Hidegben is megy a klíma

Meglepő módon hetekkel a kánikula után, az átlagosnál hidegebb őszi hetekben is élénk lakossági érdeklődés mutatkozik a klímaberendezések iránt – tapasztalta a Panasonic Heating&Cooling üzletága Magyarországon. Sokan ugyanis nem csak hűtésre, hanem már fűtésre is használják a készülékeket. Az idei szezon másik nagy tanulsága, hogy élénkül a kereslet a drágább, felső árkategóriába tartozó klímaberendezések iránt.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A klímaberendezések piacát nagyban befolyásolja az időjárás. Különösen így volt ez az idén, amikor későn érkezett meg a tartós meleg, a hőhullámok leginkább csak augusztusban érték el az országot. A klímaberendezések iránti kereslet ennek következtében csak meglehetősen későn indult be. A tavalyi élénk érdeklődés miatt a gyártók és a forgalmazók nagy készletekkel készültek 2017-re, így vevők híján kénytelenek voltak komoly árengedményekkel kezdeni a nyarat.

Kép: Panasonic

A szezon idén érdekes módon nem ért véget augusztus utolsó napjaiban. A forróság emléke ugyanis élénken él a fogyasztókban, akik közül sokan úgy döntöttek, hogy jövőre már nem szeretnének szenvedni a kánikulától, inkább még idén ősszel beszereltetik a klímát a lakásukba. Ezért furcsa módon a forgalmazók a júniusinál élénkebb érdeklődést tapasztaltak szeptemberben is, a fogyasztóknak pedig a nyári főszezonhoz hasonlóan ősszel is sokszor heteket kellett várniuk a berendezést beszerelő szakemberekre.

Nem csak az időjárás alakította át a piacot, a fogyasztói szokások is megváltoztak. A vevők számára a jelek szerint már nem csak az ár számít, hanem egyre többet nyom a latban a klímaberendezések műszaki tudása is. Ennek megfelelően mérséklődött a kereslet az olcsóbb márkás készülékek iránt, egyes becslések szerint a legolcsóbb márkás termékek piaca 30-40 százalékkal mérséklődött 2016-hoz képest. Egy év alatt számottevő, 5-10 százalékos növekedés tapasztalható viszont a felső kategóriás termékek piacán.

Mennyit dob a lakás árán a klíma?
Az elmúlt hetekben többször volt példa rendkívüli hőségre, és sorra dőltek meg a melegrekordok is. A forró nyarak miatt egyre több lakástulajdonos vette tervbe a klíma beépítését, ráadásul a lakásvásárlást tervezők szemében még fontosabbá vált, hogy az ingatlanokban van-e légkondicionáló berendezés.
Egyre több az olyan vásárló, aki már nem csak a nyári szezonra, hanem legalább 9 hónapra vesz klímát, azaz nyáron hűtenek, tavasszal és ősszel pedig fűtenek vele. Azok száma is egyre nő, akik egész télen használják a berendezést. Ezek a fogyasztók a hűtésre és fűtésre egyaránt gazdaságosan használható, éppen ezért magasabb árkategóriájú termékeket keresik – ad magyarázatot a piac átalakulására Kozák Tamás, a Panasonic közép-kelet-európai fűtés és hűtés üzletág vezetője. A másik magyarázat a változásokra az új R32-es hűtőközeg, ami a széndioxid lábnyom csökkentése mellett a készülékek hatásfokát is jelentősen javította. Az új hűtőközeg azonban jelenleg a felső kategóriába tartozó készülékekben érhető el egyelőre.

Klímával a fűtés gazdaságos lehet, hiszen a készülékek üzemi tartománya szélesedett, hatásfokuk óriásit javult az elmúlt években. A gyártóknak kötelességük megadni egy SCOP értéket, ami megmutatja, milyen hatásfokkal fűt egész szezonban a készülék. Ezen - Európai Uniós szabvány alapján kiszámolt - mutató alapján sorolják különféle energiaosztályokba a berendezéseket. Az 5-ös SCOP értékű, azaz A+++ osztályú klíma például 1 kW energia felhasználásával 5 kW fűtési teljesítményt állít elő, azaz a hagyományos, 1kW-os teljesítményű elektromos fűtőberendezésekhez képest ötször kevesebb áramot fogyaszt – mondta Bánhalmi Zoltán, a Panasonic magyarországi fűtés és hűtés üzletág kereskedelmi képviselője.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo