Horgos Lénárd.

„A cégeket nem felvásárolják, hanem eladják” – utalt Horgos Lénárd arra, hogy a befektető-keresést, a cégeladás folyamatának irányítását az eladónak szükséges kézben tartania. Érdemes először a már meglévő értékláncunkat megvizsgálni, sokszor ugyanis a vevő a beszállítóink, partnereink vagy a jelenlegi ügyfeleink köréből érkezik; az ő esetükben ugyanis a stratégiai szinergia lehetősége egyértelműen látszik, és a stabilan működő üzleti kapcsolat akár gyorsíthatja is a cégeladás folyamatát, hiszen ismerik a cégünket, a folyamatainkat, a termékünket.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/jannoon028

Sok cégvezető ezzel szemben még mindig azt gondolja, hogy a legkézenfekvőbb felvásárló a versenytárs lehet, pedig ez inkább jelentős üzleti és jogi kockázatot, mint megoldást jelent. A tárgyalások során a potenciális vevővel meg kell osztani bizonyos üzleti információkat, stratégiát, terveket, vagy épp átlagos árakat, ügyfél információkat, ami egy versenytársnál különösen veszélyes lehet. A tárgyalások megindítása ugyanis egyáltalán nem jelent arra garanciát, hogy a tranzakció létre is jön. „Nagyon fontos, hogy csak akkor, olyan mértékben és olyan formában és tartalommal osszunk meg adatokat, amelyek a tárgyalások előmozdításához feltétlenül szükségesek, és ügyeljünk arra is, hogy ugyan legyen valós információtartalma, de semmiképp se legyen túl konkrét. Gondoljunk arra, mi az, amit egyébként megosztanánk a versenytársunkkal – a kulcsvevőink nevét, a szerződések tartalmát, az árazási stratégiánkat, vagy a kulcsvezetőink, munkatársaink bérezését biztos nem”- hívta fel a figyelmet Horgos Lénárd.

Veszélyes a versenytárs

Egy versenytárssal történő tárgyalás, az adatszolgáltatás azonban nem csak üzletpolitikai kérdés, ezt ugyanis a versenyjog is szigorúan szabályozza, és ha nem helyesen járunk el, akkor komoly büntetésekkel szankcionálja.

„Minden cégtulajdonosnak azt tanácsolom, hogy versenytárs helyett elsődlegesen a „piac” felé nyisson, itt keressen valóban stratégiai szinergiára, hosszú távú együttműködésre építő vevőt a cégére” – tette hozzá Horgos Lénárd.

Akár az eladói, akár a vevői oldalt nézzük, a globális M&A deal-ek feltételeit számos tényező befolyásolja.

Jan Pörshmann, a német Proventis Partners alapítója eladói részről egyik legfontosabb paraméterként említette a cégtulajdonos elképzeléseit, elvárásait a cég eladásával kapcsolatban. A teljes céget értékesíteni kívánja-e vagy csak bizonyos részét? Készpénzben várja a vételárat vagy részvényben is akár, mindezt milyen ütemezésben? Fontos befolyásoló tényező ugyanis, hogy hajlandó-e vállalni a kifizetés feltételeként egyéb mérhető célok teljesítését (a stratégiai vevők által ugyanis ez a gyakran preferált metódus), milyen széles körű garanciákat vállal, illetve jó előre tisztázandó az is, hogy kíván-e / tud-e az integráció alatt és akár azt követően is továbbra is részt venni a cég működtetésében.

A vevői oldalról nézve a stratégiai befektető háttere, származása, kultúrája, mérete meghatározó szempont lehet. A német stratégiai vevők például – akik az USA után a legaktívabb felvásárlói a magyar cégeknek – kultúrájukból adódóan szervezettséget, transzparenciát várnak el, szeretnek hosszú távlatokban és biztonsággal tervezni, így számukra felértékelődik a felkészült, szakértelmet és magabiztosságot hitelesen demonstráló cég, menedzsment a célpont kiválasztása és a deal feltételek tárgyalása során.

„Egy cég üzleti modellje, érettségi fázisa és cégértéke is alapvetően meghatározza, hogy az előkészítés, a befektető-keresés, az átvilágítás és deal feltételek tárgyalási fázisában milyen jellemző kihívásokkal kell szembenézni, mire kell a fókuszt helyezni ahhoz, hogy esély legyen a folyamat előmozdítására, a deal sikeres zárására”- tette még hozzá a német szakértő.

Más megközelítés szükséges ugyanis egy kimutatható cégértékkel még minimálisan rendelkező startup, mint egy stabilan erős pénzügyi mutatókkal rendelkező érett cég esetében, a vevő más feltételeket, szempontokat figyel és értékel, és jelentősen eltérhet az elvárt biztosítékok és garanciák köre és mértéke is.

A megfelelő stratégiai befektető megtalálása, az eladó és a vevő érdekeinek harmonizálása, a közös nevező megtalálása, és a mindkét fél számára kölcsönösen előnyös deal feltételek kialakítása a sikeres tranzakció és a hosszú távú együttműködés kiemelt feltétele. Egy sikeres cégeladás azonban nem mindennapi rutinfeladat. A befektető-keresésbe, a tranzakció előkészítésébe és lebonyolításába érdemes olyan szakértőt bevonni, aki rendelkezik akvizíciós tapasztalattal, másrészről „higgadt mediátorként” a megfelelő eszközökkel tudja irányítani a feleket és közelíteni az álláspontokat a sikeres megállapodás érdekében. Nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy szakértő bevonásával kétszer akkora az esély a sikeres cégeladásra!

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo