Akár harmadával is csökkenti az árufeltöltéssel kapcsolatos élőmunka-igényt – és az ezzel kapcsolatos költségeket – a kiskereskedelmi üzletekben az ún. polcrakész vagy más néven árukész (shelf ready packaging, röviden SRP) csomagolások alkalmazása. Polcrakész csomagolásnak nevezzük azokat a csomagolás típusokat, amelyeket kifejezetten azzal a céllal terveztek, hogy felgyorsítsa az áruk kihelyezését a boltokban. Jellemzően hullámkartonból, eltávolítható tetővel készülnek, a doboztető eltávolításával a termék és a kínáló alj együtt, átrakodás nélkül kerülhet a polcokra. Ezek a kínálók ugyanakkor reklámfelületet is kínálnak.
Az SRP csomagolások észrevétlenül kezdték meg térhódításukat az áruházakban, de a diszkontláncokban mára szinte teljesen kiszorították a hagyományos csomagolásokat. Hasonló folyamatok zajlanak a kiskereskedelem más területein is.
A Federation of Corrugated Board Manufacturers (FEFCO) szakértőinek becslése szerint jelenleg a diszkontláncoknál kapható termékek mintegy 90 százalékát kínálják SRP csomagolásban, míg a kiskereskedelem más szektoraiban a polcrakész csomagolások részaránya 40 százalék körül mozog – közölte a Rondo Hullámpapír Kft.
Az innovatív csomagolások nyújtotta versenyelőnynek is köszönhető, hogy a diszkontláncok piaci részesedése folyamatosan nő. „A boltoknak költségszempontból elsődleges fontosságú, hogy az árut a lehető legkevesebb eladó, a leggyorsabban, és a vásárlókat a legkevésbé zavarva legyen képes a polcokra kihelyezni. Ebben kínálnak segítséget számukra a csomagolóiparban kifejlesztett új megoldások” – fogalmazott Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. Mindezt a gazdasági adatok is alátámasztják: a legnagyobb, kontinens szerte ismert diszkontláncok szakértői a 2015 és 2020 közötti időszakban európai szinten évi 3,5–5 százalékos növekedésre számítanak. Ez kétszerese a kiskereskedelmi szektor egészében várható évi 2 százalékos növekedésnek.
A kereskedelmi láncok részéről egyszerre elvárás, hogy a csomagolás legyen praktikus, erős, valamint esztétikus. Ugyanis a csomagolás nem csak védi az árut, hanem jó felületet kínál az értékesítés támogatására is. „A csomagolás az egyik legjobb eszköz arra, hogy a gyártók és forgalmazók az adott termék megvásárlására ösztönözzék a fogyasztókat. Ugyanis a csomagolás a legjobban kihasználható felület az áruval kapcsolatos vevői érzelmek befolyásolására, valamint az adott termék pozicionálására és a márkaépítésre” – fejtette ki a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető hangsúlyozta: több felmérés is megerősítette, hogy fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el a fogyasztóknál, így a csomagolás milyensége különös jelentőséget kap a bevásárlások során.
Ez a másik oka annak, hogy az elmúlt időszakban kiugróan nőtt az érdeklődés az áruházláncok részéről az SRP csomagolások iránt. „A polcrakész csomagolások az élelmiszeriparban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, ahol különösen fontos, hogy egyszerre legyen látható a termék, és tegye azt minél vonzóbbá a csomagolás” – mondta Sigray Mária.