Az E-kereskedelmi, valamint a Reklámtörvény alapján reklámnak minősül minden olyan tájékoztatás, amely valamely vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége, az általa értékesített termékek, nyújtott szolgáltatások népszerűsítésére, ismertségének növelésére, megvásárlásának ösztönzésére irányul. Tehát azt mondhatjuk, hogy e-mailek, e-brosúrák, bemutatkozó anyagok, képek, promóciókról, kiárusításról, játékokról, nyereményjátékokról, ajándékról, kedvezményekről, kuponokról, valamint új termékekről és szolgáltatásokról szóló e-hírlevelek, elektronikus megkeresések mind-mind reklámnak tekinthetők. „Sőt, csupán azzal, ha egy ügyféltől elektronikus direkt marketing anyagok küldésére kér engedélyt, levele máris ezen kategória alá esik – figyelmeztetett a Sár és Társai Ügyvédi Iroda összefoglalója.
Akkor mégis mi az, ami nem minősül eDM -nek?
„Minden további nélkül küldhet rendszerüzeneteket rendszerhibákkal, üzemzavarral, hibaelhárítással kapcsolatban; műszaki információkat a rendszer használatáról vagy a szolgáltatásokról, ha azok nem jelenítik meg a társaság logóját, illetve semmiféle utalást nem tartalmaznak a társaság által kínált szolgáltatásokra. Ezen túl küldhet vállalkozásoknak vagy hírlevélre feliratkozóknak e-maileket, ha az üzenetet olyan e-mailcímre küldi, amely nem tartalmaz személyes információt (pl.: admin/info/central/[email protected]), abban a tudatban, hogy ezek biztosan nem tekinthetőek majd eDM-nek.” – magyarázza dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda internetjogi szakértője.
Opt-in rendszer
Beleegyezést szeretne kapni direkt marketing anyagok küldéséhez? Nemzetközi viszonylatban három különböző lehetőség is rendelkezésre áll: opt-out, opt-in és soft opt-in. Ugyanakkor a magyar jog rendkívül szigorú ebben a kérdésben, és jogi szempontból csak az opt-in eDM küldés lehetősége megengedett. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ügyfél külön jelzi az igényét az ilyen e-mailek fogadásával kapcsolatban - méghozzá a szerződés adatainak megadásakor - kifejezetten és egyértelműen előzetes beleegyezését adja a honlapon vagy a mobil applikációban található jelölőnégyzet kipipálásával ahhoz, hogy részére direkt marketing anyagokat küldjenek. Természetesen azt is biztosítani kell, hogy a címzett bármikor leiratkozhasson bármelyik hírlevélről vagy eDM anyagról.
Milyen információkat kell közölni, mielőtt a címzett beleegyezését adja?
Valamennyi hírlevélben és eDM anyagban világosan meg kell határozni néhány lényeges információt. Ez talán magától értetődőnek tűnhet, de meg kell jelölni, hogy a levél elektronikus hirdetés vagy kereskedelmi kommunikáció. Egyértelműen meg kell jelölni azt a személyt is, aki az eDM -et küldte, amely nem lehet kitalált kereskedelmi név, csak a hivatalos cégnév. Tehát fiktív példával élve az Állat-étel Kft. lehet a küldő, nem pedig az általuk üzemeltett kisallat-tap.hu fantázianevű webáruház. Továbbá egyszerű hozzáférést kell biztosítani az ügyfél részére a hirdetésben szereplő kedvezmények, díjak, ajándékok, promóciós versenyekre való felhívások, játékok, nyereményjátékok feltételeihez, ami lehet például egy, a hírlevélben elhelyezett, közvetlenül a szabályzatra mutató link is.
Bizonyosodjon meg róla mielőbb, hogy nincs feketelistán!
A Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hatóság (NAIH) joggyakorlata alapján kialakult egy lista azokról a kifejezett eDM tevékenységekről, amelyeket a NAIH tipikusan törvénybe ütközőnek minősít, és amelyekért 2015. október 1. óta jogában áll valamennyi olyan céget akár 20 millió forintra is megbírságolni, amely nem tartja be a fenti játékszabályokat. Többek között NAIH bírságra lehet számítani a következő esetekben:
- ha a hozzájáruló checkboxot előre kipipálták,
- a hozzájáruló nyilatkozat nem önkéntes beleegyezésen alapult,
- a hozzájáruló nyilatkozat megadása nem kellően részletes tájékoztatást követően történt, vagyis, ha nem volt olyan adatvédelmi szabályzat, amely részletesen tartalmazta volna az eDM küldés adatkezelési szabályait, amely az egyik leggyakoribb oka a NAIH bírságok kiszabásának,
- a hozzájárulás megadása nem lehet a szolgáltatásra, honlapon vagy a mobilapplikációban való regisztráció, azok használatának, vagy a meghirdetett játékban, promócióban történő részvétel előfeltétele,
- nem küldhető eDM annak, aki ahhoz nem járult hozzá, és annak sem, aki a hozzájárulását visszavonta,
- a hírlevélről való leiratkozás nem lehet a szolgáltatásból, honlap használatból, mobilapplikációból, játékból, promócióból való kizárás oka,
- hírlevélről való leiratkozás bonyolulttá vagy indokolatlanul lassúvá tétele, mint például kizárólag tértivevényes, papír alapú levél útján vagy csak személyes bejelentéssel).