Miért végzi a hírlevél a szemétben?

Egyre népszerűbb a cégek körében az online marketing, ám sokan még mindig kéretlen levelekkel árasztják el a felhasználókat. Most induló sorozatunkban a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség oktatóanyagának segítségével bemutatjuk, hogyan kerülhetik el, hogy a hirdetések a szemétben végezzék.

Ne küldjük ki feleslegesen - kép: Pixabay

Az online marketing viharos terjedésével a felhasználók egyre inkább úgy érzik, hogy személyes adataikat, elérhetőségeiket a cégek kényük-kedvük szerint adják-veszik, hogy eláraszthassák őket hirdetéseikkel. (Felmérések szerint napi nyolc spam-et kapunk!) Ezért a legtöbb ilyen marketingüzenet sokszor olvasatlanul a kukában landol, vagy már a különféle spamszűrő programokon sem jut át. Ráadásul a magyar jog sem nézni jó szemmel a kéretlen üzenetek számolatlan kiküldését, ezért, hogy a cégek email marketing szokásain csiszoljon, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség E-mail marketing tagozata hazánkban eddig egyedülálló spam-kisokost állított össze. Ennek alapján most induló sorozatunkban sorban bemutatjuk, mire kell ügyelnie a cégeknek, hogy ne sértsék meg a felhasználók jogait és online marketingjük is sikeres legyen. (Legfeljebb 90 naponként kommunikáljunk az ügyfelekkel, ellenkező esetben elveszítjük őket.)

„A hatályos magyar jogrendszer rendkívül szigorúan szabályozza a direkt marketing tevékenységet, mégis, sokszor az az érzésünk, hogy az online világ térnyerésével szinte megállíthatatlan a személyes adatok (nevek, e-mail címek, személyes fogyasztói profilok) ide-oda áramlása, mindenféle hozzájárulás, előzetes engedély nélkül. A szigorú előírások betartása, ellenőrzése az online térben rendkívül nehéz. Éppen ezért kiemelt jelentősége van annak, hogy a jogalkotó „felvegye a ritmust” az e-mail marketing területén jelentkező rendkívül gyors fejlődéssel (amely a vállalkozások között egyre népszerűbb eszközzé vált a marketing céljaik elérésére),  hogy a vállalkozásoknak üzleti szempontból is megfelelő, élhető jogszabályi környezetet teremtsen és ezzel párhuzamosan hatékony eszközöket biztosítson a fogyasztók számára ahhoz, hogy irányításuk alá vehessék a személyes adataikkal kapcsolatos döntéseiket.”  - mondta Dr. Hatházi Vera, Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda alapítója.

Mi is az a spam?

Noha a legtöbb kéretlen üzenetet a köznyelvben spamnek nevezzük, a spam jogilag nem pontosan definiált fogalom, idetartoznak például a vírusok által küldött levelek, az adathalász (phishing) levelek, az elektronikus levelező-, tartalom- és vírusszűrő rendszerek által generált automatikus üzenetek is.

Virtuális marketing: csak óvatosan!
A 21. század eleje robbanásszerű változásokat hozott a marketing területén. A korábbi megoldásokhoz képest ma jóval egyszerűbben és olcsóbban szerezhetnek maguknak klienseket a talpraesett cégek, a szabályok azonban szigorúak, így érdemes tisztában lenni vele, hogyan és hová lehet reklámot küldeni, ha nem akar valaki méretes hatósági büntetésbe belefutni.
Elektronikus hirdetésnek számít az e-mailben, SMS-ben vagy MMS-ben küldött gazdasági reklám, a társadalmi célhoz kapcsolódó, de reklámnak nem minősülő tájékoztatás, valamint az, ha hozzájárulást kérnek a hirdetés elküldéséhez. A vírusok által küldött, az adathalász üzenetek, illetve a lánclevelek, hoaxok (téves információk) nem tartoznak ebbe a kategóriába, ezért médiahatóság ilyen ügyekben nem indít eljárást.

A médiahatóságnak csak a Magyarországról küldött, illetve a Magyarországra irányuló kéretlen elektronikus hirdetések esetében van hatásköre. és az idegen nyelvű hirdetésekkel sem tud mit kezdeni, így a hamis potencianövelőt vagy ingyenes letöltéseket kínáló angol, illetve orosz nyelvű levelek feldolgozását jobb, ha a spamszűrőre bízzuk.

A reklámjogi, fogyasztóvédelmi és adatvédelmi szabályozásról közérthető információk találhatók a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség által indított www.tiszteltvasarlo.hu blogon.

Öngólt lőnek a küldők

„Csakúgy mint a szemét, ami beszennyezi a környezetünket, a spam beszennyezi a levelező ládánkat és megnehezíti, hogy az olvasó megtalálja az igazán értékes dolgait, azaz azokat a hírleveleit, amiket igazából szívesen olvasna. Így nem csak azzal kell egy e-mail marketingesnek küzdenie, hogy releváns tartalommal szolgálja ki az olvasóit, de még azzal is, nehogy összetévesszék a leveleit egy értéktelen levélszeméttel.” – mondta Kálmán Tamás a Maileon-Wanadis ügyvezető igazgatója.

10 tipp, hogy ne a kukában landoljon a hírlevél
Ha az ön cége is élénk üzleti kommunikációt folytat vásárlóival, biztosan él a hírlevél kínálta széles körű lehetőségekkel. Szakértőnk azonban rámutat néhány dologra, amelyet érdemes szem előtt tartani.
Kritikus fontosságú, hogy a címzettek számára releváns és érdekes tartalmat tegyünk a hírlevélbe. Ha haszontalannak, sőt zavarónak tartják, akkor egyre többen jelölik majd levélszemétként a levelező rendszerükben, ez pedig előbb-utóbb oda vezet, hogy tényleg a spam mappában landolnak a tőlünk érkező levelek, s nemcsak ezeknél a címzetteknél, hanem minden felhasználónál, aki azt az e-mail szolgáltatót használja.

Szorosan összefügg ezzel a leiratkozás egyszerűsége. Sok hírlevél-küldő azt a stratégiát választja a leiratkozások elkerülésére, hogy nagyon megnehezíti a leiratkozási folyamatot, így aztán kevesen fognak leiratkozni. Ezzel azonban hatalmas öngólt lőnek, mert a címzettek találnak egyszerűbb módot a problémájuk megoldására: spamként jelölik az e-mailt a levelezőprogramjukban, ez pedig ugyanazt eredményezi, mint az előző esetben, vagyis előbb-utóbb mindenkinél spambe kerül a hírlevelük.

Az a megoldás, hogy minden hírlevelünkben jól látható helyen kell lennie egy leiratkozási linknek, ahol egy kattintással jelezheti a címzett, hogy nem kér több hírlevelet. Bizonyos szolgáltatóknál (például Yahoo, Hotmail) lehetőség van továbbá csatlakozni az ún. feedback loop rendszerhez — a DIMSZ törekszik arra, hogy hazai szolgáltatóknál is elindítson ilyen rendszereket, melyek lényege, hogy a szolgáltató jelzi a feltételeket teljesítő küldőnek, ha egy címzett egy levelet spamnek jelölt.

Nagy a valószínűsége, hogy ezek a címzettek a későbbi leveleket is spamnek jelölnék, ezért ha ezt implicit leiratkozásnak tekintjük, akkor a későbbi leveleink kézbesítési arányát tudjuk növelni azoknál, akiket a híreink valóban érdekelnek. A szakosodott e-mail küldő cégek nagy része már tagja ezeknek a rendszereknek, így ha őket választjuk a levelek kézbesítésére, akkor egyből élvezhetjük a feedback loop előnyeit.

Sorozatunk következő részében a Big Data és a spam problémás kérdéseit dolgozzuk fel.

Hét tévhit az e-mail kampányokról
Az e-mail marketing az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy forgalmat irányítsunk oldalunkra, és növeljük az eladásainkat, ám sok a félreértés azzal kapcsolatban, miként küldjünk e-maileket a leghatékonyabban, miként növeljük vele bevételünket. Szakértőnk a hét leggyakoribb tévhitet fejti ki.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo