„A teljes magyar energiapiac mintegy kétharmadát kitevő ipari fogyasztók piaca az elmúlt tíz évben mintaszerű fejlődésen ment keresztül a liberalizáció után – vélekedett a Piac & Profitnak dr. Uzonyi Zoltán a Magyar Energiakereskedők Szövetségének (MEKSZ) elnöke. Egyre több kereskedő lépett be ugyanis a szolgáltatók oldalán, ami egyre élesebb árversenyhez, egyre professzionálisabb ügyfélkiszolgáláshoz vezetett el – és egyre több fogyasztó döbbent rá erre a lehetőségre, és arra, hogy ebből a versenyből akár profitálhatnak is.
„Kereskedőként évről évre azt tapasztaljuk, hogy ahogy egyre élesebb a verseny, úgy egyre tudatosabbak a vállalkozások, hogy ezt kihasználhassák. Egyre többen fordulnak tanácsadókhoz, egyre többen tendereztetnek kereskedőket és ezeken a tendereken egyre több kereskedő vesz részt” – hangsúlyozta a MEKSZ elnöke.
A villamosenergia piacon összesen 167 engedélyezettből jelenleg is 25-30 aktív kereskedő folyamatosan versenyez a felhasználók kegyeiért, hasonlóan a földgáz piacához, ahol szintén mintegy 30 szolgáltató ajánlataiból válogathatnak a fogyasztók.
Jelenleg a magyar ipari felhasználók mintegy 75 százaléka évről-évre köt szerződést, (jellemzően naptári évre) egy energiakereskedőnek tehát évről évre meg kell küzdenie a fogyasztóiért, így a szolgáltatók csak folyamatos fejlesztéssel képesek lépést tartani a versennyel – legyen szó a számlázási folyamatokról, ügyfélkezelésről, ügyfélszolgálatról, vagy tanácsadásról – hiszen nem csak ellátással, hanem szolgáltatáscsomaggal is versenyeznek. A szerződések lejártakor meghirdetett tenderek eredményétől függően évente a vállalkozások 30 százaléka vált szolgáltatót, ami mintegy százezer gazdasági szervezetet jelent – jellemzően kis-és középvállalkozásokat.
„Nem véletlenül fókuszálnak a szolgáltatók egyre inkább erre a szektorra, az a tapasztalatunk ugyanis, hogy a kisebb cégek is egyre tudatosabbak, azaz egyre több kisebb cég döbben rá a kereskedőváltás lehetőségére” – hangsúlyozta dr. Uzonyi Zoltán. Természetesen nem éri meg mindenkinek évente váltania: azok a kkv-k és mikrovállalkozások, amelyek nem energiaintenzív tevékenységet végeznek és nem a szabadpiacon, hanem az egyetemes szolgáltatáson belül jutnak energiához, inkább nem élnek ezzel a lehetőséggel.
„Még mindig elsősorban az ár motiválja a fogyasztókat a kereskedőváltásban, azaz a minél olcsóbb ajánlatokat keresik, azonban egyre inkább jellemzőek a motivációs tényezők között azok a plusz szolgáltatások, amelyeket a kereskedők nyújtanak” –hangsúlyozta Uzonyi Zoltán. Az elérhető árelőny ugyanis egyre csökken: míg néhány évvel ezelőtt még akár két számjegyű százalékos költségcsökkentést is el lehetett érni versenyeztetéssel, addig 2015-ben maximum egy számjegyű százalékos árelőnyt élvezhet a fogyasztó. „Az így megtakarítható összeg már nem mindig jelent megfelelő csáberőt a váltásra, így a kereskedők egyre innovatívabb, egyre komplexebb szolgáltatásokat kínálnak a vállalkozásoknak” – mondta a szakember.
Egyre több szereplő lép piacra kacsolódó szolgáltatással: világítás korszerűsítéssel, energiaauditttal, megújuló energiaforrásokra alapozott csomagokkal (hőszivattyú és napenergia) de arra is van példa, hogy az energiakereskedő cég a háztartási meghibásodásokra nyújt biztosítást, illetve ingyenes karbantartást a csomag részeként. Ez a jelenség elsősorban a kkv- és a lakossági szegmensben releváns, hiszen a nagyfogyasztók ezekre a fejlesztésekre saját forrásokat fordítanak, a termékcsomagok fejlesztésének az elsődleges célpontja tehát a kkv-szektor.
Menő a zöld
A szakember elmondása szerint a kereskedők egyre komolyabb érdeklődést tapasztalnak a zöld bizonyítványokkal tanúsított megújuló energiaforrásból származó villamos energia termékek iránt. Egyre több olyan szereplő van, akinél az egyik döntő szempont, amikor kereskedőt választ, hogy milyen forrásból veheti a villamos energiát.
Uzonyi Zoltán szerint hasonló tendencia érzékelhető az energiahatékonyság területén: a kereskedők – bár látszólag ellenérdekeltek – igyekeznek lehetőségként felfogni ezt a változást, igyekeznek olyan termékekkel előállni a piacon, ami segíti a felhasználók energiahatékonysági törekvéseit. Ilyenek a szolgáltatók által kínált okosmérők, ESCO típusú szolgáltatások, mint az energetikai audit, illetve komplett energiahatékonysági programok végrehajtásához nyújtott szakmai és akár pályázati segítség.
„Száz százalékban nem lehet uralkodó a zöld energia, de helye van és egyre nagyobb mértékben lesz helye a megújuló energiaforrásoknak vevői oldalon. Azzal nem számolhatunk, hogy a kkv-szegmensben egyeduralkodóvá válik, kiegészítőként viszont nagyszerű lehetőséget kínál. Ebben a szegmensben komoly lehetőségek vannak és akár a változó jogszabályi környezet, akár a sorra megnyíló uniós források hatására, de komoly fellendülésre számíthatunk” – vélekedett Uzonyi Zoltán.