6 tanács, hogyan bánjunk a befektetővel!

A befektetőkkel történő sikeres kapcsolatépítés nem csupán tőkeemeléshez segíti hozzá a vállalkozást, de egyenes utat jelenthet több évig tartó, kölcsönös előnyökkel járó partnerségek felé is. Azonban addig a pontig még sok buktató vár a vállalkozókra, amelyeket érdemes elkerülni.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jó kapcsolat kiépítése a tőkén túl éveken keresztül gyümölcsöző partnerséget hozhat - Kép: SXC

Ahogy az üzletrész-vásárlás egyre népszerűbbé válik, egyre több lehetséges befektető és befektetési célpont keresi a tőkepiacon a számára legmegfelelőbb partnereket, akik sokan saját egyéni szempontjaik alapján döntenek a tőkebevonásról vagy tőkekihelyezésről. (Ez a kérdés több száz magyar cégnél válik hamarosan égetővé!) A jövőbeli befektetői kör sikeres kiépítése érdekében tehát nem árt megfogadni néhány alapvető tanácsot, amelyek betartása nagyobb eséllyel juttatja el a vállalkozót céljai eléréséhez – olvasható a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. blogján található bejegyzésben.

Az első találkozáskor ne csak a pénzről beszéljünk!

Egy régi mondás szerint: ha pénzt szeretnél, kérj tanácsot; ha tanácsot akarsz, kérj pénzt! Igaz ez befektető-kereséskor is, hiszen nem túl bizalomgerjesztő, ha a tőkét kereső vállalkozó rögtön azzal kezdi, hogy mekkora összegre van szüksége. Egy vállalkozó nem várhatja el, hogy a másik fél rögtön az első tárgyaláson beleszeressen a cégébe; a jó üzleti kapcsolathoz idő kell. Érdemes lehet még jóval a cégbővítés előtt egy sor lehetséges befektetővel találkozni pusztán azért is, hogy tanácsot, visszajelzést gyűjtsünk, felkészüljünk a „befektetői viselkedésből”. Így már egészen korán kialakulhat egyfajta bizalom, amire a partnerség épülhet, és közben a befektető látja, hogy tisztelik és elismerik a szakmai tudását. Fontos ugyanakkor, hogy a befektetőhöz már világos elképzeléssel menjünk oda finanszírozási igényeinket illetően is. Az első benyomás fontosságáról és arról, hogy hogyan befolyásolhatjuk azt, itt olvashat részletesen.)

Mutassuk magunkat megbízhatónak!
Az üzleti életben a megbízhatóság kulcsfontosságú tényező, és a megbízhatóság egyik arca a pontosság. Érdemes figyelni rá, ahogy arra is, hogy ha mégsem sikerül, hogyan kommunikáljuk. A Piac & Profit szakértője segít!
A tények elferdítése nem megengedett!

A befektetői tárgyalások során nagyon fontos, hogy mindkét fél tisztában legyen a pontos adatokkal és tényekkel a másik féllel kapcsolatban. Ha egy-egy félrevezető információ később kiderül, az nem csupán a szakmai kapcsolatot teheti tönkre, de magát az üzletet is. Mindennapos dolog, hogy a vállalkozó a cég első bemutatása során kiemel néhány elemet, amelyek a céget a valóságosnál előnyösebb színben tüntetik fel; az viszont már nem elfogadható, ha nyíltan hazudik a befektetőt érdeklő adatokról. Egy profi befektető előbb vagy utóbb rájön a ferdítésre, amelynek a híre hamar elterjedhet befektetői körökben. Ez pedig egyszerűen nem éri meg a kockázatot. (Ettől válik egy cég kívánatos befektetési célponttá!)

Ne szabjunk feltételeket és ne gyakoroljunk nyomást!

Érdemes hagyni, hogy a cég érdemeiről a piac beszéljen, a vállalkozó dolga inkább csak az, hogy útmutatást adjon a befektető számára. Ajánlott például bemutatni a versenytársak eredményeit, majd előadni, hogy a vállalkozó cége szerinte miben teljesít jobban. Az a vállalkozás, amelyik kijelenti, hogy nincs versenytársa, a legritkább esetben kelti komoly cég benyomását, viszont ez alkalmas arra, hogy az egyik legfontosabb ismeret hiányát feltételezze a befektető részéről. Ezen túl, érdemes a vállalkozásunkat még a befektetővel való tárgyalások előtt felkészíteni a későbbi jogi és pénzügyi átvilágításra, a gyors és pontos adatszolgáltatásra és a transzparens működésre. Nem biztos, hogy amit mi a vállalkozásunkról gondolunk, az megegyezik azzal, amit egy külső szakértő lát. Erre az esetre készülni kell, és akár komoly munka árán is változtatni a jelenlegi működésen.

Nem mutatni, éreztetni
A gazdasági válság előtt az árukat harsányan fitogtató ruhák nem keltettek visszatetszést az üzleti szférában. A recesszióval viszont ez is átalakult. Az elegancia fontos, a hivalkodás viszont szigorúan tilos!
Legyünk magabiztosak és határozottak!

Egy vállalkozó legyen magabiztos a vállalkozását illetően. Magabiztosságának alapja a cég, a piac és a termékek valós ismerete. Elérheti célját, ha azt közvetíti, hogy valami olyat tud, amit más nem – persze arrogancia nélkül. Viszont az állítások ne legyenek üresek; mindig közvetítsenek valami lényegeset. A tartalom nélküli nagy szavak inkább bizonytalanságot, mint hozzáértést sugallnak. Egy másik fontos szempont a határozottság: nincs rosszabb, mint amikor a befektető minden feltételét elfogadja a vállalkozás. Ez csak akkor lehet, ha a vállalkozás nem értetette meg a tőkebefektetés formáját, vagy annyira sürgeti a pénz hiánya, hogy bármit elfogadna. Egyik esetben sem lesz olyan befektető, aki beszállna a cégbe. A saját érdekek védelme fontos szempont, de nem egyenlő a saját igazunk makacs ismételgetésével.

Tartsuk a kapcsolatot és adjunk visszajelzést!

A legtöbb befektető az első találkozáskor még nem dönti el, hogy ad-e tőkét egy adott vállalkozásnak. Fontos tehát, hogy miután lezajlott az első tárgyalás, a vállalkozó küldjön visszajelzést, és időről időre informálja a befektetőt a vállalkozását érintő fontos lépésekről és változásokról. Érdemes jeleznie, például, hogy melyek a cég következő lépései, illetve azt is, ha minden a tervek szerint alakul. Ha a befektetőnek lehetősége van arra, hogy nyomon kövesse a vállalkozás fejlődését, sokkal nagyobb eséllyel dönt a befektetés mellett.

Ne égessük fel a hidakat!

Még ha a befektető úgy is dönt, hogy nem fektet be a vállalkozásba, az is lehet pozitív tapasztalat – nem szabad védekezni, megsértődni vagy feldühödni. Sosem lehet tudni, hogy mikor érnek össze újra a vállalkozó és a befektető útjai, ha pedig egyszer már felégettük a hidat, nehéz a visszaút. Fontos, hogy a cégvezető a lehetőségeket nyitva hagyva, a negatív érzéseket félretéve lépjen tovább a sikertelen tárgyalásokon is. Ki tudja, lehet, hogy a következő találkozáskor már a cégvezető lesz előnyösebb helyzetben. Természetesen a tanácsok megfogadása nem jelent egyértelmű garanciát a befektetésre, de bizonyosan megnövelik annak az esélyét, hogy a cég elérje kitűzött céljait.

A hatékony bemutatkozás 3 pontja
Új üzleti kapcsolatok kialakítására, új üzleti partnerek megismerésére remek lehetőséget adnak a szakmai konferenciák, kiállítások, vásárok. Sokan mégsem használják ki ezeket a lehetőségeket kapcsolatépítésre, mert félnek attól a pillanattól, amikor eljön a – sok kisvállalkozót próbára tevő – bemutatkozás rész.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo