Na de mi is az a kkv?

A közelmúltban immár harmadik alkalommal vizsgálta felül az Európai Bizottság Vállalkozáspolitikai és Ipari Főigazgatósága (DG Enterprise and Industry) a kkv szektor definícióját. Jó lesz figyelni a változásokra, különösen, ha például pályázaton szeretnénk indulni, vagy kérdéses, hogy jogosultak vagyunk-e a kedvezményes kamatozású hitelre. A Piac&Profit szakértője segít átlátni a jogi hátteret!

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

Mivel Magyarország az Európai Unió teljes jogú tagja, nem hagyhatja figyelmen kívül a közösségi rendelkezéseket, különösen hogy azok a belső jogrend részévé váltak, illetve válnak folyamatosan. Ez történt hazánk esetében is, amikor az Országgyűlés 2005.01.01-jei hatállyal a kis-és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004.évi XXXIV.törvényt megalkotta. Ennek záró rendelkezése pedig egyértelműen visszahivatkozik a Bizottság 96/280/EK, valamint az azt 2005.01.01-jével felváltó 2003/361/EK ajánlására. Ugyan a bizottság ajánlás formájában fogadta el a kkv-kre vonatkozó definíciókat, mégis ezeket minden tagállam szinte kivétel nélkül átvette és átültette, a legtöbb esetben az uniós kritériumrendszerrel teljes mértékben megegyezően. Ez alatt a mikro-, kis-és középvállalkozásokat meghatározó létszámi/pénzügyi illetve egyéb követelményekre kell gondolnunk. Ezek ismerete pedig igen lényeges ahhoz, hogy minden vállalkozó el tudja dönteni, hogy a kkv szektorba tartozik-e vagy sem.

Mi is az a kkv?
Mikrovállalkozások: A foglalkoztatotti létszám kevesebb, mint 10 fő és az éves nettó árbevétel vagy a mérlegfőösszeg kevesebb, mint 2 millió euró.
Kisvállalkozások: A foglalkoztatotti létszám kevesebb, mint 50 fő és az éves nettó árbevétel vagy a mérlegfőösszeg kevesebb, mint 10 millió euró.
Középvállalkozások: A foglalkoztatotti létszám kevesebb, mint 250 fő és az éves nettó árbevétel kevesebb, mint 50 millió euró vagy a mérlegfőösszeg kevesebb, mint 43 millió euró.
Ha nem felel meg a feltételeknek, úgy konkrét esetben támogatásoktól, vagy adókedvezményektől eshet el. A gyakorlatban könnyen előfordulhat, hogy egy kisvállalkozás ugyan megfelel a foglalkoztatotti (50 főnél kevesebb), illetve a pénzügyi mutatóknak (éves nettó árbevétele vagy a mérlegfőösszege nem éri el a 10 millió eurót) mégis az ún. egyéb követelményeket nem tudja teljesíteni. Azaz a tulajdonosi struktúra okán esik ki a kkv körből. Így igen lényeges, hogy egy cég pontosan meg tudja határozni, hogy önálló vállalkozásnak, vagy más cégekkel partneri esetleg kapcsolódó jogviszonyban állónak minősül-e. Hiszen ha ez utóbbi kettő eset áll fenn, úgy az érintett cégnek nem csupán a saját mutatóit, hanem a másik cég(ek) (rész)adatait is hozzá kell a saját adataihoz számítania. Természetesen a definíció felülvizsgálata során ennek a vállalkozások számára jelentkező nehézsége is előtérbe került, erre rövidesen kitérek.

