„A hosszútávon is működőképes dohány-kiskereskedelmi struktúra megteremtéséhez elengedhetetlenül szükséges, hogy a koncessziónyertes pályázók számára a valóban biztos jövedelem feltételei adottak legyenek. Ennek egyik alapvetése a nemzeti dohányboltokban a széleskörű termékkör kialakítása és a hosszú távon biztosított finanszírozás megteremtése” – mondta el Janzsó Tamás, a Nemzeti Dohányboltok Szövetségének alelnöke a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett konferencián.
A 2013. július 1-től nyíló nemzeti dohányboltok kínálatában ugyanis a jelenlegi törvényi szabályozás, kizárólag dohánytermékek, egyéb dohányzási kellékek, valamint a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény által szabályozott sorsolásos játék és fogadás bonyolításával kapcsolatos termékek árusítására biztosít lehetőséget.
A Nemzeti Dohányboltok Szövetsége támogatja Gyulay Zsolt (Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. elnöke) arra vonatkozó javaslatát, hogy a hírlap, az égetett szesz, a kávé, az energiaital, az üdítő és az ásványvíz is kerüljön be a nemzeti dohányboltok kínálatába. Az NDSZ szerint ez jelentősen javítaná az újonnan megnyíló üzletek jövedelmezőségét, hiszen a jelenlegi pályázati kiírás termékportfolióra vonatkozó feltételei mellett, ami kizárólag dohánytermékek, dohányzási kellékek és a szerencsejáték termékek árusítását teszi lehetővé, a dohánytermékek alacsony árréséből adódóan nehezen tehető majd nyereségessé a dohányboltok üzemeltetése.
A Nemzeti Dohányboltok Szövetségének adatai alapján bemutatásra került modell számításai szerint: egy koncesszió által üzemeltetett dohánybolt nagyságrendileg 6-7 milliós forgalmat jelent. A dohánytermékek jelenlegi, átlagos árrésével kalkulálva (3-5%), a dohányzási kellékek forgalmát hozzávéve (amely körülbelül 5%-a a dohánytermék forgalomnak, természetesen a bolt elhelyezkedésétől, vásárlói körétől, és még több tényezőtől függően), optimális esetben a dohányzási kellékek várható magasabb árrését (25-30 % átlagosan) is belekalkulálva kb. 6 - 7%-os átlag haszonnal számolhat egy trafikos. Ez a 6-7 milliós havi forgalomnál kb. 350.000-400.000 Ft-ot jelent, amelynek fedeznie kell az üzlet üzemeltetésének összes költségét és az alkalmazotti bért is. „A termékkínálat bővítésnek minden eleme csak javítani tud ezen a számon, azaz jövedelmezőbbé tehetné a trafikok működését” – tette hozzá Janzsó.