Értekezlet virtuálisan? Miért ne!

Ki mondta, hogy egy csapat csak akkor tud együtt gondolkozni, ha fizikailag is együtt vannak a tagjai? A távolról dolgozás korszakában az ötletelő értekezleteket sem kell az irodában tartani. Ahhoz azonban hogy hatékony legyen a virtuális brainstorming, meg kell tanulni az alapvető szabályait. Elsőre talán bonyolultnak tűnik, de hamar bele lehet jönni. Egy-két próbálkozás, és máris olyan olajozottan zajlanak majd a távoli megbeszélések, mint egykor az irodai meetingek.

Az ötletelőértekezletre általában minden meghívott hatalmas lelkesedéssel érkezik, végül mégis nagyon kevés igazi eredményük lesz ezeknek a gyakran hosszan elhúzódó megbeszéléseknek. A lényeg, hogy egy csomó ember összeül, és ugyanarra a problémára megpróbálnak más válaszokat adni. A játék addig folytatódik, amíg ki nem alakul egy használható megoldás. De mi van akkor, ha a csapat nem egy helyen dolgozik? Muszáj egy szobába ültetni a tagokat? Szerencsére nem! Inkább válasszuk a virtuális ötletelést! (Annál is inkább, mert egy felmérés szerint havi három napot ülünk meetingen ahelyett, hogy dolgoznánk.)

De persze egy személyes brainstorming mederben tartása sem egyszerű, hát még a virtuálisé! Mivel egyre több kis- és középvállalatnál terjed a távmunka, a startupokról nem is beszélve, érdemes megtanulni a távoli ötletelőértekezlet szabályait. Ahhoz, hogy sikeres legyen, először is osszuk három részre!

