A teljes körűség szem előtt tartása és az alapos felkészülés elengedhetetlen része ennek a területnek a kézben tartásához. Egy társaság transzferárazási feladatainak felmérése és ellátása során számos buktatóval kerülhetünk szembe, ha nem ismerjük kellő mélységében az előírásokat. A transzferárazást érintő jogszabályi környezet 2003 óta számos változtatáson ment keresztül. A vonatkozó pénzügyminisztériumi rendelet 2009-ben egy nagy reformon esett át, és ezt követően 2011-től minden évben változtatásokat vezettek be a szabályozásban. Ha ma egy vállalkozás vagy cégcsoport szeretné biztonságban tudni a transzferárazási ügyleteit és felkészülten szeretne egy adóhatósági vizsgálat elé tekinteni, akkor egészen a 2008-as évig kell visszamenőleg áttekinteni a kapcsolt vállalkozásokkal kötött ügyleteit, mert idén év végéig az adóellenőrök a 2008-2013-as időszakot (6 év nyilvántartásait) vizsgálhatják – figyelmeztet szakértői cikkében együttműködő partnerünk, az Adó Online.
A hat éves időszak alatt megváltozott a kötelezettség alá eső ügyletek köre, a mentességi szabályok, a figyelembe vehető források köre, az elkészíthető nyilvántartások típusai bővültek, és volt olyan dokumentáció típus, amely meg is szűnt. Emellett figyelembe kell venni az átmeneti szabályokat is, valamint a további változó előírásokat is, mint például a Társasági adó törvény 18. paragrafusát, amely a kapcsolt vállalkozások társasági adóalap módosítási kötelezettségéről szól. Tekintettel arra, hogy ezeket a változó szabályokat egyben az elévülési időszakra nem találjuk meg sehol, gyakorlatilag az elmúlt hat év kötelezettségeit külön-külön meg kell vizsgálnunk. Melyek azok a tipikus buktatók, amelyek akár több millió forintba is kerülhetnek egy vállalkozásnál? (A kisvállalkozások mentesülnek a transzferárdokumentáció-készítési kötelezettség alól, amennyiben teljesítik a feltételeket. De ki minősül kisvállalkozásnak?)
Az ügyletek teljes körű felméréséhez előfeltétel, hogy minden kapcsolt vállalkozással tisztában legyünk. A vizsgálat során nemcsak a vevő és a szállító oldali számlákkal, hanem a kölcsön ügyletekkel és a nem számlázott (ingyenes) ügyletekkel is szükséges foglalkozni. Tipikus hiba, hogy egy társaság csak az általa kiszámlázott és számára bevételt jelentő ügyletekkel foglalkozik, abban bízva, hogy a bejövő számláinak a dokumentációt a kapcsolt vállalkozás elkészíti, és szükség esetén a rendelkezésére bocsátja. Javasolt, hogy a kapcsolt partnerek vevő és szállító analitikáinak áttekintése mellett nézzük meg a főkönyvi kivonat összes tételét, az adott és kapott kölcsönöket, az időbeli elhatárolásokat és a pénzügyi műveletekbe könyvelt tételeket is.
További részletek itt olvashatók!