Nincs nagy változás, van sok jövőbeli ígéret

A jelenleg hatályos valamennyi szektorra kiterjedő kkv definíciót meghatározó 2003/361/EK ajánlást vizsgálta felül az illetékes főigazgatóság, hogy kell-e esetleg azon módosítania. A legfontosabb megállapítások röviden a következők voltak:

A fő foglalkoztatók
Az Európai Unió döntéshozói egyre nagyobb figyelmet fordítanak a kkv szektorra, különös tekintettel azok gazdaságban betöltött fontos szerepére. Jelenleg az unióban közel 23 millió kkv-nak minősülő vállalkozás működik, amely mintegy 100 millió főt, azaz a munkavállalók átlagban 70 százalékát foglalkoztatják. Magyarországon ez az arány 2012-ben 71,7 százalék volt, azaz 1 848 933 embernek biztosítottak a belföldi – 2012-ben 570 307 darab – kis- és középvállalatok munkahelyet. Ez uniós összevetésben a középmezőnybe tartozik, mivel a legnagyobb arányú foglalkoztatás a dél-európai (85 százalék) és balti országokban (75 százalék) található, míg a legkisebb a nyugati-európai országokban (60-53 százalék). Ez az a vállalati kör, amely fiskálisan és monetárisan is „érzékenyebb”, így kiemelt támogatásuk – különféle pályázatok, támogatások, adókedvezmények, adózási illetve adóadminisztrációs intézkedések útján – folyamatosan napirenden van az Európai Unió politikájában. Ebből a célból készítette el a Bizottság többek között a „Vállalkozások 2020-as Akció Terv-ét” is.
– Felmerült egy egységes kkv definíció megalkotásának az igénye a jelenleg 3 tényezős bonyolult modell helyett. Ezt végül elvetették, különös tekintettel az eltérő gazdasági (pl.: termelői, szolgáltatói) szektorok jobb megkülönböztethetősége érdekében. Azonban azt egyértelműen megfogalmazták, hogy amennyiben a jövőben lényeges ok miatt módosítanák a kkv definíciót, úgy a pénzügyi jelenlegi 2 mutató (éves nettó árbevétel vagy mérlegfőösszeg) helyett a „value-added-et” azaz a hozzáadott-érték mutatót vezetnék be.

- Az egyes vállalkozási kategóriák felső limitjének a módosítása jelenleg nem indokolt, mivel a bizottság azt már az 1996-os szintről 2003-ban megemelte és különösebb indok nincsen azok további módosítására. Így a jelenlegi felső értékhatárok maradnak hatályban. Itt érdemes azonban megjegyezni, hogy a jobb versenyfeltételek kialakítása érdekében felvetődött a középvállalkozások létszámadatának megemelése, különös tekintettel az USA-beli szabályozásra ahol a cégek 500 fő foglalkoztatási szintig minősülnek középvállalatnak. Jóllehet azok alapvetően a termelői/gyártói szektorba tartoznak. Végül ez elvetésre került, de a bizottság kiemelte, hogy fokozottabban fognak figyelni a középvállalkozásokra, de nem a definíció módosításával. - A partner, illetve kapcsolt vállalkozásokkal kapcsolatos szabályok valóban bonyolultak azonban jelenleg azok egyszerűsítésén még a bizottság dolgozik. Jelenleg ezek jobb megértését az általa kidolgozott Használati Útmutatóban szereplő gyakorlati példákkal segíti. Ezen túlmenően a magyar cégeknek további segítséget nyújthat, a kkv-k részére nyújtott állami támogatásokról szóló 800/2008/EK Rendelet 1. sz. melléklete is. - Finomítani szeretnék a jövőben az olyan kkv-kra vonatkozó definíciót, amelyekbe kockázati tőkét is fektettek. A bizottság pontosítani szeretné a definíciót abból a célból is, hogy a cégek egyértelműen eldönthessék, hogy meddig tarthatják fenn kkv státuszukat, és mikortól veszítik azt el.

Összességében elmondható, hogy a jelenleg hatályos Európai Uniós kkv-definíció kapcsán több szakmai észrevétel merült fel, amelyek további kidolgozást és átgondolást tesznek szükségszerűvé a jövőben. Ezek folyamatos figyelemmel kísérése pedig fontos, mivel maga a kkv minősítés mind fiskális (adózási), mind monetáris (pl.: hitelprogramokon, pályázatokon való részvétel) szempontból fontos előfeltételként jelenik meg.

Rabb Andrea okleveles adószakértő

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo