Egy oxfordi tanulmány szerint több mint 700 különféle foglalkozást veszélyeztet az automatizáció a közeli jövőben, és a kutatók nem szolgáltak túl jó hírekkel a dolgozók számára: a gépek valószínűleg a mai munkahelyek 47 százalékát vehetik át évtizedeken belül. Ez csupán egy előrejelzés, de ha bekövetkezik, akkor egyáltalán nem lesz meglepetés. 2022-ig mintegy 200 munkakör tűnhet el, vagy csökkenhet radikálisan az alkalmazottak száma - derül ki a CarreerCast felméréséből. Mutatunk most ezek közül hét olyan munkakört, amire szinte biztos, hogy nem lesz szükség a jövőben.
Postás
2014-ben több mint 32 ezer fő tartozott a Magyar Posta alkalmazottai közé, ebből mintegy 14 ezer volt a kézbesítő. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az elektronikus kommunikáció fejlődésével a magánlevelezés kihalóban van, a postások jelenleg szinte kizárólag a reklámanyagok, hivatalos értesítések és csomagok, - főleg interneten rendelt áruk – kézbesítésével foglalkoznak. Mivel a reklámozási tevékenység mindinkább az elektronikus felületekre tevődik át, az internet penetráció fejlődésével az adminisztrációs ügyek is mindinkább az online felületekre tevődnek át, így a csomagküldés maradhat(na) a posták fő profilja, ezt viszont a jövőben valószínűleg drónok végzik majd. Így gyermekkorunk barátságos postásai nemsokára a múlt részeivé válnak.
Futár
Hasonlóan szomorú sors vár a futárokra, akik ma még kerékpárokon és motorokon a szívbajt hozzák az autósokra Budapest utcáin. Az ő helyüket is a drónok veszik majd át: erre a nagy online kereskedőcégek, mint az Amazon, már most terveket kovácsolnak. Ez csak Budapesten mintegy 5-600 kerékpáros és motoros futár életét fogja felborítani, bár a kerékpárosok még várhatóan egy darabig versenyben maradnak éppen azért, mert a környezetterhelésük kisebb, mint a robotoké. (A mindennapi munkában is egyre jobban támaszkodunk majd a robotokra.)
Az autóvezetőket az önmagukat vezetni képes járgányok fogják leváltani. Már most is kiváló eredményeket érnek el az önvezérlő járművek, a biztosítók előrejelzései szerint tíz év múlva már éppen a sofőrök jelentik majd a legnagyobb kockázati tényezőt az utakon. A fuvarozó, személyszállító cégek ezért kénytelenek lesznek nyitni az új technológiára, hogy spóroljanak a költségeken. A vezető nélküli jármű ráadásul nem tart pihenőidőt sem, így a fuvarozás ideje is lecsökken.
Óraleolvasók
Bizony nem sokáig kell már szabadnapot kivennünk, hogy beengedjük az óraleolvasókat a lakásba, sokszor munkaidőben toporogva órákig. Az okos mérőeszközök terjedésével feleslegessé válik majd a munkájuk. Ez a technológia már most is kiforrott és tesztjelleggel Magyarországon is működik, míg az Egyesült Államokban egész városokat állítanak át erre.
Favágók
A favágókat két oldalról is veszély fenyegeti: egyrészt a technológia fejlődése miatt egyre kevesebb munkáskézre lesz szükség az erdőkben, másrészt a csökkenő papírigény miatt egyre kevesebb fát kell kivágni majd a jövőben, ahogy az ügyintézés, és más papíralapú folyamatok mindinkább a digitális világba tevődnek át.
A fapados járatokon már most is kevesebb utaskísérőt alkalmaznak, mint a hagyományos repülőjáratokon. A jövőben ezt a trendet a technológia fejlődése is erősíteni fogja: éppúgy nem lesz utaskísérő a repülőgépen sem, mint ahogy a metrón ma sincs. Ebbe a kategóriába tartoznak a vasutasok és a jegyellenőrök is: az elektronikus jegyrendszerek egyre szélesebb körű bevezetésével munkájuk szükségtelenné válik a jövőben.
Mezőgazdasági munkások
Hiába kötődik a gazdaságpolitika egy bizonyos romantikával a mezőgazdasági munkákhoz, a jövőben mind kevesebb és kevesebb munkásra lesz szükség a szektorban. A gépesítettség már ma is előrehaladott, (sok helyütt a traktort már ma is tabletről lehet irányítani) így a kézimunkaigény várhatóan csökken majd az ágazatban, csak olyan területeken maradhat fent, ahol a sérülékeny termények, vagy állatok miatt elengedhetetlen az emberi közreműködés, mint az aszúszemek válogatása a borászatban, vagy a bizonyos gyümölcsfélék betakarítása. De a hagyományos, kapás munkásember éppúgy eltűnik majd, mint ahogy az aratókat is leváltották a kombájnok.