Hackeljük meg a növekedést!

Robbanásszerű növekedés minimális pénzráfordítással. Jól hangzik, ugye? Ezt kínálja a legújabb marketing-varázsszó, a growth hacking. Varázslatról azonban nincs szó, sokkal inkább nagyon tudatos elemzésről és némi pimasz ötletességről.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokszor hallani, hogy a jó marketingstratégia nem sprint-, hanem maratoni futás: jócskán be kell fektetni, majd türelmesen várni, hogy a remélhetőleg jól kitalált stratégia gyümölcsözőre forduljon. A kisvállalkozások többségénél azonban erre se pénz, se idő.

A megoldás

A growth hacking, a legújabb marketingőrület – annyira új, hogy még rendes magyar neve sincsen, de nevezhetjük talán növekedésturbónak – a startupszférából tört be a köztudatba. Segítségével gyakorlatilag nulla büdzséből lehet nagyságrendi növekedést elérni. Valójában nem új eszköztár, sokkal inkább új gondolkodásmód: a termék megjelenítése, a fogyasztóknak való bemutatása helyett a konkrét ügyfélszerzésre koncentrál, és így állítja a céget a startupok által áhított hokiütőforma növekedési pályára.

Kép: Sxc

– Az áttörést hozó hack mindenképpen a termék alaptulajdonságaira kell, hogy épüljön. Vagyis szükséges egy kiváló termék, amire valódi fogyasztói igény van – mondja Nagy Dániel, a Lab.Coop partnere.

Ismernünk kell a piacot, a fogyasztók szokásait és vágyait, a kulcs teljesítménymutatókat (KPI – Key Performance Indicator), a vírusegyütthatót, a különböző tesztelési módszereket és még sok más, talán elsőre ijesztőnek hangzó technikát. Gyűjteni kell az adatokat, és elemezni, amit csak lehet. A megszerzett tudás alapján pedig akár a termékünkön is alakítani kell, ha szükséges. Csak ez után következhet a megfelelő eszköz kiválasztása vagy inkább a kitalálása.

A megosztás maga a demokrácia – mondja, akinek bejött a dolog
Az Airbnb alapítója szerint a lakáskiadás nemcsak pénzcsinálás, hanem eszköz új kapcsolatok létesítésére. Minden éjszaka egymillió ember száll meg Airbnb-s otthonban világszerte. Élőben hallottuk a startup mogult.
Körbekerítés és kamu diskurzus

Az egyik legismertebb growth hacking a Facebook trükkje, amit „körbekerítésnek” nevezett a Smart konferencián tartott előadásában Nagy Dániel. Ez a stratégia arra épült, hogy a közösségi oldal az induláskor nem a legnagyobb egyetemeket célozta meg, amelyek saját networkkel rendelkeztek, hanem a környező kampuszokon kezdett terjeszkedni, majd az ismerősök ismerősei révén kerültek be a nagyokhoz, akik viszont addigra alig várták, hogy csatlakozhassanak. A Dropbox annak révén ért el áttörést a felhasználók számában, hogy a meglévőknek további ingyenes tárhelyet ígért, ha az általuk meghívott ismerősök regisztrálnak a rendszerbe. Ezeknek az egykor átütően új ötleteknek a farvizén még ma is sokan vígan lubickolnak.

Mára klasszikusnak tekinthető grow hacking példa az Airbnbhez köthető „városi legenda” is, miszerint az induláskor az akkor piacvezetőnek számító szálláskiadó oldalon jelentettek meg ötazáz, nagyon vonzó bérleményről szóló hirdetést, amire kattintva egy automata válasz érkezett az érdeklődőnek, hogy sajnos, az adott ingatlant már kiadták, de hasonló ajánlatok várják az Airbnb oldalán. A Reddit nevű – itthon nem ismert, de Amerikában nagyon sikeres – közösségi oldal létrehozói pedig az induláskor több száz hamis profilt alkottak, majd beszélgetést generáltak. Így az oldalra érkező első felhasználók úgy látták, hogy a rendszer működik. Bekapcsolódtak a mesterségesen generált diskurzusba, ami így valódivá vált.

Hogy a sok lehetséges eszköz közül végül melyik hozza meg az áttörést, azt nem nagyon lehet előre megmondani. Sokszor épp az újszerű, olykor pimasz, némely ismert esetben a törvényi kiskapukat is kihasználó lehetőség segít.

Sose gondolná, min múlik az eladás
Van élet az online világon túl is! A személyes értékesítés szerepe még mindig nem elhanyagolható. Ha figyelünk néhány finomságra, nagyságrendekkel is hatékonyabbá tehető.
Másnak bejött? Akkor ki kell találni valami újat

Hogy az említett technikákban ma már semmi újdonságot nem látunk, az nem meglepő. A growth hacking jellegzetessége ugyanis, hogy a jól működő taktikái természetes módon elhasználódnak. Valójában igazi growth hacking volt Claude C. Hopkins zseniális ötlete is jó pár évtizeddel ezelőtt: kedvezményre jogosító kuponokat helyezett el egy helyi lapban. Ezzel korábban senki nem próbálkozott, és az ötlet akkor hatalmas üzleti előnyhöz segítette az azt bedobó vállalkozást. Mára viszont lerágott csont. Igazi eredményt csak az eredeti ötlet hoz.

Hogy ez mi lehet, az minden cég esetében más és más, nincs rá recept. A hozzávalók általában egy adag pszichológia, némi technológiai tudás, valamint aprólékos és mindenre kiterjedő mérés és elemzés. A growth hackerek e többféle szaktudás keverékével igyekeznek megtalálni a működő csatornát és modellt. Valójában semmivel sem könnyebb, mint bármelyik hagyományos marketingmódszer, ám azoknál esetleg sokkal hatékonyabb.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo