E-útdíj: áthárították!

Éves szinten mintegy egy százalékkal emelheti az élelmiszerárakat a július 1-jén bevezetett útdíj. A drágulás mérsékeltnek tekinthető annak fényében, hogy a fuvarozó cégek szinte teljesen áthárították a többletköltségeket a megrendelőikre, és a jelentős szállítási igényű élelmiszer-feldolgozó ipar szereplői is emelték átadási áraikat.

Drágul az életünk az útdíj miatt - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

A fuvarozók: áthárítják

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) tagsága döntő részben teljes vagy ahhoz közeli mértékben áthárította az e-útdíj bevezetése miatti többletköltséget a megrendelőkre. Karmos Gábor, az egyesület főtitkára szerint ez közgazdaságilag teljesen természetes dolog, hiszen a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre július 1-jétől kivetett használattal arányos útdíj hatása számukra körülbelül olyan, mint ha az üzemanyagárak egyik napról a másikra a duplájukra nőttek volna.

– A nemzetközi szállítást végző fuvarozók kiadásai átlagosan 5–10, míg a belföldi fuvarozóké akár 20–30 százalékkal is emelkedtek. A költségnövekedés jobban érinti azt a fuvarozót, aki rendszeresen gyorsforgalmi utakon szállít, mint azt, aki inkább főúton, mert az e-útdíj kilométerenkénti mértéke ez utóbbiak esetében jóval kisebb – magyarázta Karmos Gábor, és hozzátette: egyes megrendelők – ha autópálya és főút is rendelkezésre áll az áru elszállítására – inkább a főutakra érvényes, alacsonyabb mértékű útdíjjal emelt fuvardíjat választják.

Egy átlagos kamion esetében a Budapest–Pécs között teljesített fuvar gyorsforgalmi úton 17 ezer, míg főúton 11 ezer forintos útdíjat jelent. Hogy a fuvarozók mennyire tudják csökkenteni az üres futásokat az útdíjköltség minimalizálására? Az MKFE főtitkára erre elmondta: ennek átlagmértéke 18 százalékot tesz ki – vagyis adott hónapban futott 11 ezer 800 kilométerből 10 ezret megy rakottan a jármű. Ezt már nemigen lehet lejjebb vinni.

Míg korábban az úthasználati díj a fuvarozók összköltségének 1-2 százalékát tette ki, addig ma a belföldi fuvarozók esetében – az üzemanyagok után – ez a második legnagyobb elem, meghaladva a bér- és a járművekkel kapcsolatos költségek mértékét. A nemzetközi fuvarozóknál – az üzemanyag- és a külföldi vám- és autópályadíjak után – a harmadik.

E-útdíj: fegyver a NAV-nál – pajzs az adózónál
A teherforgalmat érintő elektronikus útdíj bevezetésével párhuzamosan a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közvetlen törvényi felhatalmazást kapott, hogy az útdíjfizetéssel kapcsolatos adatokhoz hozzáférjen, és azokat átvegye.
A feldolgozók: megszenvedik

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) már az útdíj július 1-jei bevezetése előtt közölte, hogy a megnövekvő szállítási költségek miatt az ágazat szereplői kénytelenek lesznek az átadási árakat növelni.

– Az útdíj bevezetése körüli időszakban a baromfiszektorban érdekelt termelőknek, feldolgozóknak néhány százalékkal sikerült emelniük átadási áraikat – mondta a Baromfi Termék Tanács (BTT) elnöke, Csorbai Attila, aki szerint a szolid mértékű áremelés, amit a keresleti piac tett lehetővé, csak részben kompenzálta az akkor már több mint fél éve rendkívül magas takarmányárakat és az útdíj miatt megnövekvő költségeket.

A BTT elnöke szerint az útdíj átlagosan 5–10 százalékkal emelte a baromfi termékpálya szereplőinek önköltségét. A költségnövekedés az ágazatban több ponton is jelentkezik, és egy adott termékpálya esetén akár 7-szeres díjtételfizetést is okozhat, ugyanis a baromfihús, mielőtt a tojásból feldolgozott termék lesz, és a boltok polcaira kerül, több száz kilométert utazik.

– Egy élő csirke kilónkénti felvásárlási ára jelenleg mintegy 290 forint, ebből 4–10 forintos az útdíjköltség. A feldolgozott termékek esetében ez tovább halmozódik. Például a csirkecomb árában az útdíj 5 százalék körül van. A fajlagosan alacsonyabb árú termékeknél nagyobb arányú az útdíjköltség: a farhát nettó átadási árában ez a költségtétel több mint 10 százalékos arányt ér el.

Így lehet olcsóbb a fuvarozás
A szállítmányozó cégek becslése szerint egy fuvar teljesítése közben az összes költség legnagyobb hányadát még mindig az üzemanyag emészti fel, de egyre komolyabb tételt jelent a sofőr munkabére és az e-útdíj is. A költségek akár 20 százalékkal is mérsékelhetők a korábbinál szervezettebb közlekedéssel, valamint a megfelelő flottakövető szolgáltatás megválasztásával.
– Számításaink szerint – tette hozzá az MKFE főtitkára – a fogyasztói árak átlagosan 1,1-1,3 százalékkal, a szállításigényes élelmiszerek és építőanyagok árai ennél valamivel nagyobb mértékben is nőhetnek az útdíj hatására. A különböző termékek árának átlagosan mintegy 10 százaléka a logisztikai költség, amelynek fele az akár 30 százalékkal is növekvő fuvardíj.

A kereskedők: minimálisan emelnek

Nyáron az ÉFOSZ azzal kalkulált, hogy egyes élelmiszerek esetében drasztikus, akár 30 százalékos is lehet a drágulás mértéke az útdíj miatt. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint azonban átlagosan 1 százalékkal emelkedhetnek az árak éves szinten.

– A második félévben 75 milliárd forint bevételre számít a kormányzat az útdíjból, ami a cégek költségeiként biztosan beépül majd az árakba, de csak egy része csapódik le a kereskedelemben, illetve az élelmiszeriparban, hiszen más gazdasági ágazatokat, például az építőipart is érinti az útdíj. A nagy kereskedelmi üzletláncok maguk végzik a logisztikai áruterítő tevékenység egy részét, így tudjuk, mit jelentenek a szállítási költségek, ezért mondjuk azt, hogy összességében átlagosan egy százaléknál több nem lehet az útdíj áremelő hatása – reagált Vámos György.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo