Már nem csak az olcsóra hajtanak a vásárlók?

Megállt a kereskedelmi márkás termékek évek óta tartó térnyerése az élelmiszer-kiskereskedelemben idén az első félév során. Forgalmuk ugyanúgy 3,0 százalékkal nőtt az élelmiszerek bolti eladásából, mint a gyártói márkás árucikkeké, tavaly január-júniushoz viszonyítva.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Flickr

Élelmiszerből idén az első félév mintegy 778 milliárd forint bolti forgalmából a láncok saját márkái 28 százalékkal részesedtek, ami 218 milliárd forintot jelent. Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál 186 milliárd forint félévi bevételből 19 százalék jutott kereskedelmi márkákra, azaz 35 milliárd forint. A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket, mint például Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Dontodent, stb. A népszerűségüket jelzi, hogy tavaly minden negyedik forintot ilyen termékre költöttek a vásárlók.

„Három tényező játszik fontos szerepet abban, hogy a gyártói márkák piaci pozíciója javult az idén” – vélekedett Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. „Egyik, hogy a gyártó vállalatok szélesítették termék kínálatukat viszonylag sok úgynevezett B márkával; amelyek versenyképes áraik mellett élvezik a fogyasztók nagy részének gyártói márkákkal szembeni bizalmát. Ehhez járul, hogy hazánkban a diszkont láncok választékukban feladják saját márkáik óriási túlsúlyát. Ugyanis elkezdtek belistázni több gyártói márkát, első sorban olcsóbb B márkákat. Ez különösen érvényes háztartási vegyi árura és kozmetikumra. Bizonyos mértékig a piaci helyzet azért is javul gyártói márkák számára, mert kínálják őket sok árengedményes akcióban is, amit a fogyasztók kihasználnak”.

Legnagyobb a kereskedelmi márkás élelmiszerek piaci részesedése a termékcsoportok közül értékben továbbra is állateledelnél és mélyhűtött árunál 54, illetve 48 százalékkal. Legkisebb pedig alkoholos italnál (12%) valamint édességnél (15%). Ha a háztartási vegyi árut nézzük, a kereskedelmi márkák értékben mért piacrésze kiemelkedik idén az első félében konyhai törlőkendőnél (65%) és bútorápolónál (54%). Kozmetikumok közül a láncok saját márkáinál a legmagasabb részarányt baba higiéniai cikkeknél regisztrálták 37 százalékkal, majd kéz- és lábápoló szereknél 22 százalékkal. Legalacsonyabb pedig a kereskedelmi márkák mutatója intim higiéniai termékeknél 4, valamint hajápolási árucikkeinél 7 százalékos piaci részesedéssel, értéket tekintve.

„Azért vásárol kereskedelmi márkás termékeket a magyar fogyasztók nagyobb része (57%), mert alacsony az áruk” – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes a tárgyban mért legutóbbi Nielsen-felmérésről. –„Utána a kedvező ár/érték arány következik, 46 százalékos említéssel. A korábbi évekhez képest pedig többen mondják azt, hogy ugyanolyan jó a minőségük, mint a gyártói márkás árucikkeké (42%)”.

Márkanév: megfoghatatlan pénz
Tervezhető adóterhek, mérhetőbb hatékonyság, vállalatfelvásárlás esetén akár többszörös felár elérése, illetve jelentősen javuló finanszírozási és befektetési esélyek – néhány fontos előny, ami mindenképpen indokolttá teszi egyes immateriális javak, így például a márkaérték meghatározását és a mérlegben való szerepeltetését.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo