Ki felel a kárért?
A KRESZ szabályai szerint minden esetben a szabálytalanságot elkövetőt terheli az ezért járó büntetés függetlenül attól, hogy kinek a tulajdonában van a gépjármű. Az autóban keletkezett kárt viszont alapesetben az autó tulajdonosa, tehát a cég fizeti - kivéve, ha a kár a munkavállaló szándékos vagy gondatlan károkozásából fakad. A viszonylag puha szabály miatt nem árt szerződésben tisztázni, hogy mely károk esetén kell az anyagi felelősséget az autó vezetőjének viselnie és mikor vállalja át azt a tulajdonos. A munkáltató a kártérítési igényét bíróság előtt tudja érvényesíteni, azaz a bíróságtól kérheti a munkavállaló kártérítésre kötelezését.
Nem vezető állású munkavállaló esetében gondatlan károkozás esetén a kártérítés maximális mértéke négyhavi távolléti díjának az összege. Nem vezető állású munkavállaló esetében csak a szándékos és súlyosan gondatlan károkozás esetén, vezető állású munkavállaló esetében ugyanakkor – a szándékos és súlyosan gondatlan károkozáson túlmenően – a gondatlan károkozás esetén is a teljes kárt kell megtéríteni. További részleteket itt talál.
A céges autóval történt munkabaleset minősülhet üzemi balesetnek, amennyiben a használat a munkavégzéshez kapcsolódóan történt. Nem üzemi baleset viszont az engedély nélkül "kölcsönvett" vállalati autóval, a "feketefuvar" alkalmával, de a kiküldetés esetén nem a munkáltató által engedélyezett jármű igénybevétele során bekövetkezett baleset sem. (A munka- vagy üzemi balesetek esetén legfontosabb 5 teendőt itt találja!)
Szükséges papírok
A cégtulajdonosnak, vagy az autó használójának - a káresemény bekövetkezése után - először azt a biztosítót kell tárcsáznia, ahol a casco-t kötötte a cég. Ha olyan autóval történt a baleset, amelyen még hitel van, akkor a hitelintézetet is értesítse, mert a bank ebben az esetben közvetlenül a biztosítótársasággal számol el a kárról és például totálkár, vagy lopás esetén a hitel lezárása után, a fennmaradó kártérítési összeget fizeti ki az ügyfélnek.
A zöldkártyán felül szükség van a gépjármű forgalmi engedélyére, a biztosítást igazoló dokumentumokra, érvényes vezetői engedélyre, a kölcsönadási szerződésre vagy, ha külföldön vagyunk, az ország elhagyásának jóváhagyó nyilatkozatára, illetve az európai baleseti bejelentő, ismertebb nevén a kék-sárga formanyomtatványra, amely az interneten több nyelven is elérhető. Ez utóbbi dokumentum a baleset jegyzőkönyveként funkciónál a későbbiekben. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a kitöltése nem jelenti a felelősség elismerését baleset okozása esetén. Két részes, önindigós nyomtatványról van szó, a károsultat mindig az eredeti példány illeti meg, a károkozóé a másolat, ami azért fontos, mert így utólag nem lehet beleírni, egyéb sérüléseket feltüntetni rajta.
Amennyiben a baleset során rongálódott a rendszám, azt le kell adni az új rendszám elkészülése előtt. E nélkül a hatóság nem adja ki az új rendszámtáblát. Minden esetben jelezni kell, hogy első és/vagy hátsó rendszámról van-e szó. Ha a rendszám vagy rendszámok valamilyen okból eltűntek, a gépjárművet át kell rendszámozni. Ilyenkor minden esetben vetessen fel rendőrségi jegyzőkönyvet, amint észlelte a rendszámok eltűnését. Rendszámhoz kötött üzemanyag felhasználást, ill. egyéb visszaéléseket csak ennek birtokában lehet bizonyítani! A feljelentés e-mailen is megtehető az észlelést követő 24 órában. Nevezze meg a bérlő céget és a gépjármű használót, valamint ismertesse röviden, hogy mikor és milyen körülmények között észlelte a rendszámok hiányát.
Amennyiben a rongálódás a hátsó rendszámot (is) érinti, annak elkészülte után a műszaki érvényesítő címkét, illetve környezetvédelmi matricát pótoltatni kell. Ehhez a gépjármű Nemzeti Közlekedési Hatóság általi szemléztetése szükséges. Budapesten és vonzáskörzetében okmányirodai ügyintézőnkkel telefonon egyeztethető, hogy a gépjárművet a használó személyesen viszi el a szemlére, vagy megjelöl egy időszakot. A használónak minden esetben először a műszaki érvényesítőt kell pótoltatni (Járási Hivatalnál), ezt követően lehet csak a környezetvédelmi matrica pótoltatást intézni (NKH-nál).