Ma már az online tranzakciók és az internetes tartalom jelentős része mobileszközön keresztül áramlik és a trendek egyértelműen ezen eszközök további terjedése felé mutat. A mobil eszközök térhódítása visszafordíthatatlan folyamat, amely mellett egy vállalkozás sem mehet el tétlenül, hogyha lépést szeretne tartani a korral. A Google statisztikái szerint ma már többen keresnek a mobil telefonjukról, mint asztali gépekről, illetve az online videók több mint a felét már mobilról nézik a felhasználók. (Nem véletlen, hogy a Google is előnyben részesíti a mobilbarát weboldalakat!)
„2014 volt az okoseszközök forradalmának éve az online kereskedelemben, a Shopify felmérése szerint abban az évben lépte át az ezekről az eszközökről érkező vásárlók aránya az ötven százalékot” – mondta Sepsey Barna, a Growthery ügyvezetője, a The Pitch Education társalapítója a Piac & Profit által szervezett „Személyes értékesítés, személytelenül” című konferencián. (Ez a trend nálunk még nem ért be, de ez csak idő kérdése!)
A szakember szerint azok a webshopok, amelyek kialakításában nem ügyelnek a mobileszközökről vásároló fogyasztók igényeire, így a piac jelentős részéről le is mondanak. A legtöbb magyar weboldal próbál lépést tartani a korral, egyre inkább terjed a reszponzív dizájn, azaz a különféle eszközökről érkező látogatók igényeihez igazított megjelenés. Sepsey Barna azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy ez ma már nem elég, csak a kiindulási pont ahhoz, hogy egy online felület mobilbaráttá váljék.
Mitől lesz mobilbarát egy weboldal?Általánosságban véve egy weboldal akkor lesz mobilbarát (nem csak a keresőrobotok szemében), ha különböző (mobil)eszközökön a felhasználó számára fölösleges interakciók (kicsinyítés, nagyítás, elforgatás) nélkül is könnyen használható. Már a weboldal tervezése közben érdemes odafigyelni egy-két irányelvre, ami a későbbi továbbfejlesztést és a mobilra való optimalizálást egyaránt megkönnyíti. A szakember a konferencián bemutatott tájékoztató anyagának segítségével adunk néhány tippet, hogyan tehetjük az okoseszközös felhasználók számára is vonzóvá az oldalunkat!
Ne nehezítsük meg a felhasználó dolgát!
Az első, és talán legfontosabb, hogy próbáljuk megtervezni a látogatóink útvonalát a weboldalon belül és segítsük őket a kitűzött célok elérésében. Mindezt a legkevesebb interakció (kattintás, görgetés) igénybevételével. Ez egy win-win szituáció, hiszen ha a látogatók elérik céljukat az oldalon, akkor jó esetben a mi céljaink is teljesülnek. Ez jelentheti a termékünk, szolgáltatásunk értékesítését, feliratkozást a hírlevelünkre vagy éppen a tudásunk átadását. Fontos, hogy ezek a célok pontosan meg legyenek határozva és segítsük, vagy tereljük a felhasználóinkat a célok elérése felé. Ha ezt nem tesszük meg, nehézkessé, átláthatatlanná válik a weboldal kezelése – például a "megveszem" gombot elrejtjük a felhasználó elől – akkor az oldal nem lesz sikeres, a felhasználóinkat pedig konverzió nélkül el fogjuk veszíteni.
Kövessük a látogatóink böngészési szokásait az oldalunkon, bármerre is mennek. A gyűjtött adatok és tapasztalatok alapján pedig folyamatosan optimalizáljunk a folyamatokon, hogy a lehető legtöbb felhasználó elérje a célját. „Ez egy folyamatos munka, nem érdemes elhanyagolni” – hangsúlyozta a szakember.
A weboldal legyen konzisztens minden eszközön
Ha különböző (mobil)eszközökön is megkönnyítjük a látogatóink interakcióit, akkor hálásak lesznek, és magasabb arányban konvertálhatjuk a látogatókat felhasználóvá, vagy akár vásárlóvá. A legjobb eredmény elérése érdekében célszerű már a weboldal elkészítése során figyelembe venni a felhasználói élményt és a használhatóságot meghatározó alapelveket is.
A felhasználói élményt a weboldal használata során szerzett érzések, tapasztalatok, élmények összessége alkotja. A használhatóság fogalma pedig azt jelöli, hogy egy adott weboldal mennyire „felhasználóbarát” (mennyire könnyű a használata), milyen mértékben képesek a felhasználók egy-egy feladatot (például keresés) vagy folyamatot (például vásárlás) könnyedén és gyorsan végrehajtani rajta.
Felhasználói élmény és használhatóság szempontjából kulcsfontosságú, hogy a weboldal minden menüpontja és funkciója elérhető legyen mobileszközről is. A menüre vonatkozóan általános érvényű szabály, hogy – mobileszközökre tervezett weboldalak esetén – vízszintes menü helyett ajánlott inkább függőleges, úgynevezett „hamburger” menüt alkalmazni, amelynek ikonját a képernyő jobb vagy bal felső sarkában helyezzük el.
Gyorsaság!
„Egy átlagos okostelefonos felhasználó négy másodpercig vár, amíg betöltődik egy oldal: ha ennyi idő alatt ez nem sikerül, akkor távozik – és jó eséllyel vissza sem tér” – hangsúlyozta Sepsey Barna. Ezért a szakember szerint alapvető fontosságú, hogy minél inkább gyorsítsuk az oldal betöltődését. Mivel a mobilfelhasználóknak általában korlátozott a mobilinternet hozzáférésük több szempontból is (lefedettség, sebesség és adatforgalom), ezért használjunk minél kisebb fájlméreteket. Ne töltsünk fel több megabájtos képeket, fölöslegesen lassítja a betöltődést. Ezenkívül, ha van rá lehetőség, az egyes képeknek legyen minden képernyőmérethez megfelelő, kicsinyített verziója. A túl sok kód, (főleg Javascript és CSS) lassíthatja az oldalt mobileszközökön. Érdemes a kódokat tömöríteni.
Hogyan dönthetjük el, hogy a weboldalunk mobilbarát-e?
„A legegyszerűbb megoldás, ha a saját okostelefonunkról, vagy tabletünkről is megnyitjuk az oldalunkat” – javasolta Sepsey Barna. „Ha gyorsan betöltődik, és egyszerűen kezelhetőnek találjuk, akkor is érdemes még azonban tesztelni a Google „mobilbarát” tesztjének alkalmazásával, amely ITT elérhető.