A magyar energiapiac liberalizált, azaz 2008-tól már gyakorlatilag minden cég szabadon választhat szolgáltatót akár villamos energiát, akár földgázt venne.
„A teljes magyar energiapiac mintegy kétharmadát kitevő ipari fogyasztók piaca az elmúlt tíz évben mintaszerű fejlődésen ment keresztül a liberalizáció után – vélekedett a Piac & Profitnak dr. Uzonyi Zoltán a Magyar Energiakereskedők Szövetségének (MEKSZ) elnöke. Egyre több kereskedő lépett be ugyanis a szolgáltatók oldalán, ami egyre élesebb árversenyhez, egyre professzionálisabb ügyfélkiszolgáláshoz vezetett el – és egyre több fogyasztó döbbent rá erre a lehetőségre, és arra, hogy ebből a versenyből akár profitálhatnak is.
„Kereskedőként évről évre azt tapasztaljuk, hogy ahogy egyre élesebb a verseny, úgy egyre tudatosabbak a vállalkozások, hogy ezt kihasználhassák. Egyre többen fordulnak tanácsadókhoz, egyre többen tendereztetnek kereskedőket és ezeken a tendereken egyre több kereskedő vesz részt” – hangsúlyozta a MEKSZ elnöke.
A villamosenergia piacon összesen 167 engedélyezettből jelenleg is 25-30 aktív kereskedő folyamatosan versenyez a felhasználók kegyeiért, hasonlóan a földgáz piacához, ahol szintén mintegy 30 szolgáltató ajánlataiból válogathatnak a fogyasztók.
Jelenleg a magyar ipari felhasználók mintegy 75 százaléka évről-évre köt szerződést, (jellemzően naptári évre) egy energiakereskedőnek tehát évről évre meg kell küzdenie a fogyasztóiért, így a szolgáltatók csak folyamatos fejlesztéssel képesek lépést tartani a versennyel – legyen szó a számlázási folyamatokról, ügyfélkezelésről, ügyfélszolgálatról, vagy tanácsadásról – hiszen nem csak ellátással, hanem szolgáltatáscsomaggal is versenyeznek. A szerződések lejártakor meghirdetett tenderek eredményétől függően évente a vállalkozások 30 százaléka vált szolgáltatót, ami mintegy százezer gazdasági szervezetet jelent – jellemzően kis-és középvállalkozásokat.
„Nem véletlenül fókuszálnak a szolgáltatók egyre inkább erre a szektorra, az a tapasztalatunk ugyanis, hogy a kisebb cégek is egyre tudatosabbak, azaz egyre több kisebb cég döbben rá a kereskedőváltás lehetőségére” – hangsúlyozta dr. Uzonyi Zoltán. Természetesen nem éri meg mindenkinek évente váltania: azok a kkv-k és mikrovállalkozások, amelyek nem energiaintenzív tevékenységet végeznek és nem a szabadpiacon, hanem az egyetemes szolgáltatáson belül jutnak energiához, inkább nem élnek ezzel a lehetőséggel.
„Még mindig elsősorban az ár motiválja a fogyasztókat a kereskedőváltásban, azaz a minél olcsóbb ajánlatokat keresik, azonban egyre inkább jellemzőek a motivációs tényezők között azok a plusz szolgáltatások, amelyeket a kereskedők nyújtanak” –hangsúlyozta Uzonyi Zoltán. Az elérhető árelőny ugyanis egyre csökken: míg néhány évvel ezelőtt még akár két számjegyű százalékos költségcsökkentést is el lehetett érni versenyeztetéssel, addig 2015-ben maximum egy számjegyű százalékos árelőnyt élvezhet a fogyasztó. „Az így megtakarítható összeg már nem mindig jelent megfelelő csáberőt a váltásra, így a kereskedők egyre innovatívabb, egyre komplexebb szolgáltatásokat kínálnak a vállalkozásoknak” – mondta a szakember.
Egyre több szereplő lép piacra kacsolódó szolgáltatással: világítás korszerűsítéssel, energiaauditttal, megújuló energiaforrásokra alapozott csomagokkal (hőszivattyú és napenergia) de arra is van példa, hogy az energiakereskedő cég a háztartási meghibásodásokra nyújt biztosítást, illetve ingyenes karbantartást a csomag részeként. Ez a jelenség elsősorban a kkv- és a lakossági szegmensben releváns, hiszen a nagyfogyasztók ezekre a fejlesztésekre saját forrásokat fordítanak, a termékcsomagok fejlesztésének az elsődleges célpontja tehát a kkv-szektor.
Menő a zöld
A szakember elmondása szerint a kereskedők egyre komolyabb érdeklődést tapasztalnak a zöld bizonyítványokkal tanúsított megújuló energiaforrásból származó villamos energia termékek iránt. Egyre több olyan szereplő van, akinél az egyik döntő szempont, amikor kereskedőt választ, hogy milyen forrásból veheti a villamos energiát.
Uzonyi Zoltán szerint hasonló tendencia érzékelhető az energiahatékonyság területén: a kereskedők – bár látszólag ellenérdekeltek – igyekeznek lehetőségként felfogni ezt a változást, igyekeznek olyan termékekkel előállni a piacon, ami segíti a felhasználók energiahatékonysági törekvéseit. Ilyenek a szolgáltatók által kínált okosmérők, ESCO típusú szolgáltatások, mint az energetikai audit, illetve komplett energiahatékonysági programok végrehajtásához nyújtott szakmai és akár pályázati segítség.
„Száz százalékban nem lehet uralkodó a zöld energia, de helye van és egyre nagyobb mértékben lesz helye a megújuló energiaforrásoknak vevői oldalon. Azzal nem számolhatunk, hogy a kkv-szegmensben egyeduralkodóvá válik, kiegészítőként viszont nagyszerű lehetőséget kínál. Ebben a szegmensben komoly lehetőségek vannak és akár a változó jogszabályi környezet, akár a sorra megnyíló uniós források hatására, de komoly fellendülésre számíthatunk” – vélekedett Uzonyi Zoltán.