A jó marketing megragadja figyelmet, azaz kiemeli a termékedet/szolgáltatásodat a többi információ közül. Praktikus, azaz rögtön érthető, gyakorlatias, és beazonosítható, hogy mire jó. Hatékony, azaz beváltja a hozzá fűzött vágyakat, és megoldja a problémákat. Gazdaságos, azaz többet hoz, mint amennyibe kerül. Dan Kennedy szavaival „olcsó pénz”, mert 100 forintért (a marketing ára) kapsz 1000 forintot (megtermelt bevétel). Mi kell az ilyen marketinghez?
Ismerjenek meg
A marketinged első célja legyen, hogy megismerjenek. Az ismertség bizalmat és szimpátiát épít. A reklámpszichológia régóta tudja, hogy az ismétlés - azaz ismételt megjelenés – erősíti egy termék, személy vagy szolgáltatás iránti szimpátiát. És minél inkább szimpatikus számunkra valami, annál inkább meg is bízunk benne. Tehát az első cél az terméked/szolgáltatásod vagy saját magad ismertségének növelése. Ezt megteheted előadásokkal, cikkekkel, posztokkal, olyan reklámokkal amelyek célja, hogy minél több helyen megjelenjen a branded ( színek, logo, mottó stb.) Válj ismerőssé, szokják meg a jelenléted.
Ha már megismertek tovább léphetsz, és elkezdheted megkedveltetni magadat. A legegyszerűbb, ha olyan anyagokkal készülsz, amelyek valós problémákra kínálnak hatékony segítséget. Ehhez nem kell mást tenned, mint apró, de annál hasznosabb tanácsokat adni leendő ügyfeleidnek. A legtöbben itt akadnak el. Nem adnak semmit, de elvárják, hogy vegyenek tőled. Olyan ez, mintha úgy akarnád begyújtani a kályhát, hogy nem teszel a tűzre. Mitől lenne meleg? Adjál valami hasznosat vagy érdekeset az ügyféljelöltjeidnek, amivel megkönnyíted valamilyen problémájuk megoldását, vagy valaminek a megértését. A lényeg, hogy adj valamit, amitől jobban érzik magukat, könnyebbé válik tőle az életük, vagy boldogabbnak, vagy kompetensebbnek érzik magukat.
Bízzanak benned
Ha jól csináltad az előző kört, akkor itt alig lesz tennivalód. Egy jól kitalált „csalitermék” elvégzi helyetted a munkát. Ha használt autók eladásával akarsz foglalkozni, és készítettél egy rövid ebook-ot vagy videót, hogy mire figyeljenek a vásárlásnál, vagy adtál egy ellenőrző listát, esetleg egy 10 perces telefonos konzultációt veled, akkor meg is vagy. Minél inkább segít nekik az anyagod, annál inkább fognak rád hálásan gondolni, és annál hamarabb fogsz az eszükbe jutni hasonló esetekben.
Annak ellenére, hogy szinte magától értetődik, mégsem szokott olyan egyszerűen menni. Egy sikeres reklám, kampány, előadás stb. önmagában nem elegendő a sikerhez. Ahhoz, hogy üzletet lehessen veled kötni, elő kell készítened, hogy könnyen, gyorsan, és hatékonyan kapcsolatba lehessen lépni veled, vagy meglehessen vásárolni a termékedet. Nincs kiábrándítóbb, mikor egy jó reklámot látva az vásárló megakarja venni a termékedet, de nem tudja, mert nem elérhető a weblapod, nem működik a kártyás fizetés, vagy rossz az email cím. Figyelj oda a részletekre, és tegyél mindent nagyon egyszerűvé és biztonságossá. Gondold végig, hogy te mit várnál el, ha vásárolni akarnál magadtól.
Ajánljanak másoknak is
Az ajánlás az egyik legjobb értékesítő. És ráadásul még csak fizetned sem kell érte. Mégis sokan nem szeretik, vagy erőszakosságnak élik meg, ha ajánlást kell kérniük. Pedig gondolj csak bele. Nem jó dolog, amikor egy jó fodrászt, megbízható könyvelőt, vagy nagytudású orvost tudsz ajánlani egy barátodnak? Kompetensnek és segítőkésznek érezhetjük ilyenkor magunkat, és bizony ez jólesik. Mégis amikor a saját üzletünkről van szó, ezt elfelejtjük, és a piramisjátékok ajánlórendszere jut eszünkbe. Ne keverd össze a kettőt. Te a „jó és megbízható könyvelő” kategóriájába esel, és ezt használd ki. Készíts ajánlórendszert, jutalmazd meg az ügyfeleidet, ha ajánljanak téged (ajánlási rendszerekkel). Így tudod a legkönnyebben megtöbbszörözni az értékesítésed hatását.
Szerző:
Földi Miklós Dániel
Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,