Kép: Pixabay

1. Állomás: az értekezlet előtt

  • Szerezzük be mindenkitől előre az ötleteit, azért, hogy a konferenciahívás során azonnal az ötletek megvitatásával kezdhessünk!
  • Annak érdekében, hogy a brainstormingot megelőzően mindenkihez eljussanak az ötletek, hozzunk létre egy informális online felületet, amelyhez a csapat minden tagja hozzáfér. Ez lehet akár a Hipchat vagy a Google Doc, de a vállalat belső rendszerén is kialakíthatjuk a helyét. Hagyjunk mindenkit egyedül gondolkodni, csak azt kérjük, hogy az ötletét ossza meg a felületen.
  • A hiedelemmel ellentétben a teljes szabadság nem serkenti a kreativitást. Adjunk határidőt, hogy meddig kell feltölteni az ötleteket. Ez lehet három nap vagy akár egy hét is, témától függően. Hagyjunk elég időt a probléma átgondolására.
  • Érdemes meghatározni azt is, hogy hány ötletet várunk a munkatársainktól egyenként, illetve az ötlet kifejtésének hosszát, például karakterszámban kifejezve. Ösztönözzük kollégáinkat, hogy tömören, világosan fogalmazzák meg az elképzelésüket.
  • Fektessük le a szabályokat! Ez nemcsak keretet ad az ötletelésnek, hanem a biztonságnak is eszköze. A legnagyobb probléma az ötletekkel, hogy könnyű azokat lelőni. Hozzunk olyan szabályokat, amelyek védik és segítik a csapattagok munkáját!
  • Ne vitassuk meg az ötleteket! Ha még az ötletelőértekezlet előtt megvitatjuk bárkivel az adott probléma megoldását célzó elképzelésünket, előfordulhat, hogy máris döntést hozunk anélkül, hogy széles körben beszélgettünk volna a megoldási javaslatról. Csak amikor az összes csapattag együtt van a virtuális térben, beszélgessünk konkrétumokról.
  • Így kezdjünk minden ötletet: „Mi lenne ha…” Ezzel éreztetjük, hogy ez csak egy felvetés, nem konkrét javaslat. Így tét nélkül, a kudarc veszélye nélkül több és merészebb ötletekre számíthatunk, és az ötletgazda sem érzi úgy, hogy védekeznie kellene, hiszen ő nem megoldást mondott, csupán javaslatot tett.
2. A virtuális ötletbörze alatt
  • Ha az előkészítésen túl vagyunk, indulhat a konferenciabeszélgetés. De ezalatt is van néhány szabály, amelyet érdemes betartani, hogy hatékonyabbak legyünk.
  • Jelöljünk ki moderátort! Ahogy a fizikai meetingek hatékonyságának kulcsa a moderátor, a virtuális világban is elengedhetetlen, hogy valaki kézben tartsa a megbeszélést. Máskülönben könnyen előfordulhat, hogy számtalan dolgot megvitatunk, csak épp a konferenciabeszélgetés apropóját adó probléma nem kerül elő. Vagy hogy a konferenciabeszélgetés szereplői egymás szavába vágva akarnak érvényesülni, így végül elsikkadnak egyes gondolatok. Csakúgy, mint amikor a szobában ült a csapat moderátor nélküli megbeszélésen.
  • Öt ötlet, hogyan kommunikáljon hatékonyabban!
    Vannak emberek, akikből úgy kell kihúzni minden szót, mások órákig csacsognak, mégsem derül ki, mit is akarnak mondani valójában. Megint mások cégen belüli hatalmi játszmákat erőltetnek a többiekre, mások pedig zavarukban inkább hallgatnak. A legtöbb vállalkozásban a kommunikáció távolról sem tökéletes, márpedig a zavarok e téren óriási visszaesésekhez vezetnek a hatékonyságban. Van 5 tippünk, hogy javítsunk ezen!
    A jó moderátor mindenkit bevon a brainstormingba, garantálja, hogy minden ötlet elhangzik, a csapat megvitatja azokat, és döntés is születik a felvetés további életéről.
  • Bemelegítéssel kezdjünk! Ha két ember beszél telefonon, a beszélgetés első néhány percében igyekeznek felvenni a fonalat. Ha többen vannak vonalban, ez az „összerázódási idő” sokkal tovább tart. Ezt kalkuláljuk bele, és adjunk időt egymás üdvözlésére.
  • Kezdjük a legtetején! Ha túl vagyunk a bemelegítésen, térjünk az üzletre. A moderátor és a csoportvezető döntése, hogy a korábban feltöltött ötleteket milyen módon dolgozzák fel. A struktúrát mindenkivel közölni kell, aztán jöhet az első ötlet.
  • Határozzunk meg időkorlátot! A konferenciahívások – induljanak bármilyen okból – órákig is tarthatnak. A parttalan beszélgetés helyett ösztönzőbb, ha korlátozzuk az időtartamot, még akkor is, ha esetleg kimarad egy-egy ötlet. Kijelenthetjük, hogy legkésőbb 2 óra után a csapat eldönti, hogy mi lesz a következő lépés.
  • Ha mégis kiderül, hogy egy kimaradt ötlet működik, összehívhatunk újabb ötletelőértekezletet. Ekkor már nincs szükség a bemelegítésre, azonnal a témára térhetünk.
3. A virtuális ötletbörze után
  • Az ilyen megbeszéléseken a csapatnak egy dolga van: a meeting végére el kell dönteniük, hogy mely ötletekkel fognak továbbdolgozni a konferenciahívás után. A moderátor vagy a csapatvezető küldjön ki egy memót a megbeszélésen elhangzottakról. Legyen egy ellenőrzőlista az összes megvitatott ötletről, írjuk le, hogy kire milyen feladatot osztottunk ki, és minden mást, ami a konferenciabeszélgetésen elhangzott és fontos.
Ha eljutottunk idáig, a csapat virtuális ötletbörzéje sikeres volt. Folytatódhat a munka!

A cikk az alábbi bejegyzés alapján készült.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo