Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, hogy vajon a Facebook is az Iwiw sorsára juthat-e a jövőben. „Az ügyfelek joggal teszik fel a kérdést, hogy ha a ma legnagyobb közösségi portál is bezárhat egyszer, akkor megéri-e erre koncentrálni” – hangsúlyozza Fehér Márton, az Online Marketing Akadémia (OMA) társalapítója.
Gombos Zsolt Facebook-szakértő szerint belátható időn belül erre egyelőre nem kerül sor, de az elvi lehetőség fennáll (a Facebook népszerűsége egyelőre töretlen, Magyarországon jelenleg mintegy ötmillió aktív felhasználója van). „Éppúgy, ahogy az IwIw-ről egy-két év alatt átpártolt több millió ember a Facebookra, ugyanúgy a Facebook is megroppanhat rövid idő alatt. Ez előfordulhat egy generáció múlva, vagy néhány éven belül is. Lehetséges, hogy már iskolába jár az a gyerek, aki majd valami olyan újdonsággal áll elő, ami miatt a népszerűségét veszti a legnagyobb közösségi oldal” – hangsúlyozta a szakember. (Erre utal egy korábbi felmérés is, miszerint a fiatalabb generáció már elkezdett elpártolni a Facebooktól.) Nem lehetetlen tehát, hogy viszonylag gyorsan varázserejét veszti Mark Zuckerberg alkotása.
De mit adott nekünk a Facebook?
„Ma a magyar lakosság hetven százaléka jelen van a Facebookon, így egy aranybányát kínál a cégeknek, ráadásul komplett marketing eszköztárat biztosít az üzleti felhasználóknak – úgy tűnt, hogy ingyen. Ez azonban rózsaszín ködbe ringatta a cégvezetőket és a marketingeseket – ám ez a köd hamar szétoszlott” – mondta a szakember.
Gombos szerint attól kezdve, hogy a Facebook a tőzsdére lépett, elröppent az az illúzió, hogy az általa nyújtott szolgáltatások ingyenesek. „A magánember ugyan forintban nem fizet azért, hogy ott van és használja, ám ennél sokkal értékesebbet ad: az adatait, amit a Facebook pénzért ad el a cégeknek” – hangsúlyozta. Az elmúlt hónapokban (mint azt korábban megírtuk) pedig a Facebook korlátozta az üzleti oldalak elérését, így bár korábban egy-egy üzenettel emberek ezreit lehetett elérni, ma már ugyanezért az eredményért fizetni kell. „Ezzel azok jártak a legrosszabban, akik elhanyagolták, vagy feladták a céges oldalukat, hiszen azt hitték, hogy a Facebook ingyenes” – hangsúlyozta a szakember, aki szerint sok cég nehéz helyzetbe került ennek következtében és sokan közülük „lenyelték a békát”. (Szakértőnk egy meglepő stratégiát javasol ennek a problémának a megoldására.)
Mihez kezdhetnek ebben a helyzetben a cégek?
A helyzetből az kínálhat kiutat, hogy a Facebook-rajongókat át kell vezetni a saját weboldalakra, céges blogra. „A Facebookot nem fő kommunikációs eszközként, hanem egyfajta gyűjtőként kell használni” –emelte ki Gombos Zsolt. Véleménye szerint a minőségi tartalommal ellátott céges oldalt, céges blogot kell egyfajta saját közösségi oldalként felépíteni „Így akár remarketing megoldással, akár hagyományos adatbázis építéssel, de elérhetjük ezeket az ügyfeleket, akik ráadásul már bizonyos mértékig elkötelezettek irányunkban” – hangsúlyozta. (A remarketingről részletesebben itt olvashat!)
A szakember szerint ez az igény egyre inkább megjelenik a cégvezetők körében. „Minden további nélkül előfordulhat, hogy a Facebook további áremeléssel, vagy további korlátozásokkal drágítja meg az online marketinget. Ezzel szemben, aki saját adatbázissal rendelkezik, továbbra is olcsón képes lesz kommunikálni. Ezt egyre több cégvezető felismeri, így mind többen ábrándulnak ki a Facebookból” – mutatott rá Gombos.
Bármilyen meglepő is, de a szakemberek tapasztalatai szerint inkább a kis- és középvállalkozások profitálhatnak a közösségi médiumokon koncentrálódó ügyféltömegből. „Egy nagy cég kampányokban gondolkodik, inkább pénze van, mint ideje. A közösségi oldalakról az ügyfelek bevonzásához a saját oldalainkra viszont elsősorban idő kérdése” - emelte ki Gombos Zsolt.
Ugyanakkor kiemelte, hogy a minőségi, saját tartalom gyártása – legyen szó akár céges weboldalról, akár céges blogról – nem könnyű feladat a cégeknek. „Sem a cégvezetők, sem az alkalmazottak, a marketingesek nem rendelkeznek az ehhez szükséges tudással – és ami még fontosabb, szabadidővel. Ráadásul ez egy hosszú távú projekt és állandó jelenlétet kíván” - hangsúlyozta. Ám ennek ellenére sem javasolná, hogy külső cégekre bízzuk a tartalomgyártást. „Ehhez lelkesedés kell, a cég és a termék beható ismerete és óriási elkötelezettség. A különbség olyan, mint az éttermi vacsora és a nagyi főztje között: az éttermi vacsora divatosabb, de azért a nagymama főztje az igazi” – hangsúlyozta Fehér Márton.