Egyre növekvő kihívást jelent a vállalatoknak, hogy a zsugorodó munkaerőpiac közepette képesek legyenek pénzügyi, számviteli és IT-erőforrásaikat biztosítani, miközben a munkabérek és juttatások folyamatos emelkedése kiélezi a cégek versenyét a tehetséges alkalmazottakért. „Ez a helyzet azzal a következménnyel jár, hogy a vállalatok még inkább rákényszerülnek működési hatékonyságuk, eredményességük és költségeik folyamatos optimalizálására” – hívta fel a figyelmet Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzletágának vezetője.
Korábban a pénzügyi, a számviteli és az IT-feladatokat kis- és középvállalati szinten még viszonylag egyszerűen meg lehetett oldani házon belül, mára azonban ez a stratégia egyre kevésbé működik. Az IT-területekre jellemző trendek folyamatos változása mellett ugyanis a pénzügyi és a számviteli terület is egyre összetettebb lesz, a feladatok szakszerű ellátásához szükséges szakértelem spektruma pedig egyre szélesebbé válik. A felhő alapú szolgáltatások és a mobiltechnológia felgyorsult fejlődési trendje következtében a pénzügyi és informatikai területen dolgozó szakemberek felé növekszik az elvárás, hogy tisztában legyenek a legújabb technológiákkal, és azt szakszerűen alkalmazni is képesek legyenek. Sok esetben a költségvetés megszorítása és a munkabérek emelkedése miatt a kkv-k abban a helyzetben találják magukat, hogy meg tudják ugyan fizetni alkalmazottaikat, de folyamatos továbbképzésüket és a megszerzett tudásuk frissen tartását már nem feltétlenül tudják vagy akarják finanszírozni.
Erre az összetett problémára jelent megoldást az outsourcing, azaz a vállalatok egyes tevékenységeinek kiszervezése. A kiszervezés igénybevétele a vállalatok számára nem csak költségcsökkentést jelenthet. A kiszervezett folyamatok pozitív hatása persze már akár rövid távon megjelenhet a költségvetésben, de a vállalat működéséhez hozzáadott értéke ennél sokkal szélesebb területen tetten érhető. Az outsourcing szolgáltatók ugyanis jellemzően képesek a magasabban kvalifikált, tehetségesebb munkaerőt magukhoz szívni, így az igénybe vett szolgáltatás minőségemelkedést is eredményezhet.
Ahhoz, hogy igazán kiélvezhessük a kiszervezett szolgáltatások igénybevételének előnyeit, természetesen először meg kell találnunk a számunkra legmegfelelőbb partnert. Bármelyik szolgáltató mellett döntsük is, néhány tényezőt semmiképpen ne hagyjunk figyelmen kívül. Tartsuk szem előtt, hogy az outsourcing tulajdonképpen közös utazás, egy olyan, akár hosszabb távú folyamat, amely kisebb vagy nagyobb mértékben, de érinteni fogja vállalatunk operatív folyamatait, és hatással lesz munkavállalóink életére is. Az üzleti folyamatok átszervezésének sikeressége a folyamatok megfelelő optimalizálásán múlik, így fontos, hogy partnerünk ne csak üzleti céljainkat tartsa szem előtt, hanem képes legyen a szükséges lépéseket a vállalati kultúra célkitűzéseivel összhangban, az ügyféllel folyamatosan konzultálva megtervezni.
Nem mindegy az sem, hogy mekkora céget választunk. Ha választott partnerünk túl specializált fókuszú, akkor lehetséges, hogy nincs rálátása a teljes piac meghatározó trendjeire, míg egy túl nagy, túl széles spektrumú vállalat lehet, hogy nem képes biztosítani azt a kiemelt figyelmet és mélyreható tudást, amit egy ilyen érzékenységű folyamat végrehajtása megkíván.
A munkaerőpiac beszűkülésének és a munkabérek emelkedésének hatásait már most érezzük, és a kereslet a jól képzett, tehetséges munkaerő iránt várhatóan a közeljövőben sem fog csökkenni. Egy jól kiválasztott outsourcing partner segíthet folyamataink optimalizálásában, szinten tartásában és folyamatos fejlesztésében azzal, hogy megosztja velünk naprakész tudással rendelkező, magasan képzett szakembereinek szakértelmét.