Jelentősen fellendült az elmúlt években a turizmus, 2010-óta sorra dőlnek a rekordok: minden eddiginél többen indulnak el belföldön, és hazánk egyre népszerűbb a külföldi látogatók körében is. A tavaly elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 nagyszabású célokat fogalmazott meg az ágazatban – például 16 százalékra emelné a turizmus GDP-ben adott arányát –, mindehhez a Kisfaludy Programban immár jelentős források is elérhetőek a hazai vállalkozások számára. A fejlesztési irányokról, az ágazat előtt álló lehetőségekről és kihívásokról Guller Zoltánnal, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatójával beszélgettünk.
Szép eredményeket hozott a turizmusban a tavalyi év. Hogyan értékeli, az idén is hasonlóra számíthatunk?
– Nem csak 2017 volt kiemelkedő a turizmus szempontjából. 2010 óta azt látjuk, hogy a turizmus fellendülőben van. Ez nemcsak hazánkra igaz, hanem világszerte érzékelhető a tendencia, amiből azonban Magyarország jobban kiveszi a részét, mint más régiós országok. A tavalyi év sem volt ebből a szempontból kivétel: a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 7,9, a belföldi vendégeké 5,6 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, a vendégéjszakák számának bővülése így az európai vendégforgalom bővülésének ütemét 1,6 százalékponttal felülmúlta, az uniós tagállamokban ugyanis átlagosan 5,1 százalékos volt a növekedés. Egyetlen év alatt közel kétmillió vendégéjszaka-többletet értünk el. A szállásdíjbevételek 2017-ben összesen 278 milliárd forintot tettek ki, ami 115 százalékos emelkedés 2010-hez képest. Rekordév rekordévet követ a magyar turizmusban. Az idei évben is arra számítok, hogy folytatódik a növekedés: a belföldi turizmust erősíti, hogy nem kevesebb, mint tíz hosszú hétvége lesz 2018-ban, és a külföldi látogatók is egyre inkább érdeklődnek az ország iránt.
– Tapasztalataink alapján a turisták ma már élményt akarnak gyűjteni, márpedig Magyarországon a számtalan kulturális program, a felpörgő gasztronómia, az épített örökség és a természeti szépségek kombinációjában megtalálják, amit keresnek. A másik fontos vonzerőnk a biztonság. Az úti cél kiválasztásánál a fontos tényezők között mindjárt a második helyen áll a biztonság. Az, hogy Magyarország biztonságos desztináció, vitán felül áll, és ez egyre komolyabb tényező a turisták szemében. Aki idejön, az biztonságban érezheti magát, és ez minden felmérés szerint nagyon fontos a hozzánk látogatóknak.
A 2017-es eredmények mennyiben tudhatók be az olyan nagyszabású rendezvényeknek, mint a nyári vizes vb?
– Az ilyen nagyszabású események hatásai elhúzódnak, nem egy év alatt jelentkeznek: Budapest neve a vizes vb alatt sok millió emberhez jutott el, milliók látták az ugrótornyot a Duna partján, milliók követték azokat a posztokat, amiket innen tettek közzé a külföldi látogatók. A vizes vb egyik legfontosabb tanulsága, hogy Budapest képes világszínvonalon lebonyolítani bármilyen nagyságrendű eseményt. A vb alatt egy történelmi rekord is megdőlt: a budapesti szobaárak először előzték meg a bécsieket és a prágaiakat. Egyébként az idén sem maradunk nagyszabású esemény nélkül: március 26-án lesz a Michelin díjátadó gála.
Az interjú teljes formában a Piac & Profit márciusi számában olvasható!