Fellendülőben a netes kereskedelem

Jól szerepelnek a netes kereskedők, egyre jobban és pontosabban fizetnek, valamint csökkent a bedőlési arányuk is. Az elmúlt hónapokban több, a piacon meghatározó kiskereskedelmi lánc indította el online áruházát, és várhatóan lesznek követőik.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Bisnode elemzése szerint az érintett szektor a kedvezőtlen gazdasági környezetben is viszonylag jól szerepelt: a cégek száma megtöbbszöröződött az elmúlt években, az összárbevételük is nőtt, és összesítve nyereségessé váltak. A fizetési magatartásuk is javult, ráadásul a bedőlési arányuk alacsonynak mondható.

Az idén várhatóan még látványosabb bővülést produkálhat az internetes kiskereskedelem, mert két jelentős piaci részesedéssel rendelkező, elsősorban élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozó kereskedelmi lánc, a Tesco és a CBA  is elindította internetes áruházát. Ráadásul a sajtóban megjelent hírek szerint a Media Markt webáruházával is bővülhet a piac, valamint az amerikai központú online kiskereskedelmi óriás, az Amazon.com is elindítja magyarországi szolgáltatását. A nagyobb szereplők megjelenése egyfelől növelheti az online vásárlások népszerűségét, ami várhatóan forgalombővülést eredményez. Ugyanakkor az a tendencia is feltételezhető, hogy a hagyományos kiskereskedők és a webáruházzal nem rendelkező üzletek, az online piacon kialakuló nagyobb verseny miatt, vásárlókat veszítenek.

Forrás: Bisnode

A cégadatokból világosan látszik, hogy az elmúlt években egyre többen léptek be a piacra: 2007-ben több mint 900 cég jelölte meg főtevékenységnek a csomagküldő és internetes kiskereskedelmet, míg 2012-ben a számuk már meghaladta a 2900-at. 2007 és 2011 között a szóban forgó vállalakozások kétharmada számolt be árbevételéről, nyereségéről, így a piaci folyamatok jól leképezhetőek az adatokból.

Óriási potenciál van a vidéki netes vásárlókban
Bár a legtöbb tranzakciót még mindig Budapestről és Pest megyéből indítják, előretörtek a szabolcsiak és a csongrádiak is. Mindkét megyében majdnem másfélszeresére nőtt a vásárlások száma, de az ország nyugati részén, Vasban és Zalában is nyolcvanszázalékos a siker a tavalyi első negyedévhez képest. Sokkal gyakrabban vásároltak január és március között a Hajdú-Bihar, a BAZ és a Győr-Moson-Soproni megyei felhasználók is. Mindez azt bizonyítja, hogy a vidéki netezők hatalmas potenciált jelentenek az e-kereskedelemben. Olyannyira, hogy az adatok szerint a vásárlók immár 70 százaléka nem fővárosi.
2007-ben 475 cég adott beszámolót a teljesítményéről, összesen 25 milliárd forintos bevételt produkáltak abban az évben; 2011-ben pedig közel 1500 társaság szolgáltatott adatokat, ők pedig összesen 72,1 milliárdos összbevételt produkáltak, vagyis négy év alatt megtriplázódott a forgalom. Mivel a cégek száma jelentősen emelkedett, az összárbevétel alakulásánál jobban mutatja a piaci folyamatokat az egy cégre vetített átlagos árbevétel és adózás előtti eredmény változása, ezek az adatok azonban már nem mutatnak egyértelmű bővülést. 2007-ben az egy cégre vetített árbevétel 54 millió forint volt, 2008-ban 10 millióval kevesebb. Érdekes, hogy az elmúlt hat évben a válság miatt jelentős GDP-visszaesést hozó 2009-ben volt a legnagyobb az egy cégre eső forgalom, a Bisnode elemzése szerint abban az évben 84 millió forintot tett ki ez az összeg. 2010-ben 52 millió, 2011-ben pedig 48 millió forintra rúgott a cégenkénti átlagos árbevétel, vagyis utóbbi elmaradt a 2007-es szinttől.

Forrás: Bisnode

Az adózás előtti eredményt nézve kiderül, hogy 2007-ben, 2008-ban és 2009-ben is negatív eredményt értek el a vizsgált cégek, 0,5–1,5 milliárd forint között szóródott az összesített veszteség. 2010-ben fordult a kocka, akkor már 400 millió forintra rúgott az összesített bruttó eredmény, 2011-ben azonban mindössze 5,5 millió volt a teljes adózás előtti nyereség. Egy cégre vetítve az adózás előtti eredmény 2007-ben 3,2 millió forint volt, 2011-ben pedig csak 3700 forintot tett ki, de legalább a pozitív tartományban maradt.

A válság miatt fordultak a vevők a webshopok felé
A 2008-as válság után a vélt vagy valós olcsóságuk miatt fordultak a vevők a webáruházak felé, jelenleg 5-6 ezerre tehető a magyar nyelvű honlappal rendelkező ilyen áruházak száma. A valóban működő, a cégjegyzékben is megtalálható webáruházak száma csak 3600, míg a legalább havonta frissülő termékekkel jelentkezőké már csak 1200. A „létezés feltétele”, hogy a webáruház szerepeljen az ár-összehasonlító oldalakon – derül ki az E-net és az arukereso.hu közös felméréséből.
Az elemzésben szereplő vállalkozások száma az utóbbi években tehát jelentős növekedést mutatott, ezzel párhuzamosan az ellenük indított csőd- és felszámolási eljárások száma közel sem emelkedett azonos ütemben. 2008-ban 6 felszámolási eljárás indult, egy évre rá már 75, 2010-ben pedig 66, ám innentől csökken a tendencia: 2011-ben 55, 2012-ben pedig 41 eljárást jegyeztek fel. Ebből adódóan a csőd- és felszámolási eljárások cégszámhoz viszonyított hányadosából számolt bedőlési mutató is kedvező tendenciát mutat. 2007 és 2012 közötti időszakban 5,84 százalék volt a legmagasabb a mutató, ezt 2009-ben érte el a szektor. 2010-ben is még viszonylag magas szinten, 3,84 százalékon állt a bedőlési index, egy évvel később 2,47 százalékra, tavaly pedig 1,5 százalékra zuhant, utóbbi három érték kedvezőnek számít a statisztikák szerint, a tendencia pedig arra utal, hogy viszonylag stabilan működnek a cégek – kommentálta az elemzést Keleti József, a Bisnode ügyvezető igazgatója.

Forrás: Bisnode

A vizsgált cégek fizetési magatartása is javult. Az átlagos fizetési határidő 2010 és 2012 között körülbelül egy hónap volt, 30-35 nap között mozgott, a fizetési késedelem pedig 12 és 16 nap között szóródott. Kedvezően alakult a határidőben fizetett számlák aránya, 2010-ben még csak közel 49 százalék fizetett időre, addig ez az arány 2012-re már 57,2 százalékra emelkedett.

Webshop-trendek: bővül és változik az online piac
A webshop tulajdonosok 68 százalékánál az elmúlt évben nőtt a forgalom, a vásárlások felénél átlagosan a kosarak mérete is nagyobb lett. A folyamatos fejlesztések mellett ennek a trendnek köszönhető, hogy minden második online felülettel is rendelkező üzlet bevételeinek legalább felét itt éri el.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo