A legtöbb embernek fiatal éveiben rengeteg különböző környezetben kell helytállnia, ám ezek a kihívások segítik hozzá ahhoz a tapasztalathoz, hogy képes legyen akármilyen helyzetben megfelelően kommunikálni más emberekkel. Bizonyos szemszögből az így szerzett tapasztalatok sokkal fontosabbak, mint a kilenctől ötig az irodában szerzett tudás.
Az új helyzetekkel való találkozás és az arra adott reakciók rengeteget segítenek abban, hogy az ember valóban jó vezető lehessen. Ha új helyzettel találkozik valami újat is tanul egyben, úgyhogy igyekezzen alaposan áttekinteni az adott reakcióit. Így tisztába jön önmagával és azzal, mire is képes valójában. Ha folyamatosan új körülmények között teszteli a saját képességeit, egyszer csak rá fog döbbenni, hogy igazából nincs lehetetlen, ha fejben megfelelően áll a kihívásokhoz.
Adunk öt tanácsot, hogyan lehet jobb, hatékonyabb vezető pusztán a tapasztalatai alapján:
- Hallgasson a szívére. Közhelyesen hangzik, pedig valójában egyáltalán nem az. A legtöbb jó vezető ugyanis már az által sokkal hatékonyabb a társainál, hogy olyan területen dolgozik, amelyhez érzelmileg is kötődik. Néhány szerencsés már egész korán rájön, mivel is szeretne foglalkozni, mások azonban kénytelenek tovább keresgélni. Ha sikerül kombinálnia a lelkesedését a munkájával, olyan energiával fogja végezni a feladatait, amely másoknak is feltűnik. A lendülete pedig jó esetben magával ránt másokat is. A valódi vezetők a belőlük fakadó energiával képesek mobilizálni a körülöttük dolgozókat.
- Füleljen és figyeljen. Ha valóban jó vezető szeretne lenni, figyeljen oda másokra és hallgassa meg, mit mondanak. Az Ön körül élő emberek minden nap elárulnak valamit magukról szavakkal, tettekkel, testbeszéddel, viselkedéssel. A munkatársai rengeteg üzenetet közvetítenek a külvilág felé - ha elég figyelmes, rengeteget elcsíphet és tanulhat belőlük. Ha valóban szeretne kiemelkedni a többiek közül, tudjon meg mindent, amit lehet az Ön körül dolgozók személyiségéről. Legyen tisztában az erősségeikkel, gyengeségeikkel, motivációjukkal. Tudja meg, mire képesek, mi mozgatja őket és kommunikáljon velük a karakterüknek megfelelően. A jó kommunikáció alapja, hogy érdekelje, kivel is áll szemben.
- Legyen tisztában saját magával. A leghatékonyabb vezetőket nem a sikereik vagy a beosztásuk határozza meg. Számtalan esetben omlanak össze életek, amikor a vezető elveszti a címét - mindez azért, mert akaratlanul is hagyták, hogy az általuk viselt cím határozza meg az életüket és identitásukat. Mindig arra figyeljen, mi a szerepe a cégen belül, ne arra, milyen címkét visel. A cím ugyanis hajlamos megváltoztatni az Ön napi tevékenységeit, és összetörni az életét, ha elvesztené.
- Legyen tisztában a tetteivel. Legyen tisztában azzal, hogy amit tesz, milyen hatással van másokra. Hosszú időbe telik, amíg valaki rájön, hogy a tettei és a viselkedése hogyan befolyásolnak másokat. Ha képes lesz erre odafigyelni, képes lesz egyben jó vezetővé is válni. Rengeteg keményen dolgozó és arra érdemes ember nem képes előrelépni a ranglétrán azért, mert negatív hatással van a körülötte dolgozókra anélkül, hogy ő maga tisztában lenne ezzel.
A fent felsorolt öt pont segítségével fokozatosan tanulhatja meg, mi a fontos ahhoz, hogy jó vezető legyen és segít abban, hogy a tanulási folyamatra koncentráljon ahelyett, hogy csúcsra akarna felérni mindenáron.
A cikk az alábbi írás alapján készült