A számítógépek robbanásszerű elterjedése, az internet térhódítása, majd a mobiltelefonok diadalmenete után most a marketing és a kereskedelem is átalakul: az okoseszközök fejlődése, a szélessávú mobilinternet térhódítása és a big data néhány éven belül teljesen megváltoztatja majd a fogyasztói szokásokat, a vállalati kommunikációt és az értékesítést.
Evolúció és revolúció
„Akkor válik igazán izgalmassá a világ, amikor a cégek már nemcsak a megszokott értékesítési csatornákon keresztül kínálhatják a termékeiket, hanem gyakorlatilag bárhol” – mondta Lévai Richárd, a közösségi marketing szakértője.
Már most is vannak példák az arcfelismerő rendszerek használatára a kereskedelemben, de a big data kínálta lehetőségekkel egészen új dimenziók nyílnak meg. Ha belépünk egy boltba, vagy ha csak elmegyünk a közelében, egy kamera azonosít minket, és akár okos szemüvegünkön, akár más kütyünkön keresztül máris ajánlatot tehet annak alapján, hogy mik a vásárlási szokásaink. A szakértő szerint azonban a nagy adattömegek hatékony feldolgozása ennél jóval futurisztikusabb lehetőségeket kínál. (A big data lehet az idei év egyik legfontosabb trendje a vállalati informatikában!)
„Az Amazon nemrégiben szabadalmaztatta azt a programját, amely képes a korábbi rendeléseinkből kikövetkeztetni, hogy mit és mikor fogunk rendelni, így a cég már a megrendelés előtt képes összeállítani a csomagot” – fejtegette a szakértő. – Ugyanígy kaphatunk majd személyre szabott ajánlatokat a jeles napok, nagyobb családi események előtt, mert a vállalatok képessé válnak a közösségi oldalakon nyilvánosan elérhető személyes adatok feldolgozására, így előre ajánlatot tehetnek házasságkötések, gyermekvállalás idején, vagy ha például rendszeresen ajándékot vásárolunk egy-egy névnapra. S mivel a háztartási eszközeink is „okosodnak”, minden további nélkül megvalósulhat, hogy az okos hűtő rendel a boltból, ha elfogy otthon a tej. (Nem mindegy, melyik közösségi oldalt használjuk.)
Az új értékesítési csatornák egészen új logisztikai szemléletet kívánnak meg. A hatalmas raktárak helyett sok kicsi raktárhelyiséget kell fenntartaniuk az online értékesítőknek, hogy gyorsan – akár néhány órán belül – kiszállíthassák a megrendelt árut, miközben a nagykereskedőknek vagy a gyártóknak az eddigieknél nagyobb méretekben kell regionális logisztikai központokat kialakítaniuk, ahol minden általuk kínált vagy előállított árucikket raktáron tarthatnak.
Az áruszállításban és a logisztikában előtérbe kerül az automatizálás elterjednek, a drónok. A bányaiparban már folyik az önjáró munkagépek tesztelése, csak idő kérdése, hogy a targoncákban, rakodókban is ezt a technológiát alkalmazzák. A kiszállításban Lévai szerint a repülő drónok inkább marketingfogásnak minősülnek, ám az automatizált gépjárművekre nagyobb feladat hárulhat majd.
„A futárok munkája is átalakul, részben értékesítők is lesznek. Ha például egy laptopot vásárolunk, a futár három-, négyféle laptoptáskát is hoz majd magával, amelyekből választhatunk, vagy ha nem kérjük, ingyen visszaviszi. Azonban maga az áruszállítás is elavulhat idővel. A 3D nyomtatók fejlődése és elterjedése ugyanis az áru helyett a tervrajz és a dizájn kereskedelmét vetíti előre: kiválasztom az árut, megrendelem a tervrajzot, és otthon kinyomtatom magamnak. Lévai Richárd szerint ez a technológia az egyedi termékek forradalmát hozza magával. „Az egyedi igények szerint bárhogyan módosíthatja a gyártó a tervrajzot, a dizájnt, a színeket. Akár mindenki más hátlapot rendelhet az okostelefonjára a saját elképzelései szerint” – hangsúlyozta.
A jövő a lehetőségek széles tárházát tartogatja, ám nagy kérdés, hogy a vállalatok képesek lesznek-e élni ezekkel. Azok a cégek, amelyek lemaradnak az új eszközök használatában, egyik pillanatról a másikra ügyfelek nélkül találhatják magukat.
„A hazai kkv-k többsége még azokat a lehetőségeket sem használja ki, amelyek már most is rendelkezésükre állnak, ingyen – emelte ki korábban a Piac & Profitnak Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzeK.org) elnöke. – A boltok többsége nincs fent a Google térképen, pedig az nem kerül pénzbe, csak regisztrálni kell. Sokaknak még mindig nincs céges profilja egyik közösségi oldalon sem, nincs Foursquare fiókja, de még egy ingyenes wifit sem szereltet fel jó néhány kávézó – vélte a szakember, aki azonban nem tart attól, hogy az online értékesítés felfutása a „hagyományos” kiskereskedelem végét jelentené.
Éppen ellenkezőleg! Az „offline boltok” mindinkább online eszközökre támaszkodnak majd, mégpedig elsősorban az okos eszközökre. Akciókkal, ajánlatokkal vonzzák majd a vásárlókat az okoseszközökön keresztül a hagyományos üzleteikbe, így az impulzusvásárlásoknál óriási verseny lesz a csak interneten keresztül értékesítők és a hagyományos kereskedők, szolgáltatók között. A vásárlók szeretik megtapogatni, kézbe venni az árut, s ezzel semmiféle webshop nem versenyezhet.
Ezt a trendet támasztja alá a GKI Digital és az Árukereső kutatása is, amely szerint a magyar internetes webkereskedelem döntő részét – a forgalom mintegy 87 százalékát – azok a webshopok fölözik le, amelyek hagyományos üzlethelyiséggel vagy legalább átvételi ponttal rendelkeznek.
Az új technológiák fényében a magyar vállalkozások kitörési lehetőségét a szövetkezésben, az adatok megosztásában látja Lévai Richárd. Úgy véli, a kisebb cégeknél nincs és nem is lehet meg az a kapacitás, amely a nagy adattömegek feldolgozásához szükséges, ezért ezeknek a vállalkozásoknak meg kell osztaniuk egymással az adatbázisaikat és az ezzel kapcsolatos költségeket, ha lépést akarnak tartani a nagy értékesítőláncokkal.