A Colliers International Y Generáció (az 1980-as évek eleje után született generáció) által preferált irodaterülettel és elrendezéssel foglalkozó tanulmánya szerint nincs erről szó. "A Colliers véleménye szerint, a következő 20 évben az irodaterületekkel kapcsolatos igény nem változik majd számottevően." - mondta Mazsaroff Kata, az ingatlan-tanácsadó cég magyarországi irodájának bérlőképviseleti vezetője. (Egyelőre a bérlőknek kedvez a hazai irodapiac.)
Ez túlnyomó részben a munkavállalók irodaterülettel és annak elrendezésével kapcsolatban megváltozott igényének köszönhető, akik több közösségi területet és szellősebb elrendezést szeretnének. Ez az egy főre jutó megnövekedett irodaterület-igénnyel párosul, ami ellensúlyozza és kiegyenlíti a csökkenő népességnek és a rugalmas / irodán kívüli munkavégzésnek hatásait. "Nem gondoljuk, hogy a megváltozott bérlői igények és az irodákban dolgozók létszámának csökkenése összhatásában érzékelhető változás jelentene az irodaterület méretével kapcsolatos elvárásokban a következő 15-20 évre vetítve." - mondta Damian Harrington, a Colliers International kelet-európai piackutatási igazgatója. "Ami viszont már a jelenben is érzékelhető, és a jövőben is számítunk rá, az a bérelt irodaterület kialakításával kapcsolatos változások." - tette hozzá Mazsaroff Kata. "A megfelelő munkahely irodakialakítási stratégiája a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt kap majd. Amikor egy modern cég új irodaterületet választ, az Y Generáció igényeit is figyelembe kell vennie." (Itt olvashat az Év Irodájának választott munkahelyekről.)
A modern, nyitott, egylégterű irodákban folyó nyüzsgés a dolgozók közérzetét 32 százalékkal, hatékonyságukat 15 százalékkal rontja. Az ilyen típusú irodák nem kívánt agytevékenységet váltanak ki, és ez akadályozza a munkaerőt feladata elvégzésében. A tiszta és steril asztal kisebb agyú alkalmazottat eredményez - idézte a kutatók megállapításait a The Daily Telegraph című brit napilap honlapja. Jack Lewis, a vizsgálatot vezető neurológus elmondta, a nyitott terű irodákat azzal az elgondolással tervezték, hogy az emberek könnyen mozoghassanak és szabadon kommunikálhassanak egymással a kreatív gondolkodás és jó problémamegoldás érdekében. Ám ez a gyakorlatban másként működik, mert ha munka közben a háttérben megszólal egy telefon, már oda a koncentráció. A modern irodákban nem lehetséges az asztalok és falak személyes díszítése, ami szintén nem segíti munkavégzőket. Craig Knight, az Exeteri Egyetem pszichológusa rámutatott arra, javítaná az irodai munka hatékonyságát, ha engedélyeznék a munkatársaknak, hogy személyesebb jellegűvé tegyék munkahelyüket. Az általunk folytatott vizsgálatok során bebizonyosodott, hogy az alkalmazottak jobban teljesítenek olyan közegben, ahol képek, növények veszik körül őket. Ha megengedték számukra, hogy saját tárgyaikkal vegyék körül magukat, közérzetük 32 százalékkal nőtt, hatékonyságuk pedig 15 százalékkal javult - hangoztatta.
A távmunkának is számos előnye van a cég és a dolgozó számára egyaránt. Azokon a napokon, amelyeken a munkavállaló otthonról dolgozik, megspórolja a munkahelyre való beutazásra szánt időt, pénzt, és így a környezetterhelés is csökken - különösen jól jöhet a lehetőség szmogriadó alatt, amikor amúgy is nehezebb lenne a bejutás. A tetszés szerint ütemezett, otthon végzett munka gyakran hatékonyabbá teszi a feladatok elvégzését, ugyanannyi idő alatt akár több feladatot is el tudnak végezni a dolgozók. A dolgozók és a munkahelyeik közötti kapcsolat is megerősödhet az ilyen lehetőségek hatására, a munkavállalók lojálisabbak lesznek, ha érzik, hogy rugalmasak velük szemben.
Az otthonról dolgozó kisvállalkozók körében különösen népszerű megoldás a virtuális iroda üzemeltetése. A Regus elemzése szerint a virtuális irodák iránti érdeklődés növekedése a kisvállalkozásoknak és az otthoni irodáknak tudható be, hiszen az ő részükről mutatkozik igény a költségtakarékos, alacsony kockázattal járó, ugyanakkor a produktivitást jelentősen növelő megoldásokra. A szolgáltatók többféle virtuális iroda megoldást is kínálnak, beleértve a vállalat levélpapírján használható postacímet, külön telefonszámot és a hívásokat fogadó recepcióst, a posta átvételét és kezelését, valamint az elkülönített irodához vagy tárgyalóhoz való hozzáférést. Mindezek segítségével a cégek meggyőző képet közvetíthetnek magukról az ügyfelek felé, ugyanakkor nem kell irodabérlésre és adminisztratív személyzetre költeniük. Van, aki tartós megoldásként használja a virtuális irodát, mások átmeneti megoldásként, mielőtt felállítanák saját irodájukat.