Az induló vállalkozások egyik legfontosabb problémája, hogy a pénzáramlásukat (cash-flow) képtelenek kordában tartani. Pedig éppen ez az egyik legfontosabb szempont, amelyet szem előtt kell tartani. Miközben természetesen fontos a brandépítés, a Facebook-marketing és az ügyfélkezelés is. Mindig ügyelnünk kell arra, hogy elegendő pénz folyjon be a kasszába, hiszen anyagi források nélkül kár is aggódnunk a többi miatt.
Ha a vállalkozás már beindult, és növekedni kezd, komoly veszélyek jelentkeznek: gyakori példa, hogy a költségek elszabadulnak, miközben a vevők elmaradnak a számlák kifizetésével. Többek között ez is az egyik oka annak, hogy a legtöbb vállalkozás a tizedik életévét sem éri meg. Ezért most bemutatunk néhány tippet, amelyek segítségével elkerülheti, hogy pénz nélkül maradjon.
Tartsuk a szemünket a költségeken!
Habár a leárazásokkal, akciókkal sok új ügyfelet szerezhetünk, ha veszteséggel értékesítjük termékünket, azzal hosszú távon nem sokra megyünk. A legtöbb ügyfél ugyanis csak az alacsony áraink miatt vásárolja meg a termékünket, nem pedig annak valódi értéke miatt, ezért ha már nem nyomott áron értékesítjük, ezeket az ügyfeleket el is veszítjük. Ráadásul a leárazás káros árversenyt is elindíthat, ha versenytársaink észreveszik, hogy ügyfeleik hozzánk pártolnak – ezt pedig kevés cég éli túl. Ezért inkább kerüljük az akciós árakat, vagy ha mégis bevetjük ezt a fegyvert, ügylejünk arra, hogy legalább minimális nyereségünk legyen az árun.
Ne szaladjon el velünk a ló!
Ha beindul az üzlet, és sorra jönnek a megrendelések, őrizzük meg a nyugalmunkat! Óvatosnak kell maradni, mert a hirtelen megnövekedett bevételt be is kell szedni, és addig nem szabad az eredményre építkezni, vagyis tovább beruházni, osztalékot kivenni, amíg valamennyi költség, alvállalkozó, adó és adóelőleg nem lett kifizetve.
Ha dolgozunk, de nem kapunk elegendő pénzt a munkáért ahhoz, hogy a cég fenntarthatóvá váljon, bővülni tudjon, akkor valamit változtatnunk kell. Ennél is rosszabb eset, ha elvégzünk egy munkát, vagy leszállítjuk az árut, amit megrendeltek, és várjuk, hogy a vevő fizessen. Aki – mint utóbb kiderül – nem fizet. Néhány ilyen rosszul megkötött üzlet elegendő lehet ahhoz, hogy egy vállalkozást padlóra küldjön. A nemfizető ügyfelekkel többféleképpen is elbánhatunk (itt olvashatja szakértőnk tanácsait a témában), ám mindig vizsgáljuk meg, csak késik-e, vagy nem is fog fizetni. Az előbbi esetben a fizetési felszólítások és a napi költségátalány átterhelésével gyakorolhatunk nyomást, az utóbbi esetben pedig forduljunk faktoringcéghez.
Kapcsoljunk szolgáltatást a termékhez!
Még ha akciózni általában nem is éri meg, a termék értékének növelése mindig nyerő stratégia. Ennek pedig a legolcsóbban – és sokszor a legegyszerűbben – kivitelezhető módja, ha a termékhez szolgáltatást adunk (vagy viszont). Ez a gyakorlat igen elterjedt például az autóértékesítésben: adhatunk roncsprémiumot (a használt eszköz beszámítása), ingyenes helpdesket stb. Ez a módszer azért működik vevőmágnesként, mert az ügyfél úgy érzi, nálunk lényegesen többet kap a pénzéért, miközben ez számunkra minimális költséggel jár, tehát pozitív hatással van a cash-flow-ra. Ráadásul értékesíthetünk plusz fizetős szolgáltatásokat is, például karbantartást, supportot stb.
A legjobb ügyfél a visszatérő ügyfél: ezt az örök igazságot a legtöbb magyar cégvezető még nem tanulta meg. Fontos, hogy bátorítsuk az ügyfeleinket, hogy újra nálunk vásároljanak, újabb évre szerződést kössenek velünk, stb. Indítsunk hűségprogramot, adjunk kedvezményt az újravásárlónak – vagy szerződéshosszabbítónak. Éppen ennek ellenkezőjét művelik a biztosítótársaságok a kötelező kampány során Magyarországon: nem becsülik meg azokat, akik nem mondták fel a szerződésüket, hanem éppen ellenkezőleg, nekik árat emelnek, ezzel szinte bátorítva őket, hogy a következő évben mindenképpen váltsanak. Ne kövessük el ezt a hibát!
Értékesítsünk előre!
Főként a videojáték-fejlesztők folytatják ezt a gyakorlatot: a még el sem készült terméket már jó előre, jelentős kedvezménnyel megrendelhetik az ügyfelek. Sok esetben még kedvezményt sem kell adniuk: elég, ha az előrendelőknek néhány nappal korábban teszik elérhetővé a terméket. Ez a gyakorlat egyértelműen jó hatással van a cash-flow-ra, hiszen így elkerülhetjük a késő vagy nemfizető ügyfelekkel történő vesződést, megfelelően felmérhetjük a piaci igényeket, így nem esünk abba a hibába, hogy egy népszerűtlen termékből túl sokat gyártunk.