Már maga a potenciális partnerekkel való kapcsolatfelvétel sem egyszerű feladat, különösen akkor, ha magyarországi képviselettel nem rendelkező vállalatról van szó. Az esetleges kulturális különbségek, nyelvi korlátok már nem jelentenek akkora akadályt, ám nem mindegy, milyen körülmények között, miként tudja megmutatni magát az adott vállalat vagy termék - hangzott el a Joint Venture Szövetség (JVSZ) és a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) „Sikeres beszállítói modellek és tapasztalatok” néven tartott közös konferenciáján.
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) éppen ezt a híd szerepet igyekszik betölteni a hazai beszállítói kör és lehetséges partnerei között. Dr. Kerekes György HITA elnök-helyettes elmondása szerint nem is kevés sikerrel, a Hivatal évi közel 3600 vállalat részvételével zajló 600 rendezvénye, illetve a szervezet által lebonyolított mintegy 1800 személyes tanácsadás az elmúlt 3 évben 63,7 millió eurós exportbővülést eredményezett. A Nemzeti Külgazdasági Hivatal emellett több mint 40 külföldi vállalat Magyarországra csábításában vállalt tevékeny szerepet. Az ágazatok között nem meglepő módon továbbra is az autó- és az elektronikai ipar vezet, de egyre jelentősebb arányt képviselnek a különféle élelmiszeripari beruházások és a szolgáltató központok (Shared Service Center) is. Az elnök-helyettes szerint a sikerekben jelentős szerepe volt a hazai beszállítói háttérnek, mely egyre színvonalasabb, felkészültebb, ez pedig óriási versenyelőnyt jelent.
Különösen érdemes körülnézni a különféle pályázati források között, a jövő évben induló új 7 éves uniós költségvetési időszak ugyanis számos pozitívumot hoz majd a kkv-k számára. A leglényegesebb fejlemény, hogy mintegy 60 százalékkal nő majd a közvetlenül a vállalkozásokat megcélzó támogatások mértéke, továbbá a vissza nem térítendők mellett a finanszírozási források is kibővülnek majd különféle hiteltámogatások, illetve kockázati tőke és célzott tőke programok bevonása által.
Az EXIMBANK az exportőrök magyar beszállítói számára is számos finanszírozási megoldást kínál. Kabai Éva, az EXIMBANK szakértője, a beszállítói konstrukciók bemutatásánál elmondta, hogy fontos a kereskedelmi banki partnerekkel történő együttműködés, amely egyre nyitottabbá vált.
Ez nem működhet az alapvetően szükséges feltételek, például a kívánatos minőségbiztosítási rendszerek, a megfelelő mértékű rugalmasság, türelem és pontosság biztosítása nélkül, de ezen túlmenően is folyamatos fejlesztési invesztícióra van szükség termék-, és partnerszinten egyaránt. Mindenképpen érdemes részt venni a különféle piacra lépést segítő programokban, így például az MNKH, a HITA és a Magyar Külgazdasági Szövetség új, Kiemelt Beszállítói Programjában, melyek a már valamilyen szinten bizonyított beszállítók magasabb szintre emelését segíti elő stratégiai piaci információkkal, szakértői segítséggel, kapcsolatépítéssel.
A beszállító mellett azonban a nagyvállalatra is komoly felelősség hárul abban, hogy hosszú távú, kölcsönösen előnyös kapcsolat alakuljon ki. Ahogy Nyeste Zsolt, a Grundfos Magyarország Gyártó Kft. vezető beszállító fejlesztő mérnöke fogalmazott, egy cég csak akkor lehet fenntarthatóan sikeres, ha beszállítói is azok. A partneri kapcsolatok ehhez szükséges elmélyítése számos formában történhet, a legjellemzőbb fejlesztési együttműködések mellett akár a beszállítók egymás közti kommunikációjának elősegítésével, a jó, bevált gyakorlatok bemutatásával, terjesztésével. Csak így érhető el, hogy az igényeket proaktívan kezelő, rugalmas, folyamatosan fejlődő, megbízható és kevésbé beszállítói kör alakuljon ki, melyre akár a nagyvállalat további fejlődése is alapozható.